دیدبان

نوبخت: اجرای برجام سالها طول می‌کشد!

نوبخت: اجرای برجام سالها طول می‌کشد!

دیدبان: سخنگوی دولت با اشاره به آثار مثبت برجام در کشور گفت: اینکه گفته شود، اکنون پرونده PMD بسته و برجام اجرایی شد، پس چرا نتایج آن را مشاهده نمی‌کنیم؛ باید بگوییم اجرایی شدن برجام ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور درباره اینکه نباید توقع مردم را پس از اجرایی شدن برجام بالا برد، اظهارداشت: قطعاً برجام فرصت مناسبی در کشور ایجاد می‌کند، دولت اکنون از منابع خود استفاده می‌کند که با محدودیت روبه رو است و ما حق صادرات یک میلیون بیشتر نفت خام را نداریم که اگر این محدودیت‌ها برداشته شود، هرچه هر قدر بخواهیم می‌توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام محدودیت‌ها برداشته می‌شود، خاطرنشان کرد: از طرفی پول فروش نفت را نمی‌توانیم استفاده کنیم چراکه بانک مرکزی تحریم است، با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که اجرایی شدن برجام و لغو تحریمها محدودیتها برداشته میشود و فرصت بسیار مناسبی است که باید از آن استفاده کنیم.

نوبخت به آثار مثبت سرمایه‌گذاری‌های خارجی و داخلی اشاره و خاطرنشان کرد: پس از اجرایی شدن برجام سرمایه‌گذاری‌های خوبی در کشور می‌شود که همگان از آثار مثبت سرمایه‌گذاری به خوبی واقف هستند.

سخنگوی دولت ادامه داد: برای مثال فرض کنید هم‌اکنون ۱۰۰ میلیارد دلار بر روی میز خود داشته باشیم، ما اینکه بتوان شرایط را به نحوی مدیریت کرد که همگان بتوانند از این فرصت به نحو شایسته استفاده کنند زمان می‌برد تا آثار اقتصادی ۱۰۰ میلیارد دلار ظاهر شود، بنابراین اینکه گفته شود اکنون پرونده PMD بسته شد و برجام اجرایی شد و چرا نتایج آن را مشاهده نمی‌کنیم باید بگوییم اجرایی شدن نتایج برجام چند ماه تا چند سال طول می‌کشد.

نوبخت خاطرنشان کرد: نظر آقای جهانگیری نیز بر همین امر استوار بود که نباید توقع زیادی را برای مردم ایجاد کنیم چراکه پیشرفت و توسعه کشور با تلاش صورت می‌گیرد و اگر در شرایط غیر از تحریم نیز بودیم کشور بدون صرف انرژی فراوان و تلاش زیاد کشور خود به خود درست نمی‌شود و باید فرصتی بدهیم تا آثار آن را در کشور ببینیم.

اخیرا جهانگیری به چند نکته مهم درباره شرایط پساتحریم اشاره کرده بود و گفت: یکی از این نکات انتظارات انباشته مردم در سال‌های گذشته است که این انتظارات به سرعت بالا رفته و مردم انتظار دارند بعد از لغو تحریم، گام‌های بلندی برای رفع مشکل اقتصادی مردم برداشته شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت مصمم است گام‌های بلندی بردارد اما عده‌ای برای اینکه شیرینی لغو تحریم به کام مردم ننشیند تلاش می‌کنند سقف انتظارات بالا برود اما دولت هم تمام تلاش خود را خواهد کرد و باید کوشش کنیم انتظارات در حد امکانات افزایش بیابد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن