دیدبان

قاچاق برنج به کشور نیاز به واردات را رفع کرد!

قاچاق برنج به کشور نیاز به واردات را رفع کرد!

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، فعالان اقتصادی بر این باورند که با ادامه یافتن ممنوعیت ورود رسمی برنج، میزان تولید و قیمت برنج ایرانی به نفع برنجکاران و مردم بهبود نمی‌یابد بلکه این شرایط بیش از پیش زمینه گسترش قاچاق انواع برنج نامرغوب خارجی به کشور را فراهم می‌کند، مسئله‌ای که علاوه بر مردم و برنجکاران به دولت نیز ضربات زیادی وارد می‌کند.

**قاچاق برنج،ثبات کاذب در بازار ایجاد کرده است

نائب رییس انجمن ملی وارد کنندگان برنج ایران،گفت: قاچاق گسترده انواع برنج خارجی متفرقه به کشور موجب ایجاد یک ثبات کاذب در بازار شده که ضرورت رفع ممنوعیت واردات برنج را از بین برده است.

مرتضی شاه‌حسینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر سیلوها و انبارهای رسمی ذخیره‌سازی برنج خالی از برنج با برندهای معتبر و اصلی خارجی است، گفت: اگر انبار بنکداران و فروشگاه‌های بزرگ در شهرهای پرجمعیت نظیر تهران مورد پایش قرار گیرد بیشتر این مراکز از برنج مرغوب و معتبر خارجی خالی شده است.

وی افزود: متأسفانه به دلیل رکود کلی در بازار و نیز قاچاق گسترده انواع برنج خارجی متفرقه به کشور کمبود شدید برنج احساس نمی‌شود و همین امر موجب شده از یک سال پیش تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات رسمی این کالای غذایی در کشور انجام نشود.

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج ایران با بیان اینکه ماهیانه ۴۰ الی ۵۰ هزار تن برنج قاچاق از مبادی غیررسمی وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: میزان مصرف برنج در کشور به طور متوسط ماهی ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار تن است.

به گفته شاه‌حسینی مسئولین مربوط به تنظیم بازار برنج با استناد به ثبات کاذب بازار برنج ایران از باز کردن واردات رسمی این کالا امتناع می‌کنند و در پاسخ به فعالان واردکننده رسمی برنج می‌گویند علاوه بر آنکه برنج به حد کافی در بازار وجود دارد تثبیت قیمت آن نیز نشان‌دهنده آن است که در حال حاضر نیازی به واردات دوباره برنج نداریم.

وی افزود: مسئولین وزارت جهاد کشاورزی بر این باور هستند که واردات برنج خارجی موجب کاهش تولید و مصرف برنج ایرانی در داخل می‌شود و این در حالی است که علت کاهش مصرف برنج وطنی بالا بودن قیمت این کالای غذایی است که موجب شده روز به روز استفاده از آن در سفره خانوارهای ایرانی کمتر و کمتر شود.

نائب رئیس انجمن واردکنندگان برنج با تأکید بر اینکه تنها در زمانی میزان مصرف برنج ایرانی در سبد خانوار افزایش می‌یابد که قیمت تمام شده آن در حد قدرت خرید مردم ایران نرخ‌گذاری شود، تصریح کرد: در اسفند سال ۹۳ علی‌رغم ممنوعیت واردات برنج خارجی شاهد بودیم که نرخ هر کیلو برنج وارداتی ۵۰۰ تومان کاهش و قیمت هر کیلو برنج ایرانی ۱۰۰۰ تومان نیز افزایش پیدا کرد.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ممنوعیت واردات رسمی برنج خارجی نیز نتوانست مانع از بالا رفتن برنج ایرانی و افزایش مصرف آن توسط خانوارها شود.

شاه‌حسینی با انتقاد از عملکرد مسئولین تنظیم بازار برنج در خصوص تداوم ممنوعیت واردات این کالای غذایی به کشور گفت: تا زمانی که قاچاق گسترده انواع برنج خارجی به کشور انجام می‌شود و مسئولین وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند قاچاق برنج ربطی به ما ندارد کشور نیازی به واردات رسمی برنج حتی تا چهار سال آینده نیز نخواهد داشت.

کمبود شدید برنج مرغوب خارجی در کشور در حالی از سوی فعالان واردکنندگان رسمی مطرح می‌شود که چندی پیش معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگوی رسمی با باشگاه خبرنگاران واردات برنج از بازارهای جهانی را منوط به بررسی کارشناسان جهت نیازسنجی بازار برنج داخلی عنوان کرده است.

این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که به گفته برخی از فعالان بازار برنج هم اکنون بازار داخلی مملو از برنج خارجی غیرمعتبر و متفرقه بوده که متأسفانه سلامتی مردم را نیز نشانه گرفته است.

بر این اساس گزارش میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران، از مغازه‌های سطح شهر تهران نشان می‌دهد که عمده برنج‌های خارجی موجود در مغازه‌ها با نام و نشان‌های غریب و غیرآشنا عرضه شده ولی قیمت‌های بسیار بازارپسندی دارد.

یک خانم خانه‌داری که برای خرید برنج به یکی از فروشگاه‌های منطقه ۳ تهران مراجعه کرده بود در پاسخ به پرسش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، نسبت به خرید برنج خارجی گفت: از زمانی که برنج ایرانی قیمت بالایی پیدا کرد دیگر نتوانستیم از این برنج برای استفاده روزانه بهره ببریم.

وی افزود: البته من و خانواده‌ام دل خوشی از مصرف برنج خارجی نداریم چرا که پس از خوردن ان عمدتا دچار درد معده می‌شویم به گونه‌ای که میزان مصرف شربت‌های معده در میان اعضای خانواده‌مان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، وقتی صحبت تولیدکنندگان برنج ایرانی می‌نشینیم آنها با گله‌مندی از سیاست‌های اعمال شده وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید برنج می‌گویند متأسفانه بالا رفتن هزینه‌های تولید برنج که به هیچ وجه از سوی دولت مورد توجه و حمایت قرار نمی‌گیرد و از سوی دیگر واردات بی‌ضابطه انواع برنج خارجی موجب شده تا هر سال بیشتر از سال قبل تیشه به ریشه کشت و برداشت برنج وطنی بزنند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران