دیدبان

چرایی تقاضای مذاکره از سوی کاخ سفید

چرایی تقاضای مذاکره از سوی کاخ سفید

به گزارش دیدبان به نقل از پارس ، معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه فعلا ما در موضوعات مختلف با امریکا بحث نکنیم، سیاست درست، منطقی و حکیمانه ای است چرا که تبعات آن، بحث نفوذ را برجسته می کند.

دکتر عباس ملکی معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در موضوعات مختلف، ایران هم حرف برای زدن دارد و هم دست بالا را دارد. مثلا اگر تهران و واشنگتن بخواهند در مورد سوریه یا عراق صحبت کنند، ایران بدون هیچ تردیدی اطلاعات و نفوذش قابل مقایسه با امریکا نیست و طبیعی است که امریکایی‌ها بخواهند از این نفوذ و اطلاعات استفاده کنند. 

وی افزود: این مساله که مذاکرات ما با طرف امریکایی محدود به مساله هسته‌ای باشد، سیاست درستی است و در واقع، سیاستی دورنگرانه است. 

وی اضافه کرد: اگر امریکایی‌ها در این مذاکرات و انجام تعهدات‌شان خوب عمل کردند و توانستند اعتمادسازی کنند، می‌توان در رابطه با سیاست‌مان بازنگری انجام داد و این عیبی هم ندارد. ولی هم‌اکنون باز کردن چند کانال مذاکراتی در مورد مسائل مختلف، تنها و تنها دادن امتیاز به طرف مقابل است. 

معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان ساخت: اگر روزی برجام به فرجام رسید و ما از روند اجرای آن راضی بودیم، می‌شود با امریکایی‌ها صحبت‌های درازمدت کرد. درواقع، اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد حالت پرثبات خود را در خاورمیانه در شرایط کنونی حفظ کند- یعنی یک بازیگر موثر در منطقه بودن- باید خود را به یک بازیگر در سطح جهانی ارتقا دهد. 

ملکی افزود: لزومی ندارد کشور بسیار بزرگی مانند روسیه باشید تا به بازیگر جهانی تبدیل شوید. شما می‌توانید یک بازیگر جهانی باشید در عین حال که یک کشور متوسط یا کوچک هستید. من فکر می‌کنم ایران باید به سمت چندجانبه‌گرایی حرکت کند؛ یعنی خود را در مسائلی که چند کشور یا منطقه با مساله‌ای درگیر هستند، وارد کند. 

وی اضافه کرد: ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم در مسائل قفقاز، آسیای مرکزی و پهنه آسیا نقش‌آفرینی کنیم. لزوما نباید مسائل را هم تنها جغرافیایی دید و می‌توان روی مسائل مفهومی کار کرد، مانند مساله تروریسم، افراط‌گرایی، مواد مخدر، گرم شدن کره زمین و کریدورهای حمل و نقل. اینها مسائلی هستند که ما در سال‌های گذشته با هزینه‌های بسیار، در آنها کسب تجربه کرده‌ایم. 

معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به گروه بریکس گفت: ما باید گروه کشورهای بریکس یعنی روسیه، هند، چین، برزیل و آفریقای جنوبی شویم. بنا به نظر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، ایران هفدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست، پس باید حتما عضو گروه ۲۰ باشیم. 

ملکی اضافه کرد: ما باید حتما به عضویت کامل سازمان همکاری‌های شانگهای درآییم. سازمان تجارت جهانی را در سال‌های قبل دنبال کردیم. این مساله چه شد؟ حضور در این مجامع، هم به سود آنها و هم به نفع ایران است.

معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نفوذ سیاست‌های صهیونیستی در اروپا بیشتر از امریکاست گفت: این نفوذ، نفوذ در درون جوامع اروپایی است. شما در جوامع روشنفکری فرانسه، برای بیان اینکه مساله فلسطین باید مورد رسیدگی قرار گیرد، مشکل خواهید داشت. 

وی افزود: به نظر من، مسائل ما با اروپا همچنان روی میز است. البته اروپا و امریکا در گذشته هم با یکدیگر اختلاف داشته‌اند ولی این اختلافات آنچنان نیست که ما به آنها امید داشته باشیم.

معاونت پژوهشهای روابط بین الملل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه آمریکایی ها هنوز گام جدی برای حل مشکلات برنداشته اند گفت: برخی از مسائل، در اختیار امریکایی‌هاست؛ مثلا هنوز خریدن اینترنتی همچون خرید کتاب از امریکا غیرقابل انجام است. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها هنوز کار عملی جدی در بخش اقتصادی، مالی و همچنین سیاسی شروع نکرده‌اند.

ملکی افزود: اکنون باید منتظر اجرای برجام بود. مسائلی مانند آزاد کردن پول‌های بلوکه شده از ابتدای انقلاب یا اجرای قراردادهای نظامی که پیش از زمان انقلاب بوده است، گام‌هایی است که امریکا می‌تواند آنها را بردارد. 

وی اضافه کرد: حدود یک میلیون ایرانی در امریکا هستند که در مساله نقل و انتقالات مالی دارای مشکل هستند. هنوز یک هواپیمای ایرانی برای چند دقیقه نمی‌تواند از آسمان امریکا عبور کند، یا یک کشتی از کشورمان نمی‌تواند در بنادر ایالات متحده پهلو بگیرد. هنوز ورود کالای ایرانی به امریکا ممنوع است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن