دیدبان
رصد جریانی تحولات سوریه

آخرین تحولات میدانی و دیپلماتیک سوریه

آخرین تحولات میدانی و دیپلماتیک سوریه

اختصاصی "دیدبان": جریان المستقبل لبنان در دیداری که اخیرا با دو تن از شیوخ سلفی شهیر این کشور به نام های الرفاعی و شیخ احمد الاسیر در جنوب لبنان داشته بابت همکاری های دو جانبه و برنامه های آتی به توافق رسیدند، پشتیبانی مالی عربستان سعودی نیز در عقبه این مذاکرات بوده است. لازم به ذکر است جریان سلفی که پایگاه مردمی ندارد و تنها با پول های سعودی زنده است، قصد دارد پایگاهی قوی در کنار سوریه داشته باشد تا در صورت لزوم در معادلات این کشور نقش ایفا کند.




شیخ احمد الاسیر 

طرح جامع و 6ماده ای ایران

جمهوری اسلامی ایران در باب بحران کنونی سوریه طرحی جامع و 6 ماده ای را ارائه داده که نه تنها مورد پذیرش کشور ترکیه بوده بلکه اخضر ابراهیمی هم بر روی مفاد آن در حال تصمیم گیری می باشد و گفته می شود این تنها طرح مورد پذیرش تمامی طرفها و همچنین طرح جامعی می باشد که تا به حال سابقه ارائه از طرفین درگیری را نداشته است. بندهای این طرح در ادامه می آید:


1-توقف خشونت از سوی طرفین

2-برگزاری دور جدید گفت و گوی های ملی

3-تشکیل دولت موقت که این دولت اداره انجام امور مملکتی را تا برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل به عهده گیرد.

4-تشکیل مجلس ملی و تعیین وزن و کرسی های تحت اختیار گروه های سیاسی

5-دولت انتقالی اصلاح قانون اساسی را بر عهده گیرد و در این راه از ظرفیت تمامی گروه ها بهره گیرد.

6-و در نهایت انتخابات ریاست جمهوری


گرای پایگاه هوایی سوریه چگونه افشا شد؟


محمد فارس خلبان با سابقه سوری که همراه با تیم فضایی روسیه در ماموریت های فضایی این کشور نیز همکاری داشته و در عرصه بین المللی سوریه ماموریت های مهمی را بر عهده داشت طی چند هفته گذشته به نیروهای معارض سوری پیوسته بود و همین عامل باعث آن شد که گرای پایگاه هوایی و مهم ارتش سوریه را به نیروهای معارض سوری جهت حملات راکتی قرار بدهد. گفتنی است وی اولین سوری و دومین عربی بوده است که به فضا رفته و همین مسئله باعث سرمایه گذاری شدید نیروهای معارض برای جلب او و استفاده تبلیغاتی از او بوده است.




محمد فارس در لباس فضا نوردی (سمت راست)، محمد فارس زمانی که به معارضین پیوست


کمرنگ کردن نقش حزب الله در سوریه به واسطه ترور وسام الحسین


در جریان ترور وسام الحسن در لبنان که رئیس دستگاه اطلاعاتی لبنان بود، بخشی از توان حزب الله لبنان که تا قبل از آن معطوف به تحرکات سوریه بود به داخل کشور کشیده شد و همین امر باعث آماده باش نیروهای حزب الله در داخل گردید تا حزب الله به نوعی درگیر اوضاع داخلی کشور خود شود.

در همین رابطه جریان المستقبل لبنان قصد داشت چند صد نفر سلفی را برای آشوب و تنش افزایی به سوریه اعزام کند که در مرز لبنان با سوریه مورد شناسایی قرار گرفتند و منهدم شدند.


ایران حامی واقعی مردم سوریه


چندی پیش بشار اسد با اشاره به این که در دوران جوانی از پدر خود - حافظ اسد - این سوال را می پرسیده که چرا این قدر در زمان حمله صدام به ایران کمک می کنید تأکید کرده که حالا درک کردم که آن حمایت ها برای چه بوده است. تنها کشوری که در آینده همراه سوریه خواهد بود، ایران است. هیچ یک از حکام عربی نتوانستند کوچکترین کمکی به حل بحران سوریه کنند و آنها تا ابد در حسرت رابطه حسنه با سوریه خواهند بود.


ناامیدی جبهه غربی - عربی از سقوط حکومت اسد


نجیب میقاتی نیز در آخرین اظهارت خود گفته است که نظام سوریه باقی خواهد ماند و ساقط شدنی نیست. آمریکایی ها هم در آخرین تحلیل خود به این واقعیت اعتراف نموده اند و دنبال تضمین عینی برای در خطر نبودن اسرائیل از طرف سوریه هستند. تنها هدف جبهه غربی-عربی برای فشار به سوریه، تضعیف این کشور است زیرا دستگاه دیپلماسی قطر، ترکیه و عربستان سعودی هم می دانند فشار به بشار اسد باعث سقوط حکومت سوریه نمی شود.





کشته شدن فرمانده میدانی ارتش آزاد


ارتش سوریه موفق به هدف قرار دادن یکی از فرماندهان ارتش ارتش آزاد شده است. گفتنی است وی نقش زیادی در ناآرامی های حلب و حمص داشته است. 


مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن