دیدبان

نامه رهبری، ترمیم‌ کننده مشکلات برجام است

نامه رهبری، ترمیم‌ کننده مشکلات برجام است

به گزارش دیدبان ، روزنامه جام جم نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، دیروز با صدور نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ضمن تائید مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی درباره برجام، شروطی را برای اجرای این متن طرح کردند که منعکس‌کننده ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در اجرای این برجام است.

درباره دلایل تائید مشروط مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی از سوی رهبر معظم انقلاب با دکترفواد ایزدی، استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم. او در این گفت‌وگو با بیان این‌که شرط‌های رهبر معظم انقلاب، ترمیم‌کننده مشکلات برجام است، اظهار امیدواری می‌کند دولت به‌دقت به خطوط قرمز مورد نظر رهبری توجه کند.

رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای که درباره اجرای برجام خطاب به رئیس‌جمهور نوشته‌اند بر رعایت شروطی تاکید کرده‌اند. چه موضوعاتی باعث شده تا تائید مصوبه شورای‌عالی امنیت‌ملی از سوی ایشان به صورت مشروط باشد؟

یکی از دلایل این بوده که متن‌های تصویب شده در مجلس و شورای‌عالی امنیت‌ملی، متن‌های کاملی نبوده و شروطی که برای اجرای برجام گذاشته بودند، کافی نبود. از همین جهت نیاز به اصلاح و استحکام بیشتری داشت و این نامه برای ترمیم ضایعات موجود در متن‌های فعلی صادر شده است.

این نامه و شروط مندرج در آن چقدر می‌تواند در اجرای صحیح و بی‌نقص برجام، به دولت کمک کند؟

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند متن برجام، در حوزه ساختاری و همچنین در مورد روندی که باید طی شود و اقداماتی که باید انجام شود، متن بسیار مشکلداری است. از سوی دیگر همان‌طور که مذاکره‌کنندگان می‌گویند این متن حاصل یک‌سری مذاکره بوده است و از این جهت محدودیت‌هایی در آن وجود دارد و بر همین اساس کاری که رهبر معظم انقلاب انجام دادند این است که وظایف دولت را مشخص کنند. دوستان وزارت خارجه هر زمان نقدی نسبت به بخشی از برجام مطرح می‌شد می‌گفتند این بخش، قسمتی از آن دو گلی است که خورده‌ایم، اما متن برجام، متنی است که می‌تواند در عمل برای کشور مشکلاتی را ایجاد کند و هدف نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب نوشتند ترمیم مشکلات برجام است و باید دید که دوستان دولت تا چه حد می‌خواهند این متن را دقیق اجرا کنند. در حین مذاکرات شاهد بودیم به برخی از خطوط قرمز، کمتر توجه شد و امیدواریم نسبت به این متن دقیق باشند.

رهبری در نامه خود بر ضرورت تشکیل هیاتی برای پیگیری اجرای برجام تاکید کرده‌اند. ترکیب این هیات باید به چه شکلی باشد تا بتواند به وظیفه خود به‌درستی عمل کند؟

باید ترکیب این هیات به‌گونه‌ای باشد که مشکلات موجود در تیم مذاکره‌کننده فعلی، وجود نداشته باشد. یکی از مشکلات تیم مذاکره‌کننده این بود که خیلی بسته عمل می‌کرد. عدم توجه به نقدهایی که وجود داشت از دیگر مشکلات تیم مذاکره‌کننده بود و طبیعتا این مشکلات نباید در هیاتی که قرار است شکل بگیرد، وجود داشته باشد.

بحث بی‌اعتمادی به آمریکا بار دیگر در نامه رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته است. ریشه تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب و به‌ویژه تاکید ایشان در نامه نگاشته‌شده درباره اجرای برجام چیست؟

متن برجام به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد حاصل مذاکراتی است که در آن نگاه خوشبینانه‌ای به طرف مقابل وجود دارد. این یکی از مشکلات برجام است و از این جهت تاکید دوباره رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم اعتماد به طرف مقابل، برای اصلاح آن تفکر است. سابقه‌ای که آمریکایی‌ها به‌خصوص بعد از تصویب برجام داشته‌اند سابقه بسیار بدی است و هم آقای اوباما و هم آقای کری بارها در این دو سه ماه صحبت از تغییر در ایران کرده‌اند که مفهوم آن چیزی جز استحاله و سرنگونی جمهوری اسلامی ایران نیست. بنابراین مشخص شد خصومتی که آمریکا با ما دارد از طریق مذاکره برطرف نمی‌شود و به همین جهت باید در اجرای برجام توجه داشت که اصل باید بر بی‌‌اعتمادی به آمریکا باشد تا از فشارهایی که آمریکا می‌تواند به‌واسطه برجام به کشور وارد کند، بکاهیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن