دیدبان

وام 25 میلیونی برای فروش خودروهای مانده در انبار!

وام 25 میلیونی برای فروش خودروهای مانده در انبار!

دیدبان: به گزارش خبرنگارجام‌جم، شش روز دیگر پرداخت وام 25میلیونی خودرو آغاز می‌شود و هم‌اکنون بانک مرکزی با فراخواندن مدیران عامل بانک‌ها از آنها خواسته زمینه رسیدن هر چه سریع‌تر و بیشتر این تسهیلات به دست متقاضیان را فراهم کنند. در همین حال نگاه کارشناسان به اثرات این وام در رشد فروش خودروسازان و کاهش رکود موجود در این بازار مثبت مشروط است. مثبت از آن‌سو که به هر حال این وام یک قدرت خرید در اختیار بسیاری از خانوارهای ایرانی قرار می‌دهد که وسوسه‌کننده خواهد بود. از سوی دیگر خانوارهایی که قصد تعویض خودروی خود و دریافت خودروی نو را دارند با این وام به قصد خود می‌رسند. بنابراین در هر حال بخشی از مردم به سوی استفاده از این وام خواهند رفت و فروش خودروسازان بهبود خواهد یافت.

با این حال این همه ماجرا نیست، زیرا تردیدهایی در اثر کردن بی‌چون و چرای وام 25 میلیون تومانی وجود دارد. یکی از این تردیدها در اقساط وام و بلند‌مدت بودن بازپرداخت آن است که هزینه سوار شدن خودروی نو و لذت بردن از آن را بالا برده و ممکن است برخی خریداران را دچار تردید کند.

به این صورت که ممکن است اقساط این وام سرجمع بازپرداخت آن پس از هفت سال را به40 میلیون تومان نزدیک کند و جمع زدن 15 میلیون تومان اضافه‌پرداخت، همراه افت قیمت خودرو به دلیل کهنه شدن هفت ‌ساله آن، چندان ارزنده به‌ نظر نرسد.

از سوی دیگر تردیدها برای افت کیفیت خودروهای داخلی و مشاهده نشدن اقدامی روشن از سوی خودروسازان، عامل دیگری درباره احتمال تردید در استفاده گسترده مردم از وام خرید خودروست. زیرا خودروهای مانده در انبار خودروسازان با همان کیفیت انتقادی قبل تولید شده‌اند و ممکن است مردم در انتظار تولید خودروهای نوتر، خریدشان را به تاخیر بیندازند.

این‌چنین است که کارشناسان، وام فعلی خودرو را یک دوپینگ برای خودروسازان توصیف کرده و به آنان هشدار می‌دهند که اگر فکری برای تغییر خودروهای نامطلوب فعلی و ورود مدل‌های کیفی (به‌جز چینی‌ها) نکنند، امکان بازگشت رکود و کمپین‌هایی چون نخریدن خودروهای صفر وجود خواهد داشت.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟