دیدبان

توصیه قلدر مآبانه قطری ها به ایران

توصیه قلدر مآبانه قطری ها به ایران

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، «خالد العطیه» وزیر امور خارجه قطر امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «الجزیره» و حضور در برنامه «آپ فرانت» پیرامون نبرد در سوریه، روابط با ایران و اسرائیل و برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۰ به اظهار نظر پرداخت.

خالد العطیه در این گفت‌و‌گو با رد گمانه زنی‌ها درباره حضور نیروی زمینی قطر در درگیری‌های سوریه گفت: «خیر. حضور نیروهای ما در سوریه غیر عملی و بعید است ... خیر. آن‌ها (نیروهای ضد حکومتی) قادرند خود کشورشان را آزاد سازند. آن‌چه که آن‌ها می‌خواهند حمایت مالی است . آن‌ها خواهان توجه مردم هستند.»

العطیه درباره گروه احرار الشام که علیه حکومت «بشار اسد» رییس جمهور سوریه فعالیت می‌کند، گفت: «فکر نمی‌کنم احرار الشام مرتکب جنایتی شده باشد.»

وی همچنین تاکید نمود که این گروه هیچ ارتباطی با القاعده ندارد. وزیر خارجه قطر همچنین درباره موضوع دموکراسی در این کشور گفت: «ما دموکراسی خودمان را داریم که همه از آن خرسند هستند.»

رییس دستگاه دیپلماسی قطر در ادامه این برنامه به موضع ایران و گفت‌‌وگوهای اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با این کشور پرداخت و گفت: «ما مشاجره با ایران در منطقه را به عنوان اختلاف شیعه و سنی نمی‌نگریم... آن‌چه که شاهد هستیم و از آن بیم داریم ستیز بین اعراب و پارسیان است که از آن اجتناب می‌کنیم.»

العطیه همچنین با توصیه به ایران از این کشور خواستار شد با فرونشاندن لحن خود به پیشبرد گفت‌وگوهای دوجانبه کمک نماید.

وی درباره کشمکش فلسطین و اسرائیل نیز گفت: «با فقدان فرآیند صلح فکر نمی‌کنم در موضعی باشیم که بتوانیم با اسرائیل در این مرحله همکاری نماییم.»

وی همچنین با اشاره به ناآرامی‌ها در بیت المقدس اشغالی با «تحریک آمیز» خواندن وضعیت مسجد القصی و هشدار به اسرائیلی‌ها افزود: «شما دارید با سخنانتان درباره مسجد القصی به یک و نیم میلیارد مسلمان توهین می‌کنید. ما پیشتر نسبت به خطرات بالقوه آن هشدار داده بودیم.»

العطیه در خاتمه درباره میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ در این کشور گفت: «ما مستحق برگزاری این بازی‌ها در قطر به عنوان یک کشور عربی و یک کشور اسلامی هستیم . اعراب نیاز به برگزاری چنین رویدادهای ورزشی برای جوانان و منطقه دارند و من فکر می‌کنم سزاوار آن هستیم.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن