دیدبان
دولت سریعا اعتراض کند

طرح ویزا در آمریکا سرمایه‌ گذاری در ایران را صفر می‌کند

طرح ویزا در آمریکا سرمایه‌ گذاری در ایران را صفر می‌کند

دیدبان: لطفعلی بخشی اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با «نسیم» در خصوص آثار اقتصادی جدید قانون ویزا در آمریکا اظهار کرد: این تصمیم کنگره آمریکا در صورت تصویب (که به احتمال زیاد تصویب خواهد شد)، برای سرمایه گذاری خارجی، صنعت توریسم و همچنین برای تجارت کشور، نسبت به خود تحریمها، ضرر بیشتری دارد.

وی با بیان این مطلب که "قانون جدید ویزا  برجام را نقض می کند" به نسیم گفت: این قانون نشان دهنده یک دشمنی بزرگی است که دولت آمریکا در حق ملت ایران روا داشته است. آمریکایی ها در برجام متعهد شده اند که از اقدامات خصمانه بر علیه ملت ایران دست بردارند، بنابراین تصمیم کنگره آمریکا تعهدات دولت این کشور در قبال ایران را نقض می کند.

بخشی خاطرنشان کرد: ظاهرا اروپایی ها نسبت به این اقدام آمریکا اعتراض کرده اند، اما دولتمردان ما باید هرچه سریعتر به آمریکایی ها اطلاع دهند که ما این اقدام را به عنوان اقدام خصمانه بر علیه مردم ایران و نقص برجام تلقی می کنیم.

وی با اشاره به تاثیر گذاری این قانون در کاهش سرمایه گذاری خارجی در کشور بیان کرد: این کار آمریکایی ها نشان دهنده دشمنی بزرگی است که آنها با مردم و دولت ما دارند، زیرا با این کار تقریبا سرمایه گذاری خارجی را در کشور ما قطع می کنند و آمدن توریستها به ایران هم خیلی سخت خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه تصریح کرد: این کار آمریکایی ها تجارت عادی ما با کشورهای دیگر را هم با مشکل رو به رو خواهد کرد. آمریکایی ها با این کار ورود به کشور ایران را یک نقطه تاریک در کارنامه هر فردی تلقی می کنند که براساس آن تاجر و سرمایه گذار خارجی که به ایران آمده به غیر از آمریکا در هیچ کجای دنیا هم نمی تواند به راحتی رفت و آمد کند.

بخشی عنوان کرد: عمده سرمایه گذاری خارجی که در کشور ما انجام می شود از جانب اروپایی ها، آمریکایی ها و کشورهای کره جنوبی و ژاپن انجام می شود و کشورهایی مانند چین، امارات و ترکیه که به عنوان شرکای تجاری ما در دنیا مطرح هستند، سهمی در سرمایه گذاری خارجی در ایران ندارند.

وی گفت: بنابراین قانون جدید ویزا در آمریکا به 80 تا 90 درصد از سرمایه گذاری خارجی در ایران ضربه می زند. کشوری مانند ترکیه و یا امارات که بیشترین سود را از اقتصاد ایران می برند تاکنون هیچ سرمایه گذاری قابل توجهی در اقتصاد ما نکرده اند.چینی ها هم سعی کرده اند که در ایران سرمایه گذاری خارجی داشته باشند، اما اقدامات ،نها تاکنون سود زیادی به اقتصاد ایران نرسانده است.

این اقتصاددان اظهار کرد: در سالهایی که کشور از بابت تحریمها تحت فشار زیادی بود خیلی از کشورها مانند ترکیه و امارات و چین می توانستند کمک زیادی در سرمایه گذاری خارجی ایران انجام دهند اما این کار را نکردند و با این قانون جدید ویزا هم بهانه جدیدی برای عدم سرمایه گذاری در ایران پیدا خواهند کرد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن