دیدبان
تمرکز دائم دشمن بر روزنه های نفوذ

خوش بینی به دشمن فاجعه به بار می آورد

خوش بینی به دشمن فاجعه به بار می آورد

دیدبان: دل خوشی بعضی ها به لغو تحریم ها سبب شده است که از واقعیت های موجود غفلت کنند. کشور کوبا که به تازگی در پی عادی سازی روابط خویش با ایالات متحده آمریکا است، نمونه زنده ای از کشورهایی است که بعد از عادی سازی روابط از عدم لغو تحریم های وضع شده علیه کشورش از سوی آمریکا معترض است. اظهارات اخیر سفرای آمریکای لاتین در کنفرانس مطبوعاتی که در محل سفارت ونزوئلا تشکیل شده بود، حاکی از آن است که آن ها به اندازه بعضی ها در ایران نسبت به آمریکا دل خوشی ندارند. در این نوشتار سعی خواهد شد به انگاره کشورهای آمریکا لاتین نسبت به ایالات متحده آمریکا و حقایق این ماجرا اشاره شود و در نهایت به انگاره دولت مردان کشورمان نسبت به ایالات متحده آمریکا پرداخته می شود.

1- انگاره دولت ها

با آغاز به کار سفارت کوبا در ایالات متحده آمریکا در بیستم ژوئیه و باز شدن سفارت آمریکا در هاوانا در چهاردهم آگوست، گام های اولیه برای عادی سازی روابط بین این دو کشور برداشته شد، با این وجود در بیست و هفتم اکتبر، پیش‌ نویس قطعنامه ای جهت محکومیت تحریم ‌های آمریکا علیه کوبا برای ارائه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد آماده شد که به مناسبت همین رویداد در محل سفارت ونزوئلا کنفرانس مطبوعاتی با حضور سفرای آمریکای لاتین در تهران برگزار شد. اظهارات هریک از سفرا در این کنفرانس واقعیت های آشکاری را نمایان ساخت.

ولادیمیر گونزالس کسادا، سفیر کوبا در تهران با اشاره به تشدید تحریم ها در زمان ریاست جمهوری اوباما و عدم تمایل کنگره ایالات متحده آمریکا از لغو تحریم ها بعد از عادی سازی روابط بین دو کشور، حقیقت فضای موجود بین دو کشور را ترسیم کرد.

همچنین ماریو آنتونیو بارکرو بالتودانو، سفیر نیکاراگوئه در تهران از بهانه های اعمال تحریم علیه کوبا حرف به میان آورد؛  عدم احترام به حقوق بشر و عدم وجود دموکراسی در کوبا از جمله بهانه هایی بوده است که به تحریم های ایالات متحده آمریکا شکل قانونی داده است. وی به مخالفت ایالات متحده و اسرائیل نسبت به پیش نویس محکومیت تحریم ‌ها نیز اشاره کرد که این اقدام آن ها در برابر خواسته مردم دنیا قرار دارد. مردم دنیا مخالف اقدامات یک جانبه از جمله تحریم علیه کشورها هستند اما کشورهایی همانند آمریکا و اسرائیل بدون توجه به آرای مردم جهان، احترامی بدان قائل نیستند.

آمِنوتِپ زامبرانو کنترراس، سفیر ونزوئلا در تهران نیز خاطر نشان کرد که همان ‌طور که آیت ‌الله خامنه ‌ای گفته ‌اند، هیچ ‌وقت نباید به پیشنهادات آمریکا اعتماد کرد، چون رهبران آمریکا همیشه به دنبال راهی هستند برای به زانو درآوردن ملت‌ های ما. تلاش می ‌کنند با دو چهره متفاوت ظاهر شوند و ملت ‌های ما را علیه دولت ‌هایمان بشورانند. این در حالی است که این استراتژی، دیگر منسوخ شده است. ما تنها با هم ‌بستگی است که می ‌توانیم مقابل آمریکا و امپریالیسم آن بایستیم. (1)

در حالی که عادی سازی روابط بین آمریکا و کوبا شروع شده است، کماکان همکاری آمریکا با گروه‌ های اپوزیسیون در کوبا ادامه دارد. سیستم ‌های مخابراتی و ماهواره ‌ای این کشور نیز مورد هدف آمریکا قرار گرفته است و از آن ها جاسوسی صورت می گیرد؛ لذا با آن که در روابط بین آمریکا و کوبا ترمیم حاصل شده است، اما فشارهای آمریکا علیه این کشور ادامه دارد و تغییری در رویکرد امریکا نسبت به کوبا ایجاد نشده است. با این اوصاف آن هایی که در داخل کشور ما نسبت به لغو تحریم ها دل خوش کرده اند، در غفلت سنگینی به سر می برند.

2- حقایق ماجرا

اظهارات سفیر کوبا مبنی بر سعی ایالات متحده آمریکا بر براندازی حکومت در کوبا حتی بعد از عادی سازی روابط بین دو کشور از هوشیاری آن ها در ارتباط با آمریکا حکایت دارد که این کشور به هیچ وجه قابل اعتماد نیست و این امر به دفعات از جانب آن ها به اثبات رسیده است.

ولادیمیر گونزالس، سفیر کوبا در تهران پرده از حقایقی برمی دارد که دقت نظر به این اظهارات برای بعضی از افراد در داخل کشورمان مفید خواهد بود.

وی اشاره دارد که صرفاً استراتژی آمریکا در قبال کوبا عوض شده، اما اساس تقابل آمریکا با کوبا بدون تغییر باقی مانده است. هنوز هم به دنبال براندازی دولت در کوبا هستند. دلیلش هم این است که دولت کوبا را ناقض حقوق بشر می ‌دانند؛ با آن ‌که خود آمریکا بزرگ ‌ترین ناقض حقوق بشر در دنیا است. با این حال، ادعایشان این است که به دنبال دموکراسی و انتخابات آزاد در کشور ما هستند. بنابراین دشمنی ‌های گذشته ‌شان با کوبا، هم‌ چنین ادامه دارد. (2)

قدم گذاشتن در راهی که انتهای آن به روشنی آشکار است، زیان های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. مگر گامی بلندتر از عادی سازی روابط بین دو کشور وجود دارد که به قول طرف های غربی موجب تنش زدایی شود! کوبا در این راه قدم گذاشته است و به دنبال عادی سازی روابط خویش با ایالات متحده آمریکا است؛ با این حال اظهاراتی که به نقل از سفیر کوبا در تهران بیان شد، به وضوح حقیقت ماجرا را نشان می دهد.

در حالی که در روابط بین آمریکا و کوبا گام های عادی سازی برداشته شده است، تقابل چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ در حالی که سفارتخانه های دو کشور فعالیت خویش را شروع کرده اند، براندازی در کجای این فعالیت ها می گنجد؟ آیا داشتن روابط حسنه و دشمنی توام قابل جمع است؟ در حال حاضر نیز آمریکایی ها از لزوم ایجاد دموکراسی و احترام به حقوق بشر در کوبا دم می زنند اما خودشان وقعی به این مسائل نمی گذارند.

سیاست چماق و هویج آمریکا در رابطه با کوبا نیز نمایان است. گام های عادی سازی برداشته شده است اما کماکان چماق بر سر کوبایی ها است. عدم امکان لغو تحریم های آمریکا علیه کوبا در چنین فضایی صورت می گیرد؛ با این حال برخی از افراد در داخل کشور ما به صورت عمدی یا سهوی قدم در راهی می گذارند که آینده آن مثل روز روشن است. آیا کسانی که دم از لغو شدن تحریم ها می زنند، واقعا به حرف های خویش باور دارند؟

این آمریکا همان آمریکا است و همان طور که مقام معظم رهبری تاکید دارند، اهداف آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی هیچ تغییر نکرده است. آمریکا، همان آمریکای قدیم است اما عده‌ ای مغرض و یا ساده‌ لوح تلاش می ‌کنند این دشمن توطئه ‌گر را در افکار عمومی ملت به فراموشی و غفلت بسپارند تا آمریکا در فرصتی مناسب خنجر را از پشت فرو کند. (3)

3- انگاره دولت ما

در حالی که سفیر ونزوئلا در تهران از عدم ضرورت ارتباط با آمریکای شمالی حرف به میان می آورد، برخی ها در داخل کشور ما مشتاقانه به سوی چنین رابطه ای حرکت می کنند. فضای ذهنی این افراد تصویر کلان این قضیه را در نظر نمی گیرد و از آن غافل است.

آمِنوتِپ زامبرانو کنترراس، سفیر ونزوئلا در تهران اشاره کرد که ضرورتی ندارد که ما با آمریکای شمالی رابطه ‌ای داشته باشیم. آمریکا همان ‌طور که در ونزوئلا، کوبا، اکوادور، بولیوی و کشورهای دیگر نشان داده، همیشه به دنبال نفوذ در کشورها است تا بتواند استراتژی آن‌ ها را تغییر دهد. امروزه باید آمریکای لاتین را یک منطقه جدید دانست، چون آن رابطه ‌ای که میان کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای شمالی قبلاً وجود داشت، دیگر به چشم نمی ‌خورد و شاهد بروز یک منطقه جدید با روابط گسترده با سایر نقاط دنیا و آسیا مانند ایران هستیم. منطقه ما اکنون در یک دوران گذار قرار دارد. (4)

تفاوت ۱۸۰ درجه ای اهداف آمریکا با ما

در چنین فضایی دولت مردان کشورمان نسبت به ایالات متحده آمریکا چه انگاره ای دارند؟ آیا سیاست خارجی دولت مردان ما در همان مسیری است که در قانون اساسی کشورمان ترسیم شده و به دست مقام معظم رهبری راهبری می شود؟

در حالی که سفیر ونزوئلا نفوذ آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین را مورد توجه قرار می دهد، آیا دولت مردان ما به این مهم اهمیتی قائل هستند؟ سفیر ونزوئلا با اشاره به تذکرات مقام معظم رهبری مبنی بر عدم اعتماد بر آمریکا، به سخنان معظم له استناد می کند، اما در داخل  کشور مسئولین مربوطه به این اندازه توجه لازم را دارند؟ ظاهرا سخنان مقام معظم رهبری در کشورهای دیگر بیش تر مورد توجه قرار گرفته است تا کشور خودمان!

نخواهند توانست

آیا فراموش کردن دشمنی آمریکا جایز است؟ «بعضی ‌ها به بهانه ‌ی همین مسائل جزئی داخلی، دشمن خارجی را فراموش می کنند، آمریکا را فراموش می کنند». (5) مقام معظم رهبری به واقعیت امر راهنمایی فرموده اند: « واقعیت این است که اهداف آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، هیچ تغییری نکرده و آن ها اگر بتوانند جمهوری اسلامی را نابود کنند لحظه ‌ای درنگ و تأمل نخواهند کرد اما نمی ‌توانند». (6) پس نباید فراموش شود که اهداف آمریکا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف کشورمان تفاوت دارد.

فرجام سخن

دل خوش کردن به دشمن به هیچ وجهی جایز نیست؛ دشمنی آمریکا با کشورمان بر همگان ثابت شده است و نمی توان فریب لبخندهای وی را خورد. کشور کوبا به عنوان یکی از کشورهایی که گام های عادی سازی روابط خویش با ایالات متحده آمریکا را برداشته است، نمونه زنده ای در مقابل چشم همگان است. تاکید سفیر این کشور مبنی بر عدم لغو تحریم های کشورش بعد از عادی سارزی روابط با آمریکا بینه روشنی برای همه دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران است. در حالی که حقیقت دشمنی آمریکا بر کسی پوشیده نیست، اتخاذ دیپلماسی لبخند اشتباه است. بایستی در مقابل چنین دشمنی به سیاست های خبیثانه آن مرگ فرستاد. اشاره مقام معظم رهبری به پشتوانه و عقبه‌ ی منطقی و قوی شعار «مرگ بر آمریکا» موید همین امر است که سیاست های خصمانه آمریکا در مقابل کشورمان تغییری نکرده و دل خوشی به لغو تحریم ها از سوی چنین دشمنی که اعتمادی بدان نیست، امری دور از عقلانیت است.

ارجاعات:

1. http://www.hamandishi.ir/news/305820

2. http://islamtimes.org/fa/doc/article/492618

3. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=31291

4. http://www.dolatebahar.com/telex-171317.html

5. http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=31309

6. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=31291

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن