دیدبان
از عربستان گستاخی، از ایران لبخند

ظریف نگران چیست که پاسخ این وزیر گستاخ را نمی‌دهد؟!

ظریف نگران چیست که پاسخ این وزیر گستاخ را نمی‌دهد؟!

دیدبان: محمدجواد ظریف وزیر خارجه اظهارات اخیر عادل جبیر وزیر گستاخ سعودی درباره آنچه لزوم خروج ایران از سوریه خوانده، را هم بی پاسخ گذاشته است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، این البته اولین باری نیست که ظریف پاسخ ادعاهای واهی و گاه توهین آمیز مقامات سعودی درباره کشورمان را نمی دهد.

پس از وقوع فاجعه منا، مقامات سعودی به تدریج فضا را به سمتی بردند که گویا این اتفاق، یک حادثه طبیعی بوده و سپس ابتدا زائران آفریقایی و آرام آرام ایران را مسئول فاجعه معرفی کردند!

عادل الجبیر، در جریان این فاجعه، به سخنرانی حسن روحانی در نیویورک هم واکنش توهین آمیزی نشان داد و با وقاحت گفت: رئیس‌جمهور ایران آخرین کسی است که باید از تلاش برای ثبات در منطقه و دموکراسی و سلامت حجاج سخن بگوید.

او پس از این گستاخی، با منحرف کردن ماجرای منا، به تبلیغ ادعای خود مبنی بر مقصر دانستن ایران در بحران های منطقه پرداخت. جبیر تا کنون چندین بار در دیدار با مقامات غربی از جمله ایتالیایی و آلمانی ادعا کرده است که ایران در کشتار مردم سوریه نقش دارد!

در واکنش به این اظهارات توهین آمیز، محمد جواد ظریف، هیچ گاه پای خود را از دیپلماسی لبخند و گاهی توصیه های دوستانه فراتر نگذاشته است.

ظریف در نیویورک از جبیر خواست تا با هم ملاقاتی برای گفت و گو درباره فاجعه منا داشته باشند. وزیر سعودی اما این خواسته را رد کرد و از ظریف هم جوابی نشنید.

وزیر خارجه کشورمان پس از آن نیز تمایل خود را به دوستانه کردن روابط با عربستان در موضع گیری های گوناگونی ابراز کرد. او حتی عربستان را "دوست" و "برادر" نامید. اما هیچ یک از این خوشرویی ها تغییری در مواضع سعودی ها ایجاد نکرده است.

عادل جبیر درس خوانده آمریکاست و پیش از رسیدن به وزارت، سفیر و تحلیلگری شناخته شده میان دیپلمات های این کشور بود. او پشتش به همین حمایت مقامات آمریکایی گرم است و احتمالا از همین روست که همچنان به گستاخی های خود ادامه می دهد. 

اما سوالی که مطرح است اینکه، آیا این همه توهین و گستاخی نیازی به یک پاسخ ندارد؟ واقعا ظریف نگران چیست که پاسخ این جوانک بی تجربه و گستاخ سعودی را نمی دهد؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن