دیدبان

روحانی: فعلا نقد را از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنید!

روحانی: فعلا نقد را از دولت و رئیس‌جمهور شروع کنید!

دیدبان: حسن روحانی در مراسم روز دانشجو در دانشگاه شریف بیان داشت:  16 آذر یک روز تاریخی برای دانشگاه و دانشجو و ملت بزرگ ایران است. دوران تاریک و سیاهی بود چند ماه بیشتر از کودتای 28 مرداد نگذشته بود اما آن سه قهرمان در برابر لوله‌های تفنگ ایستادند و بالاخره راهی را برای جوانان ما ترسیم کردند که در نهایت به 22 بهمن سال 57 یعنی روز استقلال آزادی و جمهوری اسلامی منتهی شد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هم این روز را گرامی می‌داریم و هم بر آن شهیدان درود می‌فرستیم و هم بر همه شهدای دوران انقلاب اسلامی، شهدای دانشجو و اساتید و دانش آموز و همچنین دانشجویان شهیدی که در دوران دفاع مقدس از کشور و عزت و استقلال این سرزمین به خوبی دفاع کردند و همچنین بر همه دانشجویان عزیزی که امروز با قامتی استوار و با زبانی منتقدانه برای دفاع از کشور خودشان استادگی می‌کنند و درود و سلام بر همه آن شهیدانی که دانشگاه را متحول کردند طالقانی‌ها، بهشتی‌ها، مطهری‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها، دکتر شریعتی‌ها همه آنهایی که برای دانشگاه برای علم و برای آزادی در برابر استبداد، در برابر استعمار استادگی کردند.

وی بیان داشت: اولاً 16 آذر امسال البته در سال‌های گذشته هم من موفق بودم 16 آذر در یکی از دانشگاه‌ها به حضور دانشجویان و اساتید برسم و سخنان آنان را بشنوم و نقد آنها را استماع کنم و امسال خوشحالم که در یک دانشگاه پر آوازه به نام شریف حضور پیدا کردم.

روحانی اظهار داشت: دانشگاه و دانشجو و استاد و علم و فناوری و تحقیق و به ویژه دانشگاه‌های برتر فخر و افتخاری برای فرهنگ این سرزمین و برای ملت بزرگ ایران است البته قبل از آنکه در جمع شما حاضر شوم در جمع مسئولین دانشگاه نشستی داشتم نکاتی که مربوط به توسعه علمی در همه دانشگاه‌های کشور و از جمله مسائل این دانشگاه بود مطرح شد من به آنها قول دادم و به شما قول دادم که ان شاء الله در سال آینده مشکلاتی که در جلسه مطرح شد و از جمله مشکلات دانشگاه شریف را دنبال کنم و ان شاء‌الله به وعده‌ام عمل خواهم کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: اولاً بسیار متشکرم از همه آنهایی که پشت این تریبون امروز سخن گفتند به نام تشکل‌های مختلف نقد کردند انتقال کردند تشویق کردند نقاط قوت دولت را برخی برشمردند و برخی نکات ضعف دولت را برشمردند.

وی با بیان اینکه شاید بهترین جایی که باید قدرت نقد شود دانشگاه است، گفت: اگر قدرت در هر کشوری مورد انتقاد و سوال قرار نگیرد به انحراف و استبداد خواهد کشید.

روحانی ادامه داد: تمام مسئولین کشور مستقیم یا غیر مستقیم افتخار دارند که منتخب ملت بزرگ و از طریق آراء مردم بر مسند قدرت تکیه زده‌اند، هیچ مقامی ما در جمهوری اسلامی ایران نداریم که مقام انتخابی نباشد این تهمت است که برخی می‌گویند در ایران مقامات بر دو دسته تقسیم می‌شوند برخی انتخاب می‌شوند و برخی انتصاب می‌شوند همه یا مستقیم با آراء ملت انتخاب می‌شوند یا غیر مستقیم انتخاب می‌شوند.

رئیس جمهور تاکید کرد: اصلاً مسئولیت از کلمه سوال می‌آید و همه باید مورد سوال قرار بگیرند، هیچ کس نباید خود را مستثنی از سوال ملت بداند و همه باید به سوال مردم و پاسخگویی در برابر سوال مردم افتخار کنند که افتخار هم می‌کنند؛ البته نقد برخی از قوا برخی از نهادها یک کمی سخت و مشکل است فعلاً از دولت و رئیس جمهور شروع کنید.

وی یادآور شد: دولت یازدهم اگر چیزی دارد اگر پیشرفتی کرده فقط در سایه حمایت مردم به ویژه جوانان و دانشجویان بوده و تردیدی من ندارم حمایت‌ها و هدایت‌ها و نقدهای شما که من همه انتقادات را دلسوزانه می‌دانم البته برخی از لحن‌ها اگر یک کمی نرم‌تر شود قشنگ‌تر است با همین لحن هم اساساً این اعتدالی که می‌گوییم در نقد هم باید اعتدال مراعات شود امیرالمؤمنین فرمود "هلک فی صنفان محب مفرط و مبغض مفرط"، امیرالمؤمنین فرمود راجع به من دو گروه خود را به هلاکت و نابودی انداختند چه آنهایی که علی را افراطی دوست دارند بی حد و مرز و گاهی تا مرز خدایی او را می‌برند و آنهایی که با افراط با علی کینه‌ورزی می‌کنند.

روحانی تاکید کرد: انتقاد هم باید در آن افراط نباشد و تعریف هم باید در آن افراط نباشد همه‌اش باید معتدلانه و میانه باشد در همه امور از جمله انتقاد؛ اما در عین حال انتقاد مفید است.

رئیس جمهور ادامه داد: به هر حال در این جمع مسئولین دولتی حضور داشتند و خود من هم شنیدم و باز هم باید فرصت‌ها فراهم شود تا نقدها را هم من و هم مسئولین بشنوند و ما هیچکدام معصوم نیستیم و هیچکدام بی خطا نیستیم اما در عین حال تلاش ما بر این است که گام‌هایی را به نفع مردم برداریم هر کجا که موفق بودیم آن جایی موفق بودیم که مردم به صحنه آمدند در بحث هسته‌ای آن وقتی که ما موفق شدیم که مردم به صحنه آمدند مردم در انتخابات سال 92 مسئله هسته‌ای را به بحث گذاشتند و این آغاز پیروزی ملت بود.

وی افزود: اگر بحث هسته‌ای در انتخابات 92 به بحث گذاشته نمی‌شد و نقد نمی‌شد و آثار تحریم مورد بحث و بررسی قرار نمی‌گرفت راه حل مسئله مورد بحث قرار نمی‌گرفت مردم در رأی 92 به هسته‌ای هم رأی دادند چون مورد بحث قرار گرفت.

روحانی خاطرنشان کرد: به هر حال چون مردم آمدند در صحنه و مسئله را مورد بحث قرار دادند راه را باز کردند برای اینکه ما بتوانیم راهی را برای حل و فصل این مسئله بیابیم و پیدا کنیم چه راهی ما می‌توانستیم که از طریق آن راه ما بتوانیم مردمی که در فشار قرار داشتند این فشار را از روی دوش مردم برداریم.

رئیس جمهور گفت: من یک نکته‌ای را می‌خواهم دوستانه محضر همه اساتید و دانشجویان عزیز و محققین عرض کنم ما باید در مفاهیم و موضوعات به اجماع نظر برسیم حتی در موضوعات و مفاهیمی که به نظر ما ساده می‌آید، راجع به عدالت باید به وحدت نظر برسیم که یعنی چه راجع به مبارزه با استعمار و ایستادگی در برابر استعمار باید به وحدت نظر برسیم و راجع به منافع ملی باید به وحدت نظر برسیم باید راجع به مسئله حاکمیت ملی به وحدت نظر برسیم حتی راجع به خود دانشگاه باید به وحدت نظر برسیم که دانشگاه برای چیست و فلسفه وجودی‌اش چیست و برای چی تاسیس شده است.

وی ادامه داد: دانشجو همانطور که از اسمش پیدا است آیا محل دانش است آیا دانشجو باید طالب علم و دانش باشد یا در کنار علم ودانش امور دیگری هم مورد ضرورت است، مسائل اجتماعی، سیاسی باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد آیا راجع به مفهوم دانشگاه و دانشجو منافع ملی و عدالت و... و حتی علم و صنعت و فناوری، حتی در کشورهای دیگر هم هنوز محل اختلاف وجود دارد مثلاً اگر در فرانسه اگر دولت سر کار بیاید راجع به مفهوم دانشگاه و علم و دانشجو به یک اجماع نظر رسیده‌اند و این اجماع را شما و اساتید و دانشجویان به وجود بیاورید.

روحانی گفت: ما در برابر دیگران باید بایستیم ما باید به توان ملی‌مان تکیه کنیم و حرف کاملاً درستی است و ما باید مشکلات کشور را با امکانات داخلی‌مان حتی الامکان حل کنیم این هم درست است. آیا معانی این حرف این است که باید با دنیا حرف نزنیم؟ اگر ما مشکلی با دنیا داریم برویم تا مرز جنگ و بگوییم یا پیروز می‌شویم یا ...؟ اصلاً فرض بگیرید در آن جنگ در برابر همه دنیا هم باشد ما پیروز شویم ان شاء‌الله اگر یک روزی توطئه‌ای علیه کشور ما باشد و لو جهانی باشد ما می ایستیم و پیروزی می شویم. اما آیا جنگ نباید آخرین راه حل باشد؟

رئیس جمهور اظهار داشت: اختلاف نظر اینها هست و الا هیچ کس تردیدی ندارد که یک زمانی ممکن است جنگ بر ما تحمیل شود و ما باید قدرت نظامی داشته باشیم بعضی فکر می‌کنند که این دولت یعنی دولت یازدهم دولت  لبخند و منطق و مذاکره و گفتگو در دنیا هست اما در ساخت سلاح و بنیه دفاعی کمتر است من یک بار این را اعلام کردم این دولت در طول دو سال در بنیه دفاعی در سلاح‌های راهبردی کاری که انجام داده به اندازه 10 سال قبل بوده است؛ بنابراین معنایش این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم بنیه دفاعی‌مان را قوی نکنیم و معنایش این نیست که ما داریم مذاکره می‌کنیم و هیچوقت به فکر جنگ نباشیم ما همیشه باید آماده باشیم و اتفاقاً جنگ موقعی رخ نمی‌دهد که ما صد در صد آماده باشیم و اگر نه اگر آماده نباشیم جنگ بر ما تحمیل می‌شود. ما باید توانمند باشیم و ما باید قدرتمند باشیم همزمان با پیروزی در مذاکرات برجام ما مهمترین موشک مان را آزمایش کردیم.

وی ادامه داد: این برادر عزیز ما که از وضع اقتصادی دولت نقد کرد  که البته وضع اقتصادی ما نقد هم دارد اصلاً علت آنکه ما توانستیم در مذاکرات هسته‌ای توفیق پیدا کنیم یکی از آنها ثبات و آرامش اقتصادی در داخل کشور بود شما ببینید در آغاز این دولت تورم نقطه به نقطه 45 درصد بوده امروز تورم نقطه به نقطه در حال تک رقمی شده است البته در روستاها تک رقمی شده است؛ یعنی 36 واحد درصد در ظرف دو سال ما کاهش تورم دادیم این را حالا ما بگوییم یا نگوییم شاخص‌ها معیار ما است.

روحانی گفت: تمام بحث‌ها و این جناح و آن جناح راست و چپ و هر اسمی که داشته باشد برای چه چیزی اصلاً ما رقابت می‌کنیم؛ نتیجه نهایی اینها باید در نهایت شاخص‌ها عوض شود و اگر شاخص عوض نشود این جناح بیاید روی کار تورم 45 باشد بعدی بیاید بشود 47 و بعدی بیاید بشود 49 و این مفهومی ندارد این رقابت‌ها انتخابات و این جناح و آن جناح همه اینها نه تنها شاخص‌های اقتصادی شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی هم مهم است اگر اعتماد عمومی امسال در نظرسنجی‌های ما یعنی 94 عین 92 باشد پس ما پیشرفتی نکردیم اگر اعتماد مردم به دولت در حال افزایش نباشد اعتماد مردم نسبت به همدیگر در حال افزایش نباشد و سرمایه اجتماعی ما بالا نرود چه فایده‌ای دارد که این جناح یا آن جناح حاکم باشد این دولت و آن دولت باشد یا این آقا و آن آقا باشد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: معیار ما شاخص‌ها است اگر دانشگاه ما تغییر نکند این دولت و آن دولت باشد فرقی نمی کند، من البته نظرم این است شاید اشتباه کنم همه آنچه که به من گفته می‌شود این است خودم هم این احساس را دارم که فضای دانشگاه سال 94 نسبت به 92 زمین تا آسمان فرق کرده است. ممکن است هنوز هم فضا امنیتی باشد ولی من نمی‌پسندم؛ ما فضای امن می‌خواهیم نه فضای امنیتی.

وی خطاب به دانشجویان گفت: من از شما می‌پرسم سال 90 و 91 و 92 هم شما برای 16 آذر به این راحتی می‌توانستید اجتماع داشته باشید؟ حالا الآن سال 93 و 94 است همه دنبال 16 آذر هستند یک زمانی کسی جرأت نمی‌کرد بگوید جنبش دانشجویی و از این کلمه می‌ترسیدند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: اگر واقعاً از لحاظ شاخص‌ها دانشگاه سال 94 با 91 فرق نکرده حتماً ما به عنوان دولت یازدهم محکوم هستیم و اگر فرق کرده البته ممکن است تا حد مطلوب خیلی فاصله داشته باشد بعضی از نقدهایی که شما می‌کنید می‌گویید هنوز ممکن است به یک دانشجو بی احترامی شود و هنوز ممکن است آن فضای مطلوب در دانشگاه نباشد بله درست است هنوز نشده ما به نقطه مطلوب نرسیدیم نه در اقتصاد به نقطه مطلوب رسیدیم البته حالا در سلامت جایی است که ما تلاش زیادی کردیم و آقای دکتر هاشمی بسیار زحمت کشیدند و آمار و ارقام هم نشان می دهد که مردم راضی هستند آن هم به نقطه مطلوب نرسیده و هنوز خیلی کار داریم؛ ولی من به شما اعتماد می‌دهم راه دولت یازدهم نسبت به دانشگاه و نسبت به دانشجو و نسبت به وزارت علوم تغییر نکرده، حالا اگر شما اشکال دارید بگویید ما از فرجی‌دانا تا فرهادی نباید فرق کند البته از قبلش از نیلی منفرد.

رئیس‌جمهور گفت: آن چیزی که ما خواستارش هستیم این است که شاخص‌های ما شاخص‌های مطلوب باشد حالا یکی از دوستان فرمودند که از لحاظ رکود دولت حرکتی به جلو نداشته آیا آمار این را می‌گوید؟ سال 91 رشد اقتصادی ما منهای 6.8 بوده و این وضع اقتصادی ما در سال 91 بوده و وضع رکود این چنین بوده و ما در عمق رکود بودیم و در سال 92 این را رساندیم به منهای 1.9 و در سال 93 ما رشد اقتصادی را رسانیم به مثبت 3 البته امسال سال بسیار سختی است و ممکن است از نظر آمار رشد اقتصادی از سال گذشته وضع ما پایین‌تر باشد ولی آخر سال باز هم ما مثبت خواهیم بود حالا یا یک است یا 1.5 یا 1.8 به هر حال من هنوز نمی‌دانم آمار سال آینده روشن می‌شود ولی آنچه اطلاعات اولیه می‌گوید باز هم آمار مثبت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ما آنوقتی که دانشجو بودیم اینطور نمی‌توانستیم صحبت کنیم این تریبون را دادیم که همه استفاده کنند. بنابراین خواست ما در دانشگاه‌ها استقلال دانشگاه‌ها است.

روحانی ادامه داد: بنابراین یکی از خواسته های ما استقلال دانشگاه‌ها است این استقلال آزادی و جمهوری اسلامی که به آن رسیدیم از برکت تلاش دانشجویان برای استقلال دانشگاه بود دانشگاه باید روی پای خود بایستد و مستقل باشد در شورای عالی انقلاب فرهنگی دوستانی که در آنجا عضو هستند می‌دانند که همه تلاش ما در شورای انقلاب فرهنگی این است که شورای انقلاب فرهنگی به مسائل سیاست‌گذاری بیشتر پرداخته شود و امور اجرایی دانشگاه‌ها به خود دانشگاه‌ها برگردد و استقلال و آزادی دانشگاه برای ما بسیار مهم است.

رئیس جمهور گفت: اگر دانشگاه در علم و پژوهش و تحقیق و بیان آزاد نباشد ما نمی‌توانیم به اهدافی که مد نظر هست در سرمایه انسانی در توسعه فرهنگی و توسعه علمی به آن دست یابیم و دانشجو و دانشگاه باید نقاد باشد همیشه انتقاد منتهی انتقاد دلسوزانه کار دانشجو و دانشگاه است و ما باید از نقد دانشجویان استقبال کنیم.

وی بیان داشت: نکته آخری که بر آن تاکید می‌کنم ما در شرایط بعد از برجام و تحول اقتصادی هستیم و در شرایط تعامل با دنیا هستیم دانشگاه‌ها از این فرصت برای تعامل علمی با دنیا باید استفاده کنند ما باید شرایط دانشگاه‌ها را از لحاظ همه وسائل کمک آموزشی تقویت کنیم دانشگاه‌های ما باید از دانش دیگران استفاده کنند و دیگران هم باید از دانش دانشمندان ما استفاده کنند باید دانشگاه‌های ما در فضایی که به وجود می‌آید در زمینه اقتصادی و در زمینه فناوری حضور پیدا کنند و در شرایطی که به سمت انتخابات می‌رویم دانشگاه‌ها باید حضور فعال در انتخابات پیدا کنند.

روحانی تاکید کرد: خیلی مهم است که مجلس آینده ما چگونه باشد، از نظر دولت این جناح و آن جناح هر کدام اینها که می‌خواهند باشند آن چیزی که مهم است افرادی باشند که به منافع ملی فکر کنند و منافع جناحی و شخصی‌شان را به منافع ملی ترجیح ندهند و دلسوز مردم باشند و خلاصه اینکه همه ما تلاش کنیم حماسه سال 92 را در 94 تکرار کنیم.

رئیس جمهور گفت: همه ما تلاش می کنیم تا یک مجلسی که توانمندتر و قدرتمندتر است روی کار بیاید همه باید تلاش کنند وزارت کشور و شورای نگهبان همه باید تلاش کنند و باید کاری کنیم که همه امیدوار باشند و به این انتخاباتمان افتخار کنیم.

وی در ادامه بیان داشت: یک شخصی گفت که من نسبت به شورای نگهبان نظر خاصی دارم؛ نظر من نسبت به شورای نگهبان نظر قانونی اساسی است، قانون اساسی شورای نگهبان را ناظر می‌داند و ما هم ناظر می‌دانیم.

روحانی در پایان گفت: در فضای انتخابات ان شاء‌الله با تلاش وزارت کشور و با تلاش شورای نگهبان و مسئولین همه مردم و به ویژه دانشجویان ان شاء‌الله انتخابات بسیار پرشکوهی را پیش رو داشته باشیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن