دیدبان

انسان‌ روی پوست‌ کلفت‌ ترین‌ جاندار راهم کم‌ کرد!

انسان‌ روی پوست‌ کلفت‌ ترین‌ جاندار راهم کم‌ کرد!
به گزارش دیدبان به نقل از مهر، احتمال انقراض گونه نادر کرگدن سفید با افزایش شکار غیرقانونی کرگدن ها در آفریقا و مرگ آخرین کرگدن سفید نر در کنیا، شدت پیدا کرده است. جانورشناسان در تلاش هستند تا با نگهداری از نمونه اسپرم این کرگدن نر و انجام لقاح مصنوعی با تنها نمونه ماده این نژاد که در دنیا باقی مانده، نسل این جانور را از انقراض نجات دهند.

بنا به گزارش باغ وحش Dvur Kralove در جمهوری چک، احتمالا آخرین کرگردن سفید نری که توانایی تولیدمثل داشته است، همین کرگدن بوده و با مرگ آن نسل این گونه نادر از کرگدن ها از بین می رود. این کرگدن در سال ۱۹۸۰ متولد شده بود.

این باغ وحش در جمهوری چک تنها محلی است که در تولید مثل این گونه نادر موفق بوده است. تحقیقات جدید ثابت می کند که چگونه اعمال امروز ما در میزان انقراض موجودات مختلف در آینده تاثیرگذار است.

از اینگونه کرگدن تنها شش عدد باقی مانده بود چراکه در مرکز و شرق آفریقا شکارچیان غیرقانونی این جانوران را برای شاخ های با ارزششان شکار می کردند. شاخ این جانوران در چین برای طب سنتی بسیار ارزشمند است.

در سال ۲۰۰۹ میلادی یک کرگدن نر و دو کرگدن ماده از باغ وحش Dvur Kralove به محیط طبیعی و حیات وحش در کنیا منتقل شدند. مسئولان مربوطه امیدوار بودند که با این عمل، نسل این جانور حفظ شود و نام «آخرین شانس بقاء» را بر این طرح نهادند. محققان تصور می کردند که قرار گرقتن کرگدن ماده در فضای طبیعی و حیات وحش باعث می شود تا هورمون های مادینگی اش بیشتر فعال شوند و به عمل تولیدمثل کمک کنند اما این طرح با شکست روبرو شد.

پژوهشگران با پیش بینی انقراض این گونه نادر، از کرگدن سفیدی که در باغ وحش Dvur Kralove متولد شده بود، نمونه اسپرم گرفته و در حال حاضر از این نمونه ها در موسسه Leibniz شهر برلین نگهداری می کنند.

دو جفت دیگر از گونه کرگدن سفید نیز در پارک حیوانات وحشی در سن دیگو ایالات متحده نگهداری می شود که البته بسیار پیر هستند و توانایی تولیدمثل را ندارند. یک کرگدن ماده نیز در باغ وحش کشور چک به زندگی خود ادامه می دهد.

بر اساس تحقیقات انجام شده و با ادامه روند شکار کرگدن ها، به نظر می رسد که در ۱۰ سال آینده یا کمی بیشتر، نسل کرگدن ها در حیات وحش آفریقا از بین برود.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران