دیدبان
آسوشیتدپرس:

۱+۵ خواستار بسته‌شدن پرونده «پی‌ام‌دی» هستند

۱+۵ خواستار بسته‌شدن پرونده «پی‌ام‌دی» هستند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، یک سند که در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار گرفته نشان می‌دهد که آمریکا نیز اکنون به 5 قدرت دیگر جهان پیوسته تا از آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد تا پرونده تحقیقات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران را ببندد.

این درخواست در پیش‌نویس قطعنامه محرمانه‌ای مطرح شده است که قرار است در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شود. پیش‌نویس این قطعنامه روز دوشنبه در اختیار 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته است.

در این قطعنامه کشورهای آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از آژانس خواسته‌اند تا به تحقیقات خود در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران پایان دهد، این در شرایطی است که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در گزارش هفته گذشته خود مدعی شده بود که جمهوری اسلامی ایران برخی فعالیت‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای را تا سال 2009 میلادی انجام داده است.

بسته شدن پرونده فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران زمینه لازم برای اجرای برجام را فراهم خواهد کرد.

شورای حکام آژانس باید رسماً با پایان یافتن تحقیقات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران موافقت کند. گرچه لحن درخواست قدرت‌های جهانی برای پایان یافتن تحقیقات آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای قبلی ایران، بدون غرض است ولی دیپلمات‌های غربی بر این باورند که برخی اظهارنظرها در نشست شورای حکام در این زمینه حیاتی و مهم خواهد بود که آمریکا و متحدانش برای نظارت بر تلاش‌های ایران در زمینه تولید سلاح‌های اتمی چه‌کاری انجام خواهند داد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن