دیدبان
شهریاری:

مذاکره غیر هسته‌ای با آمریکا، شکست ایران است

مذاکره غیر هسته‌ای با آمریکا، شکست ایران است

دیدبان: مذاکره با امریکا و نشستن پای میز مذاکره با کشوری که دشمنی خود را با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اثبات کرده است، تبعات خاصی خواهد داشت. پس از به نتیجه رسیدن مذاکرات، امریکا به دنبال راهی برای نفوذ در مسائل داخلی کشور است که با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری ملت ایران این راه نفوذ برای همیشه بسته خواهد ماند. در همین خصوص با حسنعلی شهریاری، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسسیون بهداشت و درمان مجلس گفتگویی داشته ایم. وی در این گفت و گو تاکید کرده است: با به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای، شاید تمایلی در دولتمردان دیده می شد که در چارچوب مسائل دیگر نیز با امریکا مذاکره کنند اما مقام معظم رهبری به عنوان فصل الخطاب تکلیف را روشن کردند و همه ما موظف هستیم از فرمایشات ایشان تبعیت کنیم.

* سراج24: چرا مقام معظم رهبری مذاکره با امریکا را فقط در حوزه هسته ای مشروع می دانند و در سایر حوزه ها آن را ممنوع اعلام کرده اند؟

-شهریاری: خباثت های دولت امریکا در بیش از نیم قرن گذشته نشان می دهد که دشمن اصلی ملت ایران امریکایی ها بوده اند. از کودتای 28 مرداد 1332 تا راه اندازی جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران و تحریم های بی رحمانه علیه ایران، همگی نشان از خوی استکباری و دشمنی دیرینه این کشور با جمهوری اسلامی ایران دارد. امریکا به دلیل همین خوی استکباری هرجایی که پای گذاشته، به آن ملت ضربه زده است؛ امریکا به بهانه دموکراسی به افغانستان حمله کرد اما امروز شاهد مشکلات متعددی هستیم که این کشور برای ملت افغان ایجاد کرده است، در عراق، پاکستان، یمن، بحرین و پیش از همه این ها در ویتنام و کره حضور امریکا با خوی استکباری بوده و به ملت ها صدمه زده است. به همین دلیل حضور امریکا در کشور ما نیز می‌تواند مشکلات و عوارض سوئی را برای مردم ما ایجاد کند؛ همچنان که بعضا افرادی مانند جیسون رضاییان را که اصالتا ایرانی هستند به عنوان خبرنگار اما در حقیقت برای جاسوسی به ایران می فرستند. حتی کارشناسان آژانس که به ایران آمدند نقش جاسوس برای این کشور بازی و دانشمندان ما را شناسایی کرده و به شهادت رساندند. با توجه به این سوابق تلخ، مقام معظم رهبری به صورت کاملا جدی به دولتمردان هشدار می دهند که مبادا در اثر غفلت آن ها دشمن وارد کشور شده و دوباره مشکلات جدی برای مردم به وجود آورد.

با به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای، شاید تمایلی در دولتمردان دیده می شد که در چارچوب مسائل دیگر نیز با امریکا مذاکره کنند؛ به طوری که حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و رئیس جمهور چندباری گفته بودند که اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، شاید در موارد دیگر هم با امریکا بر سر میز مذاکره بنشینیم که مقام معظم رهبری به عنوان فصل الخطاب تکلیف را روشن کردند  و همه ما موظف هستیم از فرمایشات ایشان تبعیت کنیم.

*سراج24: دشمنان از جمله امریکا چگونه پروژه نفوذ را در چارچوب مذاکره و دوستی با ایران دنبال می کنند؟

-شهریاری: با هوشیاری ملت ایران که به قول حضرت امام خمینی(ره) سیاسی ترین مردم دنیا هستند و خوی استکباری امریکا، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد. حتی از همان روزی که توافق هسته ای صورت گرفت، دولتمردان امریکا، از رئیس جمهور این کشور تا وزیر امور خارجه و دیگر مسئولان این کشور علیه نظام جمهوری اسلامی ایران موضع گیری کردند. مسلما هوشیاری ملت ایران اجازه نفوذ به کشور عزیزمان را به دولت­مردان این کشور نخواهد داد. دولتمردان ما هم قطعا اجازه نمی دهند که امریکا بخواهد وارد کشور شده و البته نباید گمان کنند که با لبخند زدن و دست دادن و نزدیک شدن به امریکا، خوی استکباری این کشور کنار می رود و می توانیم از قبل این نزدیک شدن و مذاکره به نتایج دلخواه برسیم. امریکایی با آزمایش موشک های عماد ما که جزء قرارداد ما نیست مخالفت کرده اند و موضع گیری های تندی علیه این آزمایش موشکی ما صورت دادند؛ همه این عوامل نشان می دهد که نباید اجازه دهیم امریکایی ها داخل کشور ما نفوذ کنند.

*سراج24: در شرایط پس از مذاکره چطور باید رفتار کنیم که علاوه بر استفاده از توفیقات ناشی از مذاکرات، عزت، استقلال و آزادی ما حفظ شود؟

شهریاری: همانطور که می دانید مجلس برجام را در مرحله اول تصویب نکرد؛ کمیسیون مشترکی در مجلس تشکیل شد که با بررسی برجام نقاط قوت و ضعف آن را برای اطلاع نمایندگان گزارش کند. این کمیسیون مشترک وظیفه خطیر خود را به خوبی انجام داد و نمایندگان نقاط ضعفی در برجام مشاهده کردند که اگر این نقاط ضعف برطرف نشود خطراتی کشور را تهدید می کند و باعث نفوذ دشمنان می شود. طرحی که مجلس با یک فوریت تصویب کرد، قیوداتی بود که در چند بند از نفوذ دشمن و ضربه زدن به منافع ملی ما جلوگیری می کند. با ابلاغ این طرح به دولت، دولتمردان موظف هستند که این قیود را در اجرای برجام رعایت کنند تا از نفوذ فرهنگی، سیاسی، نظامی و اقتصادی امریکا به داخل کشور جلوگیری شود.

* سراج24: سهم مردم، دانشگاه ها و نهادهای مختلف دولتی و مردمی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکل های دانشجویی در حفظ استقلال و عزت نظام جمهوری اسلامی ایران چیست؟

شهریاری: اگر بتوانیم استقلال کشور در زمینه اقتصاد را حفظ کنیم گام بزرگی در جهت استقلال در همه زمینه ها برخواهیم داشت و برای استقلال اقتصادی راهکار اصلی ما اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری چند سال است که به آن اشاره می کنند. طبق فرمایشات ایشان، چه ما تحریم باشیم و چه نباشیم، چه فروش نفت داشته باشیم و چه نفت مان تحریم شود و در بازارهای جهانی به فروش نرسد، راه نجات کشور حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است. باید از وابستگی به نفت خارج شویم و نگذاریم بودجه کشور به آن وابسته باشد که با کاهش قیمت آن مشکلات اقتصادی برای کشور ایجاد نشود. دانشجویان و نخبگان که روحیه عدالتخواهی دارند باید در این میدان فعالیت مستمر داشته باشند. رهبری به دلیل همین روحیه پرشور و عدالتخواهی جوانان است که بر حضور فعال دانشجویان در محافل نقد و کرسی های آزاداندیشی تأکید دارند. دانشجویان و نخبگان باید به صورت زنده و خودجوش در مسائل مختلف کشور ورود کنند و انتقادات خود را به گوش مسئولان نظام برسانند

از طرف دیگر ما برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم. مقام معظم رهبری در دیدار خود با نخبگان بر این مسئله تأکید کردند که باید بتوانیم با تولید علم ثروت به دست آوریم تا استقلال کشور حفظ شود
همچنین استقلال کشور در گرو پیروی از اهدافی است که امام خمینی(ره) ترسیم کرده و امروز توسط جانشین خلف ایشان یعنی مقام معظم رهبری با دقت و درایت دنبال می شود. حفظ استقلال کشور تنها در پیروی از آرمان های امام راحل(ره) محقق می شود.

*سراج24: به نظر شما مذاکره با امریکا در موضوعات غیرهسته ای احتمال ظهور و بروز دارد؟ چه اهدافی پشت آن خواهد بود؟ چه خطراتی برای انقلاب به همراه خواهد داشت؟

-  شهریاری:به جز مذاکرات هسته ای ما نمی توانیم در زمینه دیگری با امریکا وارد مذاکره شویم. خواسته اصلی امریکا این است که ما از انقلاب­مان دست برداریم. انقلاب ما یک جریان ایدئولوژیک بوده  و ارزش های آن به دنیا صادر شده است. برخی کشورهای اسلامی که سال ها قبل انقلاب های متعددی ایجاد شد که به دلیل نبود رهبری و درایت نتوانستند انقلاب خود را حفظ کنند و دستاوردهای­شان به خطر افتاد و از بین رفت. اما انقلاب اسلامی ایران توانست منشأ اثرات و خیرات بسیاری در منطقه باشد؛ اگر امروز اسرائیل نتوانسته نقشه خاورمیانه بزرگ را که توسط امریکایی ها طراحی شده، اجرا کند و امریکا نتوانست خط مقاومت را سوریه و لبنان بشکند به خاطر وجود انقلاب ایدئولوژیک ملت ایران بوده است. دشمنان از ما می خواهند که از ملت مظلوم فلسطین و لبنان حمایت نکنیم در حالی که خداوند در قرآن مجید به صراحت از ما خواسته است که از مستضعفین جهان حمایت کنیم. به همین دلیل در هیچ مسئله دیگری ما نمی توانیم با امریکا مذاکره کنیم و به طور کلی نباید هیچ گونه مذاکره ای را بپذیریم. تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص عدم مذاکره با امریکا نیز بر همین اساس بوده است.

*سراج24: به نظر شما آیا دست دادن با شیطان بزرگ و دوستی با آن از استقلال و آزادی و عزت اسلامی ما ارزشمندتر است؟

شهریاری: باید دقت کنیم که صاحب اصلی مملکت ما حضرت حجت(عج) است و مقام معظم رهبری که در رأس همه امور قرار دارند، بر این مسائل نظارت کامل می کنند. وزیر امور خارجه نباید با رئیس جمهوری امریکا دست می داد چرا که این مسائل از خطوط قرمز ما هستند. تأکیدات ما در این مسئله بیشتر به این دلیل است که بعضا دولتمردان از این اتفاقات ذوق زده نشوند و گمان کنند دست دادن با رئیس جمهور امریکا رخداد بزرگی است. با وجود نظارت کلان رهبری بر مسائل کشور، جای نگرانی در این زمینه نیست هر چند مسئولان دولتی ما باید مراقب باشند که گاف سیاسی ندهند.

با همه این احوال باید در نظر داشته باشیم که امریکا در رابطه خود با جمهوری اسلامی ایران به دنبال اهداف خاص سیاسی خود است. امریکا می خواهد با شکست ایران به ملت ها و مسلمانانی که ایران را الگوی خود قرار داده اند ثابت کند که حتی ایران هم در برابر قدرت استکباری اش تاب مقاومت نداشته و توانسته است خواسته های خود را به ملت ما تحمیل کند و ملت ما را پای میز مذاکره بکشاند. بنابراین هرگونه مذاکره در زمینه دیگر با امریکا برای ما نوعی شکست محسوب می شود .

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن