دیدبان

صدها میلیارد خسارت بارندگی در استان‌ های غربی

صدها میلیارد خسارت بارندگی در استان‌ های غربی

به گزارش دیدبان به نقل از وطن امروز ، انگار غافلگیری به اصل تغییرناپذیری در مدیرت بحران تبدیل شده که حتی پیش‌بینی و اطلاع‌رسانی‌های قبلی نیز تاثیر چندانی در نحوه مواجهه با بلایای طبیعی و کاستن از میزان خسارات جانی و مالی ندارد! وارد شدن خسارت به ۲۰هزار منزل مسکونی و بیش از هزار خودرو در کنار تخریب جاده‌های روستایی و عشایری و صدمات وارده به تاسیسات زیربنایی استان ایلام تنها بخشی از خساراتی است که رقم مالی آن در حدود ۷۰۰میلیارد تومان برآورده شده است. این در حالی است که وقوع این سیلاب پیش‌بینی شده و ستاد حوادث غیرمترقبه کشور نیز همواره میزان آمادگی خود را در برابر چنین حوادثی بالا عنوان کرده بود اما شواهد موجود و گلایه‌های نمایندگان مردم استان‌های درگیر سیل از واقعیت دیگری حکایت دارد. طبق آخرین آمار منتشر شده تا لحظه تنظیم این گزارش و با توجه به اظهارات ناصر چر‌خ‌ساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ۱۲ استان آذربایجان‌‌شرقی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، همدان، قزوین، گیلان، زنجان و فارس درگیر سیلاب شده‌اند.

انفعال ستاد حوادث غیرمترقبه

هلال‌احمر و سازمان‌های امدادی هنگام رخداد بالایای طبیعی باید با آمادگی بالا و به نحوی وارد عمل شوند که نشان از تسلط آنها بر اوضاع داشته باشد اما آنطور که عضو مجمع نمایندگان استان ایلام گفته است این‌بار هم انفعال بارزترین واکنش این نیروها در طول عملیات امداد‌رسانی بوده است. علیمحمد احمدی، عضو مجمع نمایندگان استان ایلام در مجلس با انتقاد از عملکرد سازمان‌های مسؤول بویژه هلال‌احمر در سیل استان ایلام، بیان داشت: هر چند ستاد حوادث غیرمترقبه کشور و استان ایلام برای مواجهه با این رخدادهای طبیعی اعلام آمادگی کرده بودند اما منفعل و غافلگیر شدند و مردم نسبت به عملکرد آنها ناراضی هستند. وی تصریح کرد: مردم به اینکه هلال‌احمر عکس‌العمل خوبی نداشته است معترضند حتی خود مردم تلاش می‌کنند جسد جوانی را که ۲ روز است در زرین‌آباد مفقود شده، پیدا کنند.

تأکید «روحانی» بر تسریع امدادرسانی

همچنین اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از ساخت و سازها و پروژه‌های عمرانی بدون مطالعه در کشور انتقاد کرد. اسماعیل نجار با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر تسریع امدادرسانی به سیل‌زدگان افزود: ۱۷ استان کشور درگیر بارش باران شدند که هشدارهای لازم به آنها داده شده و از این تعداد ۸ استان با بروز سیل، سیلاب و آبگرفتگی روبه‌رو بودند که اقدامات لازم در این باره انجام گرفت و حادثه‌دیدگان در مساجد و حسینیه‌ها به شکل موقت اسکان داده شده‌اند.

سیل در لرستان جان ۳ نفر را گرفت

در میان استان‌هایی که درگیر سیل هستند وضعیت استان لرستان نیز شبیه استان ایلام است و تلفات در این استان هم به ۳ نفر رسیده است اما همچنان نارضایتی از نبود واکنش جدی از سوی سازمان هلال‌احمر و دستور تخلیه شهر کوهدشت در اثر تداوم بارش‌ها از مهم‌ترین حواشی سیل در کشور است. الهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای درباره آخرین گزارش‌های مربوط به سیل استان لرستان، گفت: تاکنون در شهرستان کوهدشت ۳ نفر بر اثر سیل فوت کرده‌اند و متاسفانه یک نفر دیگر بر اثر برخورد صاعقه۸۰ درصد سوختگی دارد که حال وی وخیم گزارش شده است.

تخلیه شهر کوهدشت به دلیل تداوم بارش‌ها

نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارتباط این شهر با ۶۵ روستای خود قطع شده است، افزود: بر اثر ریزش کوه و شکستن برخی پل‌ها ارتباط با ۶۵ روستا قطع شده است و تعداد ۵۸ روستا هم با قطعی آب و برق مواجه شده‌اند. وی تاکید کرد: بر اثر بارش دوباره باران کوهدشت شاهد سیلی دوباره بود که مردم از ترس، شهر را تخلیه کردند ضمن آنکه خسارت‌های زیادی به خانه‌ها و احشام مردم وارد شده است و این امر کمک‌رسانی سریع سازمان‌ها و ادارات مرکزی را می‌طلبد، چرا که میزان خسارت‌ها سنگین گزارش شده است.

بارش ۲۸۱ میلیمتر باران در ۳۰ ساعت

یکی از نکاتی که درباره سیلاب ایلام مورد توجه قرار گرفته و شرایط سیلاب در این استان را ویژه کرده، بارش بی‌سابقه باران طی چندین سال گذشته است به نحوی که به گفته استاندار ایلام، ۲۸۱ میلیمتر بارش در مدت ۳۰ ساعت در ایلام گزارش شده است. به گفته محمدرضا مروارید، میانگین بارش باران برای اعلام شرایط بحرانی در جهان ۱۳ میلیمتر در ۲ ساعت است که میزان بارش ثبت شده در ایلام حدود ۴ برابر از این میانگین بیشتر بوده است.

خسارت ۷۰۰میلیاردی سیل در ایلام

بیشترین حجم بارش‌ها و خسارت‌های ناشی از وقوع سیلاب در شهر ایلام ثبت شده و براساس اعلام استاندار ایلام ۶ هزار میلیارد ریال خسارت به زیرساخت‌ها و تاسیسات ایلام وارد شده است. در همین حال علیمحمد احمدی، نماینده مردم دهلران و دره‌شهر در مجلس خسارات مالی این سیل را بالغ بر ۷۰۰میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است.

مفقود شدن یک نفر در ایلام
همچنین علاوه بر استان‌های ایلام و لرستان


۱۰ استان دیگر نیز با سیلاب دست و پنجه نرم می‌کنند و در مجموع به ۶هزار هموطن در جریان این واقعه آسیب وارد شده است. حسین درویشی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع سیل بیان داشت: متأسفانه بر اثر سیلاب ۳ نفر در ایلام و ۳ نفر در لرستان جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز در ایلام مفقود شده است. به گفته معاون عملیات سازمان امداد و نجات، هلال‌احمر ۵۰۰ نفر را به صورت اضطراری اسکان داده و ۲۵ نفر را نیز از سیلاب و مرگ نجات و به مناطق امن انتقال داده است. درویشی تأکید کرد: همچنین ۱۲۰ دستگاه چادر، ۶۰۰ تخته ‌پتو، ۲۰۰ تخته موکت، ۲۰۰ قوطی کنسرو و یکهزار قرص نان میان سیل‌زدگان توزیع شده است. به گفته ناصر چر‌خ‌ساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ۴۲ شهرستان تسوج، ایلام، ایوان غرب، مهران، دهلران، ملکشاهی، شیروان، دره‌شهر، سنندج، قروه، دهگلان، سرپل ذهاب، جوان‌رود، کنگاور، بیستون، ماهیدشت، کرمانشاه، گیلانغرب، اسلام‌آباد، ثلاث باباجانی، روانسر، پاوه، سنقر، دالاهو، کوهدشت، الشتر، الیگودرز، نورآباد، باغ ملک، لالی، دزفول، شادگان، اندیکا، کهگیلویه، سی‌سخت، نهاوند، ملایر، اسدآباد، الوند، آستارا، خدابنده و سپیدان درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند. همچنین رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور با بیان اینکه تا گزارش‌های ساعت ۱۷ روز جمعه۵۴ روستا و شهر در سیلاب دچار آسیب شده‌اند، عنوان کرد: به ۶هزار نفر گرفتار در سیلاب امدادرسانی شده است.

پیش‌بینی وقوع سیل و اعلام هشدار از قبل

جالب اینجاست که درباره وقوع این سیل در استان‌های غربی و عمق خسارات به وجود آمده پیش از این اطلاع‌رسانی صورت گرفته و از روز سه‌شنبه هشدارهای لازم ابلاغ شده بود. مرتضی اکبرپور، معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور در این باره گفته است: از روز سه‌شنبه به ۱۶ استان کشور که احتمال بروز سیل در آن وجود داشت هشدارهای لازم را داده شد و دستگاه‌های امدادی در این استان‌ها را به حالت آماده‌باش درآوردیم. اکبرپور با بیان اینکه از عصر همان روز بارش‌ها آغاز شده و در روز چهارشنبه شدت بیشتری گرفت، افزود: متاسفانه در پی این بارش‌ها در ۸ استان کشور شاهد بروز سیل،‌ سیلاب و آبگرفتگی بودیم که امدادگران وارد عمل شده و امدادرسانی را آغاز کردند. به گفته اکبرپور یک نفر هم در استان کرمانشاه بر اثر سیل جان خود را از دست داده است.

سفر نماینده دولت و نارضایتی سیل‌زدگان

وضعیت استان ایلام و بحرانی شدن شرایط در این استان محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت را راهی ایلام کرد. این در حالی است که همچنان آسیب‌دیدگان از سیلاب انتظار دریافت خدمات بیشتری را دارند و چشم انتظار همیاری سازمان‌های امدادی هستند. این موضوعی است که علیمحمد احمدی، عضو مجمع نمایندگان استان ایلام نیز بر آن تاکید دارد. احمدی یادآور شد: واقعیت این است که دامنه خسارت‌ها گسترده است و ۲۲۰ میلیمتر بارش باران گزارش شده است. هر چند برخی مدیران دولتی همچون نوبخت و فریدون از شهرهای سیل‌زده بازدید کردند اما انتظار کمک‌رسانی بیشتری از سازمان‌های مربوط وجود دارد. در ۲سال گذشته بارها در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق شمالی بارندگی و وقوع سیل موجب غافلگیری مسؤولان دولتی شده و خسارات و تلفات زیادی را بر جای گذاشته است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران