دیدبان

ترکان حرف و نظر روحانی در مورد 4 وزیر را اعلام کرد!

ترکان حرف و نظر روحانی در مورد 4 وزیر را اعلام کرد!

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان، حمله تند مشاور ارشد رئیس‌جمهور به ۴ وزیری که نسبت به بی‌برنامگی اقتصادی دولت و از دست رفتن آثار هیجانی توافق هسته‌ای هشدار داده‌اند، با واکنش‌های متفاوت در نشریات مواجه شد.
برخی نشریات اظهارات ترکان را در تیترهای اول و دوم خود گنجاندند و برخی نشریات ترجیح دادند در صفحات میانی این اظهارات را منتشر کنند. روزنامه اصلاح‌طلب هفت‌صبح ذیل تیتر «ترکان خشمگین و چهار وزیر پشیمان» نوشت: مرد معمولا خشمگین.
دولت نزدیک‌ترین مواضع را با دیدگاه‌های رئیس‌جمهور داشته است. هر دو نفر از اتفاقات مشترکی خشمگین می‌شوند و خب ترکان در موقعیتی است که می‌تواند این خشم را بهتر و بیشتر نشان دهد. در کابینه نه چندان یکدست روحانی، دیدگاه‌های این مشاور معمولا آتشین‌مزاج همان نکاتی را بازتاب می‌دهد که معمولا روحانی ترجیح می‌دهد با سکوت اجباری از کنار آنها بگذرد.
۱۰ روز بعد از انتشار نامه چهار وزیر در هشدار به دولت روحانی حالا در سخنان ترکان می‌توان به رمزگشایی کامل آنها پرداخت. ترکان برای ما گفته است که این اتحاد عجیب میان نعمت‌زاده (که او هم از دوستان قدیم روحانی است) ربیعی (وزیر کار اصلاح‌طلب و کاریزماتیک) دهقان (وزیر دفاع اصولگرا) و طیب‌نیا (وزیر اقتصاد...) چگونه شکل گرفته است.
این روزنامه می‌افزاید: ظاهرا در بدنه دولت هم بر سر این ماجرا اختلاف‌نظر وجود دارد. در نامه اخیر چهار وزیر به رئیس‌جمهور آشکارا به این موضوع اشاره شده بود. انگیزه وزیر اقتصاد که کاملا مشخص است. علی طیب‌نیا به عنوان رئیس شورای عالی بورس نگران وضعیت بازار سرمایه است. او برخلاف اکبر ترکان و بیژن زنگنه معتقد است افزایش قیمت گاز صنایع پتروشیمی بورس را با مشکل مواجه می‌کند. چون سرمایه‌گذاران با دیده شک به حاشیه سود صنایع پتروشیمی نگاه می‌کنند و محتاطانه عمل خواهند کرد. علی ربیعی وزیر کار متولی وزارتخانه‌ای است که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) را تحت پوشش دارد. عمده سرمایه این بزرگترین صندوق بیمه اجتماعی کشور هم معطوف به شرکت‌های پتروشیمی در بورس شده و رکود آن برای او و همکارانش چندان خوشایند نیست. در مورد اینکه چرا وزیر صنعت به صف مدافعان کاهش قیمت خوراک صنایع پتروشیمی پیوسته است گمانه‌زنی‌های متفاوتی مطرح شده.
هفت صبح خاطرنشان کرد: بعد از رونمایی بسته سیاست‌های اقتصادی جدید، اعتراض‌ها وارد فاز جدید شد. عده‌ای از اقتصاددانان که همان ابتد انتقادات خود را نسبت به سیاست‌های انبساطی موجود در آن علنی کردند. بعدتر نوبت به بخش‌های دیگر رسید که نسبت به تقسیم پول‌های تزریقی اعتراض کنند. فعالان صنعت ساختمان به این معترضند که چرا دولت عمده تلاش خود را معطوف به سامان دادن صنعت خودرو کرده است و از بازار مسکن غافل شده است.
دایره مخالفت با تسهیلات خودرویی دولت گسترده است. بعضی کارشناسان با نگاهی بدبینانه می‌گویند دولت منابع لازم برای اعطای این وام با سود ۱۶ درصد را ندارد و هیچ بعید نیست این وام ۲۵ میلیون تومانی به سرنوشت همان وام ۱۵ میلیون تومانی قبلی دچار شود که سال گذشته وعده آن داده شد و به دست کسی نرسید این طور که پیداست هنوز تضمینی وجود ندارد که دولت بتواند با سیاست‌های اقتصادی جدید از پیچ خطرناک رکود به سلامت عبور کند.
همزمان روزنامه آرمان از قول ابراهیم نکو از نمایندگان حامی دولت در مجلس نوشت: «تصور نمی‌رود اظهارات آقای ترکان درباره پشیمانی ۴ وزیر از نامه ارسالی صحت داشته باشد چرا که کارشناسان نیز بر این نامه صحه گذاشتند.
اگر چهار وزیر نامه خود را پس گرفته باشند باید در سلامت تصمیم‌گیری‌های آنان با شک و تردید نگاه کرد که چرا باید وزرا نامه‌ای را بنویسند و سپس آن را پس بگیرند؟ اصلا معنایی ندارد وزرا از نامه محکم و بجای خود عقب‌نشینی کنند آیا با عدول وزرا از مواضع پیشین، مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود؟ چرخش وزرا از نامه به معنای سرپوش گذاشتن بر مشکلات تولید و معیشت مردم نخواهد بود؟!»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن