دیدبان
روزنامه‌نگار آرژانتینی:

دادستان آرژانتینی جاسوس آمریکا بود

دادستان آرژانتینی جاسوس آمریکا بود

به گزارش دیدبان به نقل از فارس در آمریکای لاتین به نقل از «ته‌لام»، «فاکوندو پاستور» روزنامه‌نگار آرژانتینی و نویسنده کتاب «نیسمن جنایت یا خودکشی؟ قهرمان یا جاسوس؟ با ارائه اطلاعاتی محرمانه از روابط محرمانه «آلبرتو نیسمن» قاضی دادگاه پرونده حمله به مرکز یهودیان این کشور موسوم به «آمیا» با آمریکا، اعلام کرد که وی جاسوس «اف‌بی‌آی» (دفتر تحقیقات فدرال آمریکا) بوده است.

 
اطلاعات به دست آمده از این کتاب نشان می‌دهند که دادستان پرونده آمیا که در 18 ژانویه سال جاری (28 دی 93) کشته شد، اطلاعات محرمانه این کشور را به طور مستقیم به سازمان جاسوسی آمریکا گزارش می‌داده است.

 
«پاستور» روز گذشته در مصاحبه با روزنامه «ایندپندینته» اظهار داشت که طبق اطلاعاتی که به دست آورده‌ام دادستان پرونده آمیا جاسوس «اف‌بی‌آی» بوده است.

 
این کتاب شامل گزیده‌ای از اطلاعاتی محرمانه و درخور توجه است که نشان می‌دهد؛ «نیسمن» تمام اقدامات و اطلاعات محرمانه خود را پیش از این‌که به مافوق قانونی خود گزارش دهد از طریق سفارت آمریکا در «بوینوس آیرس» (پایتخت آرژانتین) به سازمان «اف‌بی‌آی» آمریکا گزارش می‌داده است.

 
پیشتر«آنیبال فرناندز» رئیس دفتر ریاست جمهوری آرژانتین از آمریکا خواسته بود که اطلاعات لازم درباره محل اقامت وزیر اطلاعات سابق این کشور را در اختیار آنان قرار دهد اما آمریکا توجهی به این امر نکرد.

 
«پاستور» در این مصاحبه اذعان داشت که آمریکا و سازمان جاسوسی این کشور پس از سال‌ها پشتیبانی و حمایت از «نیسمن» زمانی که درگیر پرونده انرژی هسته‌ای ایران بودند، دست از حمایت وی برداشتند.

 
هم‌اکنون نتایج تحقیقات «پاستور» درباره روابط پنهانی «نیسمن» با سازمان جاسوسی «اف‌بی‌آی» آمریکا به خوبی نشان می‌دهند که به چه دلیل آمریکا تاکنون از تحویل ایمیل‌های دادستان آرژانتینی که در روزهای پیش از مرگش برای سازمان اطلاعات این کشور فرستاده بود، سر باز زده است؛ در حال حاضر به طور کامل از نقاط پنهان روابط آمریکا و «نیسمن» پرده برداشته شده است.

 
در ماه ژانویه یعنی مدتی پس از مرگ «نیسمن»، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که در پرونده بمب‌گذاری در آمیا دست نبرده است.

 
به گزارش فارس، جسد بی‌جان دادستان ویژه پرونده آمیا شب 18 ژانویه (28 دی 93) به همراه یک تفنگ با کالیبر 22 در حمام محل سکونتش یافت شد؛ روزنامه «پاخینا دوسه» آرژانتین روز یکشنبه فاش کرد که ارزیابی اطلاعاتی جدید در این کشور نشان می‌دهد «نیسمن» تا ساعت 7 صبح روز 18 ژانویه (28 دی) زنده بوده و از طریق کامپیوتر خود به نسخه الکترونیکی این روزنامه در تاریخ مذکور دست یافته است.

 
«نیسمن» کمی قبل از مرگ خود، رئیس‌جمهور و «هکتور تیمرمن» وزیر امور خارجه این کشور آمریکای جنوبی را به سرپوش گذاشتن روی اقدامات متهمین و مظنونین پرونده حمله به آمیا در سال 1994 میلادی محکوم کرده بود؛ این حادثه 85 کشته و بیش از 300 زخمی بر جای گذاشت.

 
در مقابل اتهامات وارد شده از سوی دادستان، دولت آرژانتین علاوه بر رد شکایت «نیسمن»، وی را دروغگو توصیف کرد و اقداماتش را به عملیاتی از سرویس‌های اطلاعاتی نسبت داد.

 
مرگ «نیسمن» توسط مخالفین دولت و گروه‌های قدرتمند و برخی رسانه‌های ارتباط جمعی به ابزاری برای ارتباط دادن قوه مجریه با این اتفاق ناگوار تبدیل شده است.

 
رئیس‌جمهور آرژانتین در این خصوص اذعان داشت نسبت به این مسئله که مرگ «نیسمن» به عنوان عنصری در عملیات ضد دولتی این کشور مورد استفاده قرار گرفته متقاعد شده است.

 
دادستان ویژه پرونده آمیا نیز به داشتن ارتباطات مستقیم با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متهم شده بود؛ اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس در سال 2010، ارتباطات وی را با کارمندان سفارت ایالات متحده آمریکا در «بوینوس آیرس» افشا کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن