به گزارش دیدبان، نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار رسانه ملی نشان میدهد که درصد اعتماد به اخبار تلویزیون ۶۱ درصد و اخبار صدا ۶۲ درصد است و کمترین اعتماد به اخبار شبکههای اجتماعی و موبایلی با ۲۷ درصد و شبکههای ماهوارهای با ۲۹ درصد است.
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما به آخرین نظرسنجی درباره بخشهای خبری رسانه ملی اشاره کرد و گفت: بخش خبری۲۰:۳۰ شبکه دو سیما با بیشترین مخاطب و پس از آن به ترتیب بخشهای خبری ساعت ۲۱ شبکه یک، اخبار ۲۲ شبکه سه و بخش خبری ساعت ۱۴ شبکه یک، اخبار ساعت ۲۲:۳۰ شبکه دو و بخش خبری ساعت ۱۹ شبکه یک پربیننده هستند.
جعفر عبدالملکی افزود: مخاطبان بخشهای خبری صدا و سیما ۸۲ درصد اعلام شده و هرچه طول جمله خبر و زمان خبر کوتاه شده مخاطب بیشتری به خود جذب کرده است.
وی ادامه داد: روند مخاطبان از سال ۸۸ به بعد سیر صعودی داشته است؛ سال ۸۸ بخشهای خبری صدا و سیما ۷۱ درصد؛ سال ۸۹، ۷۴ درصد؛ سال ۹۰، ۷۵ درصد؛ سال۹۱، ۷۱ درصد و امسال ۷۸ و ۸ دهم درصد مخاطب داشتند.
وی همچنین درباره اخبار شبکههای رادیویی گفت: میزان مخاطبان بخشهای خبری رادیو نیز در این نظرسنجی ۲۶ درصد بوده است که از گرایش مخاطبان اخبار به بخشهای خبری صدا و سیما حکایت دارد.
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما گفت: بنابر نیازسنجی و پژوهشها، علاقه مردم به سریال و مجموعههای نمایشی در حد بالایی است و طبق نظرسنجی اول آذر در سطح تهران مجموعه «کیمیا» فارغ از ایرادهای احتمالی و نقاط ضعف آن جزو برنامههای موفق تلویزیونی است و بیشتر مردم بیننده این مجموعه هستند.
عبدالملکی افزود: پخش «کیمیا» متناسب با ساعت پیک مخاطب پیشبینی شده و توانسته است مخاطبان زیادی را به خود جلب کند؛ ۶۰ درصد پاسخگویان این نظرسنجی اعلام کردند بیننده سریال «کیمیا» بودند، ۷۶ درصد در زمان پخش اصلی سریال یعنی ساعت ۲۱ و۳۰ بیننده آن هستند، ۸۹ درصد مخاطبان به همراه خانواده برنامه را تماشا میکنند و همچنین ۱۱ درصد به شکل فردی این مجموعه را میبینند.
وی افزود: ۸۱ درصد مخاطبان این نظرسنجی نیز موسیقی مجموعه «کیمیا» را پسندیدهاند و به طور کلی بازی بازیگران، شخصیتپردازی مناسب، یادآوری خاطرات گذشته، نمایش اتحاد مردم در زمان انقلاب از جمله نقاط قوت این مجموعه در این نظرسنجی اعلام شده است.
رئیس مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما همچنین مجموعه «نفس گرم» را پس از «کیمیا» پرمخاطب اعلام کرد.
وی گفت: طبق نظرسنجیها تهرانیها با ۸۷ و ۶ دهم درصد و مخاطبان استانی با ۸۴ و دو دهم درصد بیشترین بینندگان برنامههای سیما هستند.
رئیس پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما گفت: با توجه به درصد بالای بینندگان شبکههای مختلف سیما و شنوندگان برنامههای شبکههای مختلف رادیویی، رقم مخاطبان در مناسبتها اوج میگیرد به عنوان نمونه رادیو اربعین در این ایام با حدود ۵۱ درصد، مخاطبان قابل توجهی داشته است.
عبدالملکی در ادامه با اشاره به انتقادات مختلف از سازمان صدا و سیما افزود: هنگامی که رسانه ملی واحدی به نام افکارسنجی دارد و دیدگاه صنوف مختلف مردم از جمله نخبگان، جوانان و دیگر اقشار را سنجش میکند و نظرات را به برنامهسازان میدهد بازخورد آن موجب تصحیح رویهها میشود. وی گفت: عمده نقدها در یکی دو سال اخیر غیرمنصفانه و از سر کملطفی و تنگنظریهای حرفهای است.
عبدالملکی با اشاره به هجوم انتقادات به سریال معمای شاه و کیمیا گفت: منتقدان اجازه بدهند قسمتهایی از این سریالها پخش شود و بعد نقد کارشناسانه و علمی کنند، مشاهده میشود هنوز چند قسمتی از پخش این سریالها نگذشته است که در برخی از سایتهای کممخاطب نظرخواهی تعداد اندکی ارائه میشود و نه نظرسنجی و آن آمار اندک به عموم مردم تعمیم داده میشود.
رئیس پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما افزود: در این مرکز با توجه به اینکه اطلاعات آماری است و ماهانه سنجش میشود باز هم ما به کل جامعه تعمیم نمیدهیم و منتظر میمانیم کارشناسانه و علمی سنجش شود.