دیدبان
گزارش آژانس درباره موضوع PMD نه سیاه است نه سفید

اطمینان نمی دهم!

اطمینان نمی دهم!

به گزارش دیدبان،یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در وین و در اولین اظهارنظر رسمی درباره نتیجه مساله PMD گفت: "گزارش آژانس درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران نه سیاه است و نه سفید".

وی تاکید کرد که آن گزارش(که قرار است هفته بعد منتشر شود) به نتیجه قطعی درباره موضوع فعالیتهای هسته‌ای گذشته ایران نخواهد رسید.

یوکیا آمانو اضافه کرد: "آنچه که من الان الان می‌توانم بگویم این است که این موضوعی نیست که بتوان آن را با بله یا خیر پاسخ داد".

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنج شنبه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته بود که نمی‌تواند تضمین کند تمامی آنچه که ایران انجام می‌دهد، صلح‌آمیز باشد.

وی افزود: «در جایگاهی نیستم که بتوانم اطمینان موثقی درباره نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران بدهم و بنابراین نمی‌توانم نتیجه‌‌گیری کنم که تمامی مواد هسته‌ای ایران، فعالیت‌های صلح‌آمیز است».

آمانو ادامه داد که تهران به زودی توافقی را به تصویب درمی‌‌آورد که به آژانس قدرت بازرسی بیشتری از تأسیسات و برنامه هسته‌ای ایران را می‌دهد.

اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره PMD در حالی منتشر شده است که عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد کشورمان شب گذشته طی یک مصاحبه درباره مساله PMD گفت: آمانو در موضعی نیست که شخصا پی ام دی را ببندد چراکه تصمیم گیری بر عهده شورای حکام است و وی تنها باید یافته ها و ارزیابی خود را ارائه دهد.

عراقچی همچنین گفته بود: اگر گزارش به گونه‌ای باشد که پرونده بسته نشود به این معنی است که فعالیت‌های ما دنبال نخواهد شد. فروش اورانیوم و ادامه برجام به این موضوع وابسته است و اگر پی ام دی بسته نشود برجام متوقف می شود.

وی با بیان اینکه ما همیشه با بدبینی پیش رفته و بدترین سناریوها را در نظر گرفته ایم، افزود: به ترتیبی پیش رفته ایم که همه فعالیتهای ما بعد از بسته شدن پی ام دی باشد و فکر می کنم مجموعه تدابیر ما منجر به بسته شدن پی ام دی می شود.

معاون وزیر خارجه گفت: در مذاکراتی که با آمانو و طرف آمریکایی داشتم فکر می کنم که بسته شود.

معاون وزیر خارجه گفت: در مذاکراتی که با آمانو و طرف آمریکایی داشتم فکر می کنم که موضوع PMD بسته شود.

وی در خصوص اینکه اگر پرونده بسته نشود واکنش ایران چیست گفت: گزینه هایی که بازگشت آن بیشتر طول می کشد همه بعد از پی ام دی است و تعهداتی که بازگشت سریعتری دارند پیش از پی ام دی خواهند بود که به سرعت به کار اولیه باز می گردند و این برنامه ریزی ماست.

PMD یا آنچه که ایران بارها آن را «مطالعات ادعایی» نامیده، مجموعه ای از اتهامات کشورهای غربی و عمدتاً آمریکا، نسبت به وجوه تسلیحاتی برنامه اتمی «جمهوری اسلامی» است که برای اولین بار؛ طبق ادعای آمریکایی‌ها از کامپیوتر شخصی یکی از کارمندان فراری سابق ایران بدست آمد. آژانس، طی گزارش معروف خود در نوامبر 2011 میلادی، تمامی این ادعاها را در یک گزارش جمع آوری نمود.

 

منبع:فارس

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن