دیدبان

خروج بخشی از نیروهای ترک از شمال عراق

خروج بخشی از نیروهای ترک از شمال عراق

دیدبان: بعد از گذشت بیش ار یک هفته و پس از مخالفت‌های شدید عراق به حضور نظامیان ترکیه در شمال این کشور و اعتراض عراق به شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه تنها بخشی از نیروهای ترکیه اردوگاه آموزشی منطقه «بَعشیقه» در شمال عراق از این کشور خارج شدند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، به نقل از مقامات نظامی، کاروانی حامل ۱۰ تا ۱۲ خودور، اردوگاه «بعشیقه» را ترک کرده و به شمال رفته‌اند.

این خبرگزاری گزارش داد، کاروانی نظامی شامل حداکثر ۱۲ خودروی نظامی از جمله تانک ها این پایگاه را به سوی شمال ترک کردند اما مشخص نکرد که آیا این نظامیان قرار است در شمال عراق باقی بمانند یا به ترکیه بازگردند.

اردوگاه بعشیقه در ۳۰ کیلومتری شمال شرق موصل واقع است. این شهر در کنترل نیروهای گروه تروریستی «داعش» است.

«احمد داوود اوغلو»، نخست وزیر ترکیه نیز روز دوشنبه با تایید این خبر به طور خلاصه اعلام کرد که به خاطر ضرورت‌های نظامی گروهی از سربازان ترکیه مستقر در اردوگاهی در نزدیکی شهر موصل، این اردوگاه را ترک کرده‌اند.

نخست وزیر ترکیه که در شبکه تلویزیونی «ایه هابر» سخن می‌گفت این «جابه‌جایی نیروهای نظامی» را ضروری خواند و در ادامه افزود که آن ها «اماده هر گونه همکاری با دولت عراق هستند» و همچنین تاکید کرد که سربازان ترکیه برای آموزش نظامی در خاک عراق باقی خواهند ماند.

آنکارا در حدود ۱۵۰ نیروی نظامی را در اوایل ماه میلادی جاری با استفاده از زره پوش ها و تانک ها وارد مناطق شمالی عراق کرد.

مقامات ترکیه اعلام کرده‌ بودند که نیروهای نظامی این کشور به منظور آموزش پیشمرگه‌های اقلیم کردستان عراق و با هماهنگی حکومت این کشور در منطقه حضور یافته‌اند اما مقامات عراقی اعلام کردند ورود این نیروها به خاک این کشور بدون مشورت و هماهنگی با آنها بوده و این اقدام مغایر قوانین بین‌المللی و نقض تمامیت ارضی عراق است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن