دیدبان
حسین فدایی:

برخی از نماینده ها با ناپختگی برای کشور هزینه ایجاد کردند

برخی از نماینده ها با ناپختگی برای کشور هزینه ایجاد کردند

دیدبان: حسین فدایی دبیرکل جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، یادآور شد: مقام معظم رهبری در جمله‌ای از تمام منتقدانی که با ریزبینی قابل تحسین نقاط ضعف را به همه ما یادآور شدند، تشکر می‌کنند و به نظر بنده این نکته قابل توجهی است که به همه ما یادآور شدند. همچنین تسریع طراحی محتاطانه (برجام) در مجلس نیز از مسائل حائز اهمیتی است که رهبری به آن اشاره کرده‌اند. نکته بعدی نیز تقدیر حضرت آقا از کمیسیون ویژه برجام است که در این تقدیر از اعضای کمیسیون ویژه و از شخص رئیس این کمیسیون نام بردند و این موضوع نیز به نظر بنده کم سابقه است.

الزامات 9 گانه رهبری درباره برجام نشانگر بی‌اعتمادی به نظام سلطه بود

فدایی با مهم خواندن شروط مقام معظم رهبری در برجام افزود: نکته مهمتر شروطی است که برای پذیرش برجام مطرح شده و این شروط نمایانگر بی اعتمادی حضرت آقا به نظام سلطه (آمریکا و اتحادیه اروپا) است و موضوع دیگر تأکید ایشان به دولت است تا ضمانت‌های لازم را برای جلوگیری از بد عهدی‌های آمریکایی‌ها اخذ کنند.

وی گفت: مقام معظم رهبری در نامه به رئیس جمهور بر حفظ منافع ملی تأکید داشتند و می‌فرمایند باتوجه به مصوبات شورای امنیت ملی و مجلس این شروط را بیان می‌کنم. به اعتقاد بنده اگر مجلس بهتر عمل می‌کرد، موضع مقام معظم رهبری متفاوت بود. 

مجلس با عملکرد خود می‌توانست کاری کند که رهبری شروط برجام را مطرح نکنند

دبیرکل جمعیت ایثارگران تأکید کرد: جمع بندی نظر ما این بود که مجلس برجام را تصویب و رد نکند، بلکه با گذاشتن شروط عاقلانه منطقی به دولت بگوید براساس این شروط برجام را عملیاتی کنید؛ اما مجلس با قدرت و وحدت نتوانست این مسیر را بپیماید، ولی می‌توانست این مسیر را باقدرت و وحدت برود تا مقام معظم رهبری مجبور نشوند که این شروط را مطرح کنند.

فدایی اظهار داشت: در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور، ایشان مجدداً بر نیات آمریکا و عدم اعتمادشان بر این کشور و فریب کاری‌ها و دوگانگی آنها تأکید کردند و فرمودند با این حال "محصول مذاکرات در قالب برجام شکل گرفته است که دچار ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه به لحظه، می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده کشور منتهی شود".

وی ادامه داد: رهبر انقلاب ادامه می‌دهند از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساساً با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدامات ایران موکول گردیده لازم است تضمین‌های لازم از جمله اعلام کتبی رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌ها گرفته شود و همچنین ایشان می‌فرمایند هرگونه اظهاری مبنی بر باقی ماندن ساختار تحریم‌ها، به منزله نقض برجام است.

رهبری در شروط خود بر برجام منتقدان و کمیسیون ویژه مجلس را تأیید کردند

دبیرکل جمعیت ایثارگران گفت: هر آنچه را که منتقدین و کمیسیون ویژه مجلس مجلس در بررسی برجام گفته‌اند، رهبری در نامه خود تأیید کردند و برای اجرای برجام شرط گذاشتند. همه نگرانی ما نیز همین بود که اولاً تحریم‌ها برداشته شود؛ دوماً مسائل نظامی ما حل شود؛ سوماً بتوانیم در زمینه دانش هسته‌ای تحقیق و توسعه داشته باشیم و نظارت و بازرسی به شکلی که مطرح شده بود، نیز صورت نگیرد که حضرت آقا نیز اتفاقاً بر روی این موضوع دست گذاشته و برای تحقق آن شرط گذاشته‌اند.

فدایی با اشاره به نامه رهبری به روحانی درباره برجام گفت: در بند آخر نیز مقام معظم رهبری از وجود پیچیدگی‌ها و ابهام‌ها در متن برجام سخن گفته‌اند و فرمودند که گمان نقض عهد و تخلفات و فریب‌کاری‌ها در طرف مقابل به ویژه آمریکا ایجاب می‌کند که هیئت قوی، آگاه و هوشمند برای رصد پیشرفت کارها و انجام تعهدات طرف مقابل و تحقق آنچه در بالا بدان تصریح شد، تشکیل شود.

وی افزود: پس از این نکات مقام معظم رهبری ضمن تأکید بر الزام لغو تحریم‌ها از باب رفع ظلم و احقاق حقوق ملت خاطرنشان می‌کنند که گشایش اقتصادی و بهبود معیشت جز با جدی گرفتن و پیگیری اقتصاد مقاومتی میسر نخواهد شد و در پایان نیز بر لزوم عدم واردات کالاهای آمریکایی تأکید می‌کنند.   

 برخی از دوستان در مجلس با عجله و ناپختگی برای کشور هزینه ایجاد کردند

دبیرکل جمعیت ایثارگران با اشاره به تحلیل خود از نامه رهبری در مورد برجام خاطرنشان کرد: تحلیل بنده از این مسئله و اتفاق این است که در مرحله اول اگر مجلس می‌توانست با وحدت و اقتدار مسئله برجام را پیش ببرد، برای نظام و کشور بهتر بود؛ ولی متأسفانه برخی از دوستان با عجله و ناپختگی برای کشور هزینه ایجاد کردند.

غربی ها با عنایت الهی و تدبیر رهبری به اهدافشان نرسیدند

فدایی با طرح این سؤال که هدف آمریکایی‌ها و غرب از ابتدا چه بود؟ گفت: هدف دشمنان نظام این بود که تحریم‌های هوشمند و فلج کننده‌ای را برای ایران طراحی کنند و آنها اساساً دنبال تغییر از مسیر استحاله، شرطی کردن مردم و فشار اقتصادی هستند تا در درون کشور دو قطبی مخالف و موافق ایجاد کنند.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده با عنایت الهی و هوشمندی، تدبیر، بصیرت و حکمت مقام معظم رهبری امروز نرمش قهرمانانه اتفاق افتاد و جمهوری اسلامی پیروز شد و غربی‌ها به اهدافشان نرسیدند؛ روز اول برخی می‌خواستند در داخل با برپایی جشن هسته‌ای اعلام کنند که ما با مذاکرات می‌توانیم همه معادلات جهانی را حل کنیم، ولی مدیریت کلان نظام، این هوشمندی را در ملت ایجاد کرد که این خبرها نیست؛ سطح آگاهی عمومی و اینکه ذوق‌زده شوند و جشن بگیرند، نسبت به این موضوع بالا رفت و فریب، نیرنگ و چهره نظام سلطه برای مردم روشن شد و یکی از پیروزی‌ها این بود که معرفت مردم نسبت به نظام سلطه بالا رفت.

 معلوم شد مشکلات اقتصادی مردم با برجام حل نمی شود

دبیرکل جمعیت ایثارگران ادامه داد: دومین پیروزی این بود که معلوم شد این تفکر که اگر مذاکرات به نتیجه برسد، مشکلات اقتصادی مردم حل می‌شود، حرف "الکی"(غیرواقعی) است. از همه مهمتر این اتفاق که می‌خواستند که جامعه ایران اسلامی دو قطبی شود و مردم روبرو یکدیگر بایستند، محقق نشد و جمهوری اسلامی از این بحران عبور کرد. پیروزی دیگر این بود که در عرصه بین الملل این توطئه که ایران خوار شود، شکست خورد و ایران به عنوان یک چهره مقتدر در برابر 6 ابر قدرت در جهان شناخته شد و به عبارتی عزت جمهوری اسلامی رقم خورد.

انزوای ایران در عرصه بین المللی شکست خورد

فدایی ادامه داد: همچنین دشمنان می‌خواستند برای انزوای ایران در عرصه جهانی اجماع بین المللی را رقم بزنند؛ اما این موضوع به شکست انجامید. همچنین قصد داشتند ایران را در بین کشورهای اسلامی به عنوان کشوری که با ذلت به پای میز مذاکره آمد، معرفی کنند که این نقشه نیز نقش برآب شد. از همه مهمتر اینکه آمریکا برای تصویب برجام در کشور خود بسیار شتاب زده عمل کرد، در صورتی که ایران بسیار آرام و باحوصله این موضوع را بررسی و در نهایت نیز به صورت مشروط آن را پذیرفت و از موضع قدرت وارد شد.

وی تأکید کرد: در واقع آنچه که می‌خواست برای جمهوری اسلامی به یک تهدید تبدیل شود، به یک فرصت انجامید و این معنی واقعی نرمش قهرمانانه است؛ چه بسا اگر ما به بحث مذاکرات ورود نمی‌کردیم، این دستاوردها را نداشتیم و برعکس با تهدیداتی مواجه می‌شدیم؛ در حالی که اکنون در موضع اقتدار ایستاده‌ایم و دستاوردهای بزرگی نیز به لحاظ افکار عمومی بدست آوردیم.

آمریکایی‌ها درباره رفع تحریم‌ها تضمین ندهند، در جهان رسوا می‌شوند

دبیرکل جمعیت ایثارگران با بیان اینکه اکنون با موضع‌گیری مقام معظم رهبری توپ در زمین آمریکایی‌ها است، گفت: چنانچه آنها برای رفع تحریم ها در برجام تضمین ندهند، در جهان رسوا می‌شوند و چنانچه تضمین بدهند، نیز بُرد ایران رقم خواهد خورد و این همان سیاست بُرد - بُرد است. ضمن اینکه در میان خواص ما نیز نزدیکی و قرابت ذهنی مثبتی به وجود آمد؛ یعنی نسبت به مواضع رهبری بهتر توجیه شدند.

فدایی اظهار داشت: یک نکته مهم دیگر این است غربی‌ها منتظر موضع جمهوری اسلامی ایران شدند و این موضع به مطالبه آنها در موضع بین‌المللی تبدیل شد؛ یعنی همه سرتا پا منتظر تصمیم جمهوری اسلامی بودند و موضع رهبری باعث شد که این مطالبه و جایگاه رهبری و ولایت فقیه در راه‌گشایی و عزت نظام اسلامی در عرصه بین المللی تثبیت شده و ارتقا یابد.

نشان دهیم که حرف دولت و ملت، حرف رهبری به عنوان فصل الخطاب است

وی درباره پیش بینی خود از آینده گفت: نوع برخورد ما باید این باشد که به همگان نشان دهیم که حرف دولت و ملت همان حرف رهبری به عنوان فصل الخطاب است؛ نباید با دولت تقابل کنیم،دولت هم باید همان موضع رهبری را که خواست مردم هم هست، دنبال کند و فراموش نکنیم که باید وحدت و انسجام را حفظ کرده و از ایجاد فضای دو قطبی به شدت اجتناب کنیم؛ باید تعهدات غربی‌ها در اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تصویب شود.

دریایی از مفهوم و معنا در نامه مقام معظم رهبری

دبیرکل جمعیت ایثارگران یادآور شد: تبیین و تکرار نامه رهبری در مورد برجام در جامعه و تأکید بر تذکرات ایشان امر بسیار مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد. درست است که این نامه تنها سه صفحه است، ولی دریایی از مفهوم و معنا را با خود دارد که باید با تبیین این موضوعات حرف  حضرت آقا را زنده نگه داریم.

لزوم زنده نگه داشتن نامه رهبری در مورد برجام 

فدایی تأکید کرد: زنده نگه داشتن حرف مقام معظم رهبری نیازمند تهیه فیلم، گزارش، تحلیل و... است و صدا و سیما باید دائماً در مورد ابعاد این نامه گزارش تهیه کند و به آن بپردازد و نقص‌ها و خلف وعده‌های طرف مقابل را رصد کند تا بدین وسیله مردم به حقانیت و واقعیت بیانات مقام معظم رهبری واقف شوند.

وی با تأکید براینکه حرف‌های مقام معظم رهبری پیوست بر برجام نیست، گفت: مواضع اخلاقی و سیاسی، الزامات حقوقی و تعهدات نظام همه حرف رهبری است و اگر این چنین باشد کار انجام خواهد شد و در غیر این صورت کاری انجام نمی‌گیرد.

مقام معظم رهبری برجام را در چارچوب نظام هدایت کردند

دبیرکل جمعیت ایثارگران در پاسخ به این پرسش که اگر شما به جای دولت باشید و طرف مقابل به شما بگوید ساختار تحریم‌ها همچنان پابرجا است، آیا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برجام را برهم می‌زنید، تصریح کرد: بله، محکم بر آن می‌ایستم و می‌گویم شرط ما لغو تحریم‌ها بوده است.

فدایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه برخی مدعی هستند، رهبری برجام را با این شروط "هوا" کردند، نظر شما چیست؟ گفت: به اعتقاد بنده این تعبیر درست نیست؛ بلکه مقام معظم رهبری برجام را در چارچوب نظام هدایت کردند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن