دیدبان

اهل سنت: جهان اسلام با عاشورا بیمه شد

اهل سنت: جهان اسلام با عاشورا بیمه شد

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، امام‌جمعه اهل سنت مسجد جامع احناف شهرستان تایباد در گفت‌وگو با مهر بیان کرد: یزید نظام حاکمیت اسلامی و شریعت را زیر پا گذاشت و بدعت را در دین ایجاد کرد و از طرفی فرزند رسول خدا (ص) حضرت امام حسین (ع) نمی‌توانست وظیفه مهم امربه‌معروف و نهی از منکر را در چنین شرایطی نادیده بگیرد و سکوت کند.

مولوی غلام نبی توکلی اظهار کرد: امام حسین (ع) با قیام خود در مقابل طاغوت با امربه‌معروف و نهی از منکر به مسلمانان جهان درس استقامت در مقابل سختی‌ها و ناملایمات و زورگویی‌ می‌دهد که نباید در مقابل ظلم و استکبار تسلیم شد.

مولوی توکلی افزود: اسوه و سیره آن امام عالی‌مقام امروز برای مسلمانان الگوی پایداری و مقاومت است و رفتار آن حضرت را بایستی سرلوحه کار خود قرار دهیم.

امام‌جمعه اهل سنت مسجد جامع احناف تایباد افزود: هدف امام حسین از قیام عاشورا زنده کردن شعائر اسلامی بود که به دست حکومت یزید تحریف‌شده بود و افکار عمومی مردم را به زمان جاهلیت رفته بود.

وی گفت: اگر امام حسین (ع) شهید نمی‌شدند امروز نه نماز جمعه‌ای بود، نه نماز اول وقت و نه حج بلکه همه شعائر دینی رنگ و بوی خود را از دست می‌داد و در میان مسلمانان کم‌رنگ و کم‌اهمیت شده بود.

مولوی توکلی افزود: حرکت امام حسین (ع) حاوی درس‌ها، عبرت‌ها و اهداف دینی متعددی بود که مسلمانان آن‌ها را مغتنم بشمارند و در زندگی خود پیاده کنند.

 


وی با اشاره به اینکه در روز دهم محرم واقعه بسیار غم‌انگیزی رخ‌داده است افزود : رفتار و سیره امام حسین (ع) الگوی اهل سنت هست و با شهادت امام حسین (ع) جهان اسلام بیمه‌شده است.

وی افزود: اهل سنت ماه محرم‌الحرام را بسیار محترم می‌شمارند و برای آن حضرت توسط مردم اهل سنت در روز تاسوعا و عاشورا خرج و نذری می‌دهند.

* غم و اندوه شهادت امام حسین(ع) در قلب اهل سنت

مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید اهل سنت تایباد نیز گفت: مردم اهل سنت احترام و محبت غیرقابل وصفی نسبت به اهل‌بیت پیامبر دارند و در نمازهای جمعه هر هفته در خطبه‌های این حدیث پیامبر اسلام را که می‌فرمایند ان الحسن و الحسین سید الشباب اهل جنته را بیان می کنند.

مولوی عبدالباری صالحی اظهار کرد:اهل سنت محبت به پیامبر و اهل‌بیت و صحابه بز گوارش را جزء لاینفک عقیده و مذهب خود می‌دانند و احترام خاصی برای آن‌ها قائل هستند.

وی بیان داشت: مردم اهل سنت غم و اندوه شهادت حضرت امام حسین را در قلب و روح جان خوددارند و اگر مانند برادران اهل تشیع سینه‌زنی و نوحه‌خوانی ندارند دلیل بر عدم محبت به این عزیزان نیست.

مدیر حوزه علمیه مظهر التوحید اهل سنت تایباد گفت: در سال ۶۱ هجری قمری قاتلین نابکار حضرت حسین بزرگ‌ترین ظلم و جنایت تاریخ را نسبت به اهل‌بیت پیامبر را رقم زدند و نام خود را جزء خبیث‌ترین افراد تاریخ به ثبت رساندند.

* امام حسین(ع) متعلق به همه مسلمانان است

وی افزود: بر ما مسلمانان واجب است تا بازنده نگه‌داشتن نام و یاد حضرت امامم حسین و پایبندی به اسلام و دستورات پیامبر ادامه‌دهنده راه این عزیزان باشیم.

مولوی صالحی بیان داشت: ضمن احترام به عقاید یکدیگر از ایراد هرگونه سخن و موضوعی که باعث ایجاد تفرقه و اختلاف و توهین به یکدیگر می‌شود پرهیز کنیم و با پیروی از قرآن و اسلام و سنت رسول خدا (ص) و استفاده از منویات مقام معظم رهبری عامل وحدت و امنیت در جامعه اسلامی باشیم.


وی گفت: امام حسین برای همه مسلمانان و تمام دنیا بود و به هیچ فرقه، مذهب و گروه خاصی به تنهای تعلق نداشته و ندارد و این بهترین نقطه مشترک برای حفظ وحدت و انسجام در جامعه اسلامی هست

* اقامه حق و عدل

مولوی عبدالکریم علیایی امام‌جمعه اهل سنت شهر مشهد ریزه از توابع بخش میان ولایت شهرستان مرزی تایباد نیز گفت: بدون شک ملت ایران، پیروزی خود را مدیون نهضت عاشورا هستند امام حسین نیز که برجسته‌ترین نماد عزت، آزادگی و مکارم انسانی است، الگوی بارز و مصداقی ارزشمند از صلابت و ایثار برای انسان‌های آزاده است.

وی افزود: آن زمانی که حقوق انسانی و کرامت و ارزش‌های دینی در ایران لگدمال شده بود و حکومت پهلوی دین زدایی را سرلوحه حکومتش قرار داده بود مردم ایران با تأسی از امام حسین و با رهبری امام خمینی قیام نمودند و سختی‌ها و مشقات زیادی را تحمل کردند.

امام‌جمعه اهل سنت مشهد ریزه افزود: به جرت می‌توان گفت اگر قیام مردم و رهبری‌های امام امت با تأسی از قیام عاشورا نبود امروز در ایران نامی از خدا و پیغمبر و قرآن یافت نمی‌شد.

وی ادامه داد: بی‌توجهی و عدم‌حمایت از علما بی‌ارزش جلوه دادن مدارس علوم دینی، ترویج مراکز فساد و فحشا و شراب‌خانه‌ها همه حکایت از دین زدایی حکومت پهلوی داشت که بحمدالله این آرزو را به گور برد.

* رد پای عاشورا در جنگ تحمیلی

وی گفت: در جنگ تحمیلی نیز جوانان این مرزوبوم با الگوپذیری از قیام امام حسین شهادت‌طلبانه عازم مناطق جنگی می‌شدند و جام شهادت را می‌نوشیدند

وی در خصوص هدف از قیام امام حسین بیان داشت: همان‌طور که خودشان فرمودند درواقع، حرکت امام حسین(ع) براى اقامه‌ حق و عدل بود.

وی افزود: امام حسین(ع) با ایستادگی در مقابل سپاهیان یزید و عدم بیعت با وی به همه نشان داد که باید تا آخرین قطره خون و تا پای جان در مقابل ظلم و ستم ایستادگی کرد.

* ریشه بیداری اسلامی در قیام عاشورا

امام‌جمعه اهل سنت مشهد ریزه گفت:‌ با بیداری اسلامی ملت‌ها خواهان کرامت انسانی و عزت شدند و هدف و انگیزه اصلی مردم کشورهای مسلمان و زجرکشیده منطقه که شاهد قیام‌های عمومی در آن‌ها هستیم نابودی ظلم، استبداد و استکبار است.

وی بابیان اینکه بیداری اسلامی ریشه در قیام عاشورا دارد گفت: مردم کشورهای ستمدیده در این قیام‌ها به تأسی از عاشورا به دنبال برپایی حکومت عدل الهی و اجرای احکام اسلامی به‌عنوان «معروف» و جلوگیری از وابستگی به اجانب و بیگانگان به‌عنوان «منکر» هستند.

وی با اشاره به کتاب‌های تاریخی اهل تسنن چون تاریخ طبری افزود: تاریخ نشان می‌دهد که مقام و منزلت اهل‌بیت(ع) و حضرت حسین(ع) در مذهب تسنن از فراز و رفعتی والا برخوردار است.


وی بیان کرد: در منقبت این امام بزرگوار احادیث به نسبت افزونی از پیامبر اکرم(ص) نقل‌شده است و در این راستا پیغمبر اسلام فرموده‌اند: حسن و حسین سید جوانان بهشتند.

مولوی علیبایی گفت: در معجم الکبیر طبرانی به نقل از عقبه بن عامر آمده است که پیامبر(ص) فرمود: حسن و حسین ۲ شمشیر عرش‌اند.

وی گفت: بخاری، ترمذی و ابن ماجه نیز از «یعلی بن مره» نقل کرده اند که پیغمبر اسلام فرموده‌اند: حسین از من است و من از حسین، کسی که حسین را دوست دارد خداوند هم او را دوست می‌دارد.

امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه افزود: همچنین بزرگان اهل سنت ازجمله ابن تیمیه می‌گوید: هر شخصی حسین را کشته یا در قتل وی همکاری داشته یا به قتل او راضی بوده، لعنت خدا و فرشتگان و انسان‌ها برآن باد و از دیدگاه اهل سنت یزید مبغوض و منفورترین فرد است جرائمی راکِه این شقی و عوامل حکومتش نسبت به خاندان نبوت مرتکب شدند، ایشان را در زمره فاسقان و محرومین از رحمت خداوند قرار داده است.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟