دیدبان
تاج گردون:

ناگفته ها بیان شود، به لاریجانی ضربه می خورد!

ناگفته ها بیان شود، به لاریجانی ضربه می خورد!

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان، یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس مدعی شد اصلاح‌طلبان خبرها و واقعیت‌های ناگفته‌ای از داخل مجلس دارند که اگر گفته شود به لاریجانی ضربه می‌خورد و اطرافیان وی پراکنده می‌شوند.

غلامرضا تاجگردون در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: اصلاح‌طلبان در تصمیم‌گیری‌های خود براساس یک برآوردی از مجموعه خبرها و تحلیل‌ها عمل خواهند کرد. در بیرون مشخصاً وزن تحلیل‌ها بیشتر است و در داخل مجلس وزن خبرها و واقعیت‌هایی که هنوز گفته نشده است. ما به هر حال مواردی داریم که اگر به بیرون منتقل کنیم مثلاً برخی نگاه‌ها احتمالاً نسبت به جریان اصولگرای معتدل تغییر خواهد کرد. یا شاید نظر اصلاح‌طلبان نسبت به آقای لاریجانی عوض شود. اینها مسائلی است که طرح عمومی آنها شاید به مصلحت نباشد اما قطعاً شنیدن آنها برای بزرگان جریان اصلاحات خالی از تأثیر نخواهد بود.

وی در پاسخ این سؤال که اگر طرح شوند چه خواهد شد؟ می‌گوید: شاید به جریان معتدل اصولگرا یا آقای لاریجانی و امثال ایشان ضربه بخورد. شاید باعث شود برخی از اطرافیان آقای لاریجانی از دور ایشان پراکنده شوند. و آقای لاریجانی نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد؟ قطعاً نمی‌خواهد. او باید هم اینها را داشته باشد. آقای لاریجانی هیچ وقت نمی‌تواند یک اصلاح‌طلب باشد. اما می‌تواند فردی باشد که اصلاح‌طلبان او را نزنند. حتی نه اینکه از او حمایت جدی کنند.

تاج‌گردون در این مصاحبه از اختلاف گسترده در میان اصلاح‌طلبان خبر داد و گفت: یک شکلی می‌تواند متوجه اصلاح‌طلبان باشد و آن هم یک پالایش درون جناحی است. یعنی تشتت در آرا و رقیب تراشیدن برای نامزدهای اصلاح‌طلب از خود اصلاح‌طلبان یک مشکلی است که وجود دارد.

یعنی تا حد زیادی بیشتر از دیگر اصلاح‌طلبان، نیروهای داخل مجلس با این مشکل مواجه هستند. الان در برخی حوزه‌های انتخابیه مقابل همین نمایندگان اندک اصلاح‌طلبی که در پارلمان هستند، رقبایی علم شده‌اند که پشت آنها هم برخی چهره‌های اصلاح‌طلب وجود دارد.

نماینده گچساران می‌افزاید: این متأسفانه در اکثر حوزه‌های انتخابیه‌ای که من اطلاع دارم، وجود دارد که خود اصلاح‌طلبان دارند برای نماینده یا نامزد اصلاح‌طلب خودشان مشکل می‌تراشند یا جلوی او نامزدی را علم می‌کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه می‌گوید: به نظر من الان باید یک مقداری مطالبات تعدیل شوند، چون اصلاً خیلی از آنها امکان‌پذیر نیستند.

وی ادامه می‌دهد: مسائل چند سال گذشته نشان داده که مملکت برای خودش یک سری خطوط قرمزی دارد که امکان عبور از آن وجود ندارد. باید با حفظ خطوط قرمز در رقابت حضور داشته باشیم. اگر هم این کار را نکنیم و واقعیت را نبینیم عملاً خودمان دست بالا را به رقیب داده‌ایم. به هر حال خیلی‌ها شب و روزشان را در رصد اصلاح‌طلبان می‌گذرانند تا بگویند اینها فلان جا خطوط قرمز را رد کرده‌اند.

وی با محتمل دانستن همکاری با اصولگرایان معتدل اظهار داشت: الان این درک از شرایط وجود دارد که فعلاً نیاز به همکاری بین ما بسیار زیاد و حتی لازم است. به طور مثال اگر ما آقای لاریجانی را در قم داشته باشیم آیا اصلاح‌طلبان باید کاری کنند که او رأی نیاورد یااینکه به شکل دیگری رفتار کنند؟ مثلاً فضا را برای او باز بگذارند یا حتی کمکش کنند. در فضای کلی امکانی برای لیست مشترک اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل وجود ندارد.
چیزی که هست این است که به نظر می‌رسد برخی جاها باید به نفع همدیگر به اصطلاح رایج «جاخالی» بدهیم.

چقدر این صحبت‌هایی که می‌گویید جدی بوده است؟ جدی بوده ولی رسمی نیست. چون برای رسمیت پیدا کردن آن مشکلاتی وجود دارد. خیلی صریح مثلاً اگر آقای لاریجانی اکنون بیاید و بگویید که می‌خواهم با اصلاح‌طلبان معتدل کنار بیایم، شاید خیلی از اصولگرایان ایشان را کنار بگذارند.

غلامرضا تاجگردون این را هم گفته که «خیلی از این گفت‌وگوها و همکاری‌ها منجر به لیست مشترک و اعلام موجودیت یک ائتلاف نخواهد شد. پتانسیلی که وجود دارد نهایتاً این گونه خود را نشان می‌دهد که این جریان‌ها یک توافق ضمنی با هم انجام دهند که جلوی هم رقیب نتراشند. یعنی به نفع هم جا خالی بدهند. من حرفی از لیست مشترک نمی‌زنم. ولی فرض کنیم تاجگردون در حوزه انتخابیه خودش کاندیدا است. جناح آقای لاریجانی در مقابل آن نامزدی ندهد یا بالعکس مثلاً آقای جلالی در شاهرود. آیا اصلاح‌طلبان در شاهرود اگر آقای دکتر جلالی بیایند باید تلاش کنند تا ایشان رأی نیاورد یا اینکه یک همکاری و ائتلاف نانوشته داشته باشند. الان بحث جدی این است.

براساس ارزیابی من در این ترکیبی که الان مجلس دارد، یک گروه ۸۰ تا ۱۲۰ نفره می‌توانند در چنین پروژه‌ای باشند.

این نماینده اصلاح‌طلب با بیان اینکه معتقدم هنوز اصلاح‌طلبان یک نگاه عملیاتی دقیق به حوزه‌های نمایندگی مجلس ندارند، در پاسخ این سؤال که اگر در مجلس آینده آقای عارف و لاریجانی هر دو وارد بهارستان شوند، شما پیش‌بینی می‌کنید برای ریاست مجلس کدام یک رأی بیشتری بیاورد؟» گفت: از الان این پیش‌بینی سخت است. اما من فکر می‌کنم اگر به یک جایی برسیم که مقدر بین انتخاب یکی از این دو نفر باشیم، فضای مجلس آینده آنقدر اصلاح‌طلب نخواهد داشت که بتوانیم آقای عارف را در قامت رئیس ببینیم. منظور من اصلاح‌طلب خالص است. یعنی کسی که پایبندی به این جریان در هر شرایطی داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن