دیدبان

چرا دولت حل مشکل مسکن را فقط در وام دادن می‌بیند؟

چرا دولت حل مشکل مسکن را فقط در وام دادن می‌بیند؟

دیدبان: بیت‌اله ستاریان در گفت‌وگو با «افکارخبر» در پاسخ به این پرسش که چرا دولت حل مشکل مسکن را فقط در وام دادن می‌بیند؟ اظهار داشت: «برای این‌که دولت اصلا اطلاعی از مشکل مسکن ندارد.»

وی افزود: «در حال حاضر بدنه دولت، همان بدنه‌ای است که در ۷۰ سال قبل تدوین شده است و فقط چند وزارتخانه اضافه کردیم و چند وزارتخانه به‌هم چسباندیم. این در حالی است که مسایل اجتماعی و مسایل اقتصادی به روز اتفاق می‌افتد. »

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «وقتی مسکن ۱۰، ۱۵ سال است که به‌عنوان معضل تشریح می‌شود، باید به آن عمقی توجه کرد و دولت باید خود را بلافاصله با این موضوع هماهنگ کند و اطلاعات خود را افزایش دهد.»

ستاریان ادامه داد: «ما یک اقتصاد دولتی داریم و به خاطر در انحصار بودن بهترین مواد این کشور که بخش خصوصی به طور مطلق نمی‌تواند وارد آن شود، به شدت غرق در مسایل حاشیه‌ای هستیم و دولت اصلا نمی‌تواند به مسایل دیگر فکر کند؛ مسایلی که مردم و بخش خصوصی با آن درگیر هستند.»

وی عنوان کرد: «در جایی هم که دولت به بحث مسکن فکر می‌کند، در واقع به کارمندان خود می‌اندیشد. این نشان می‌دهد که دولت با اقتصاد مسکن غریبه است. در حالی که موضوع را باید عمیق‌تر دید.»

این استاد دانشگاه متذکر شد: «موقعی بخش مسکن عمیق دیده می‌شود که دولت وابسته به بخش خصوصی باشد، نه این‌که بخش خصوصی وابسته به دولت باشد.»

ستاریان تاکید کرد: «مشکل ما در این‌جاست، زیرا اقتصاد دولت مسکن از همه نظر مستقل است، برای مثال نفت را تولید می‌کند، می‌فروشد و خرج می‌کند. همه این مواد در انحصار دولت قرار دارد. بنابراین دیگر فارغ از فکر کردن به مسایل دیگر است.»

وی با بیان این‌که بیشتر انرژی اقتصادهایی که درگیر اقتصاد دولتی هستند، صرف مسایل دیگر می‌شود، گفت: «ما ۲۰ سال است که فریاد می‌زنیم مسکن دارد اقتصاد را داغون می‌کند، حتی اقتصاد دولتی و نفت را داغون می‌کند، اما گوشی شنوا نیست.»

این کارشناس بخش مسکن اظهار داشت: «در حال حاضر هم دولت در بسته خروج از رکود، متوجه نیست که اصلا مشکل مسکن چیست و چه تاثیری در خروج از رکود دارد.»

وی تاکید کرد: «من به شما می‌گویم تا زمانی که مسکن از بحران خارج نشود، هیچ بخشی از رکود خارج نخواهد شد. مسکن هم زمانی از رکود خارج می‌شود که بخش‌های دیگر از رکود خارج شود.»

وی خاطرنشان کرد: «این دو پارادوکس یک جواب را به ما می‌دهد و این‌که نقطه‌ای را پیدا کنیم که داده ستانده مسکن همزمان و یک به یک است و آن هم ساختمان است. در واقع ما به راحتی می‌توانستیم به خروج از رکود برسیم، اما ما موضوع مسکن را متوجه نشدیم.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن