دیدبان
عسگراولادی:

دولت یازدهم فقط بدنبال گفتار درمانی است!

دولت یازدهم فقط بدنبال گفتار درمانی است!

دیدبان: اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین و ایران و روسیه در گفت و گو با افکارخبر با اشاره بسته ویژه اقتصادی دولت اظهار داشت: هر چند آقای ظریف و تیم ایشان زحمات زیادی برای برجام کشیدند اما برجام جای خود را دارد و ار برجام نتیجه فوری نرسد بسته اقتصادی دولت کارساز نیست.

وی افزود: من بسته اقتصادی دولت را کارساز نمی بینم زیرا چندین بخش توجه نشده است. کشاورزی، اشتغال، صادرات و راهکار برای یارانه ها در بسته دیده نشده است و این بسته اقتصادی دولت کارساز نیست.

عسگراولادی بیان داشت: ما روبروی خود سختی خواهیم داشت و اگر برجام به نتیجه برسد به کمک خواهد آمد اما در غیر این صورت بسته اقتصادی دولت کارساز نیست و متاسفانه کارا نیست.

عضو اتاق بارزگانی و صنایع و معادن تهران در پاسخ به این سوال که آقای رئیس جمهور اعلام کرده بودند از رکود عبور کرده ایم و آیا این موضوع صحت دارد بیان داشت: نه تنها عبور نکرده ایم که عمیقا در رکود هستیم وخیلی سخت در داخل رکود هستیم. آقای روحانی که خدا طول عمر به ایشان بدهد همیشه می خواهند مردم راضی باشند اما واقیت این است رکود سختی داریم.

وی افزود: متاسفانه ۴۰ درصد از کارخانه های ما تعطیل هستند و ۲۰ درصد نیز با ظرفیت ۲۰ الی ۳۰ درصد در حال فعالیت هستند و ۲۰ درصد نیز نهایتا با ظرفیت ۵۰درصد مشغول هستند و بقیه با ظرفیت بالا تولید می کنند .

عسگر اولادی تصریح کرد: هر کارخانه ای که تعطیل می شود از ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بیکار می شوند بیکاری مزید بر همه چیز است و انهایی که کار می کنند نیز قدرت فروش کالای خود را ندارند و در واقع قدرت خرید مردم آنقدر پایین است که نمی توانند ان کالا ها را بخرند و ما عمیقا در حال رکود هستیم و امیدواریم تحریم نفت برداشته شود تا بخشی از مشکلات حل شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه رکود جز با سرمایه گذاری و حالت انبساطی برطرف نخواهد شد اظهار داشت: دولت می خواهد رکود را همراه با پایین نگه داشتن تورم اجرا کند اما نمی شود تورم نداشته باشیم و رکود هم نداشته باشیم و این خیلی سخت است و با هم نمی خواند و باید کمی تورم را بپذیریم تا رکود پایین بیاید. من هم عقیده با رئیس جمهور در موضوع گذر از رکود نیستم

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین موضوع کاهش نرخ سود بانکی را دولت مطرح کرده اما چرا موسسات مالی و اعتباری و بانکها زیر بار کاهش نرخ سود نمی روند گفت: من به رئیس محترم جمهور و رئیس بانک مرکزی می گویم که بانکها برای رفع گرفتاری های مختلفی که دارند الان بهره ۲۰ درصدی را پرداخت می کنند و حتی بهره را یکسال جلو می دهند که ۲۴ درصد می شود و الان که خود بانک چنین بهره ای ای می دهد و حتی اگر کنار یک رئیس بانکی برویم و یواشکی تا ۲۶ درصد هم سود می دهد این حرفها چیست که دولت می زند که نرخ سود را کم کند. اگر بانکها لازم نداشتند که چنین سودی نمی دادند.

وی افزود: بانکها با ۲۶ درصد سود می دهد می خواهند مشکلات خود را حل کنند پس چگونه باید بهره خود را کم کنند و مگر می توانید بگوئید بانکها نرخ سود خود را کم کنند. من گفتمان درمانی قشنگی می بینم که دولت می گوید اما با شکل فعلی نرخ سود کاهش پیدا نمی کند و تا زمانی که پولی به حساب دولت نیاید نمی تواند.

دولت باید در اولین قدم پول تهیه کند و سرمایه بانک ها را افزایش دهد تا قدرت مانور پیدا کند . متاسفانه برخی بانکها وضعیت بدی دارند و حاضراند سودهای چندین درصدی دهن تا رفع گرفتاری کنند.

عسگر اولادی در پاسخ به این سوال که دولت مگر واقف به این مشکلات این چنینی نیست که اینگونه سخن می گوید بیان داشت: دولت واقف است اما روزمره خودش را می گذراند و منتظر است برجام به نتنیجه رسیده و تحریم نفت برداشته شود تا نفت بیشتری بفروشیم و پول وارد شود.

وی افزود: باید سرمایه گذاری خارجی در کشور ایجاد شود و هیات هایی نیز آمده اند اما الان بیشتر بحث ها تعارف است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین هم چنین در پاسخ به این سوال که آیا هیات ها برای فروش کالاهای خود نمی آیند گفت: هم برای سرمایه گذاری و هم فروش کالا می آیند. خارجی ها دوست دارند در موضوع پتروشیمی و نفت سرمایه گذاری کنند اما در گفت و گو هایی که داریم می گویند هنوز فضای امنیت اقتصادی را در ایران نمی بینیم.

وی در پایان اظهار داشت: دولت باید به سمت اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند حرکت کند تا مشکلات اقتصادی حل شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن