دیدبان

نگرانی جان کری از به دردسر افتادن صالحی در ایران

نگرانی جان کری از به دردسر افتادن صالحی در ایران

به گزارش دیدبان به نقل از ایران هسته ای، جان کری روز چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ (۲۱ اکتبر ۲۰۱۵) در سخنانی در مرکز میراث نیروی دریایی در واشنگتن به نقش ویژه علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در توافق هسته ای اشاره و به طور ویژه از وی تمجید کرد.

کری با اشاره به نقش صالحی و مونیز گفت: «ما هنگامی که وارد بخش فنی مذاکرات شدیم، ارنست مونیز را وارد مذاکرات کردیم. ثابت شد که وی یکی از بهترین گزینه هایی بود که انتخاب کردیم . وی کار فوق العاده ای انجام داد اما حقیقت این است که صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در انستیتو فناوری ماساچوست تحصیل کرده بود. بنابراین این شاگرد همیشه درس خوان انستیتو فناوری ماساچوست که البته به جایی نرسیدند(با خنده) در کنار یکدیگر قرار گرفتند و به هم ملحق شدند. من امیدوارم با گفتن این مطلب او را به دردسر نیانداخته باشم. هیچ کس این موضوع را در ایران گزارش نخواهد داد؟ اما این واقعا به جزء موثر توانایی ما برای حرکت به سمت جلو تبدیل شد. بنابراین ارنست من از شما تشکر می کنم».

وی در ادامه درباره نقش مونیز در مذاکرات تااکید کرد: « خیلی خوب بود که ما توانستیم دو جنگجو از ماساچوست را در تیم داشته باشیم. ارنست مونیز جنگجویی را تا حد بیشتر از من فراگرفت زیرا وی همانند جنگجوی مستعمراتی در تمام زندگی خود مصمم بوده است(باخنده) اما این واقعا موجب خرسندی بسیار من در تمام سالها خدمت با ارنست مونیز بوده است. من بسیار خرسندم که به یادبود نیروی دریایی آمدم. من با یک پیام روشن به اینجا آمده ام و آن این است که از ارنست مونیز وزیر انرژی و تیم وی به خاطر نقش کاملا حیاتی که در مذاکرات ایفا کردند و وزارت انرژی تحت هدایت ارنست مونیز که کار فوق العاده در کمک به ما به آنچه که در این توافق ایران به آن رسیدیم، تشکر کنم».

وی سپس به موضوع تایید اجرای مشروط برجام از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: « ما سه روز پیش شاهد روز تصویب (برجام )بودیم زیرا روند نود روزه بازبینی کنگره منقضی شد و رسما به اجرا در می آید. شما همانطور که امروز شاهد بودید آیت الله معظم(رهبر معظم انقلاب) رسما این توافق را پذیرفت که قبلا این کار را نکرده بود. اکنون واقعا شروع گسترده ترین تنظیم مجدد در یک برنامه هسته ای که در تاریخ هسته ای انجام می شود».

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود خواستار ملحق شدن کشورش به معاهده منع آزمایشات هسته ای شد و افزود ما در ماههای پیش رو قصد داریم باب گفتگوها درباره این معاهده را در کنگره باز کنیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن