دیدبان
حسن عباسی:

مدتی از اجرای برجام که بگذرد خیلی ها در داخل رسوا خواهند شد

مدتی از اجرای برجام که بگذرد خیلی ها در داخل رسوا خواهند شد

دیدبان: استاد حسن عباسی رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال امنیت بدون مرز حسن عباسی با حضور در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در جمع دانشجویان این دانشگاه در رابطه با چگونه‌ تصویب طرح برجام در مجلس شورای اسلامی و حواشی آن گفت: ماجرای برجام و آنچه که در مجلس رقم خورد؛ یعنی کلیاتش در روز یکشنبه تصویب شد؛ آن هم با فضای متشنج مجلس و اتفاقاتی که بین دو گروه در زمان تصویب جزئیات طرح برجام رخ داد؛ معماری و مهندسی‌ بود که هیات رئیسه انجام داد

به گزارش رجانیوز، بر پایه خبری که خبرگزاری دانشجو منتشر کرده است وی ادامه داد: چون هیات رئیسه خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کند، می‌خواهد که خودش را معتدل نشان دهند و دیگران را تند رو.

عباسی تصریح کرد: کمیسیون ویژه‌ بررسی برجام ۴۰ روز وقتش را صرف بررسی برجام کرد و در ‌‌نهایت این کمیسیون و گزارش آن دور زد شد و در کمیسیون امنیت ملی کار را پیگیری کردند که انشقاقی را بوجود آوردند، این انشقاق ایجاد شده بر خلاف ادعایی است که می‌گفتند می‌خواستیم کاری کنیم که گفته‌ رهبری محقق شود و جامعه در مورد برجام دو قطبی نشود؛ اما عملا جامعه را دو قطبی کردند. 
 
وی با اشاره به اینکه چه برجام در کنگره یآمریکا و با مجلس ایران تصویب بشود و چه نشود، این بازی سیاسی بین ایران و آمریکا است، بیان داشت: جوان ما باید حواسش باشد که سرگرم این موضوعات نشود.
 
وی با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل گفت: اصل مسئله قطعنامه ۲۲۳۱ است؛ یعنی امروز که توافق وین تمام شد، بلافاصله دو سه روز بعد سریع در شورای امنیت نشستند؛ در شورای امنیتی که ما نبودیم خودشان قطع نامه‌ای مبتنی بر همین برجام تهیه کردند با عنوان قطعنامه ۲۲۳۱ و  قطعنامه‌ های قبلی را داخل این ریختند، دور ریزش را حذف کردند و یک فضای ۲۵ ساله علیه ایران بوجود آوردند، ۱۰ سال نیست، بروید حتما قطع نامه ۲۲۳۱ را ببینید ما به مدت ۲۵ سال تحت سیطره‌ غربی‌ها هستیم. 
 
عباسی تصریح کرد: در سال ۸۴ وقتی که دولت در ایران عوض شد، آقای جک استراو وزیر امور خارجه‌ انگلیس که جزو مذاکره کنندگان با ایران بود، با وبسایت فارسی بی‌بی سی مصاحبه کرد، روزنامه‌ شرق آن را ترجمه و منتشر کرد در بهمن ۸۴ گفت حیف شد دولت عوض شد خبرنگار بی‌بی سی گفت چرا؟ گفت چون ما از تیم مذاکره کننده‌ قبلی در سال ۸۳ قول تعلیق ۱۰ ساله گرفته بودیم. من این یادم هست سال ۸۸ این را در یک مصاحبه‌ای گفتم که تیم مذاکره‌ کننده‌ قبلی این چنین قولی داد، تیم مذاکره کننده‌ قبلی به شدت عصبانی شدند و آمدند در صحنه و شکایت و داد و فریاد، ولی آقای جک استرا این حرف را زده بود. 
 
این کار‌شناس مسائل سیاسی ادامه داد: تیم مذاکره کننده سال ۸۳ می‌خواستند کسی خبردار نشود، این‌ها قول تعلیق ۱۰ ساله دادند؛ اما خب عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد، آقای جک استراو آمد مصاحبه کرد گفت ۱۰ سال تعلیق شده‌اند. 
 
وی افزود: آن‌ها در سال ۸۳ قول داده بودند تعلیق ۱۰ ساله کنند تا ۹۳ یعنی یک دهه بعد، آقای جک استرا وقتی که خبرنگار بی‌بی سی از وی می‌پرسد که خب بعد از ۱۰ سال قرار بود چکار کنید، جواب می‌دهد که بعد ۱۰ سال را بعد از ۱۰ سال تصمیم می‌گرفتیم. یعنی سال ۸۴ می‌گوید که ما سال گذشته توافق کردیم با فلانی، فلانی که می‌گوید منظورش رئیس جمهور فعلی ایران هست که به مدت ۱۰ سال تعلیق کنیم این الان روی وب سایت فارسی بی‌بی سی موجود هست.
 
می‌گوید که ۱۰ سال بعد مشخص می‌کردیم که چه اتفاقی بیافتد؛ الان هم توافقی کردند برای ۱۰ سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴؛ ۱۴۰۴ بخش عمده‌ای از این آقایان که دیگر نیستند یا در قید حیات نیستند یا دیگر مسئول نیستند یقه چه کسی را آن روز باید گرفت و گفت آقا چی شد؟! نه دیگر رئیس مجلس هست، نه دیگر رئیس جمهور هست، نه دیگر مذاکره کنندگان هستند. 
 
عباسی با تاکید بر اینکه اکنون باید دید به چه میزان در مذاکرات قوی عمل کرده‌ایم، تصریح کرد: می گوید شش قدرت جهانی را نشاندیم پای میز مذاکره! خدا با ما یک جدال احسن کرد، یک نمونه مشکل دیگر بوجود آورد که مشخص شود تیم مذاکره کننده ما و تیم دیپلماسیمان چقدر قوی هست؛ ۵۰۰ تا حاجی ما در منا شهید شدند، ۶۵ نفر هنوز مفقود هستند؛ مایی که می‌توانستیم طی ۲۲ ماه دیپلماسی، شش قدرت جهان را پای میز مذاکره بیاوریم، این ما بودیم که اینقدر قدرت داشتیم هی خندیدیم. 
 
وی افزود: وزیر خارجه عربستان تلفن وزیر خارجه‌ ما را جواب نداد؛ به وزرای ما ویزا ندادند وزیر بهداشت دو روز پیش با مراجع دیدار کرد و گفت من با ویزای زائر رفتم نه با ویزای دیپلماتیک. این‌‌ همان سیاست خارجه‌ مقتدرانه است. 
 
این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اینجا خدا گفت شما که ادعای قدرت دیپلماسی تان می‌شود که شش قدرت جهانی را آوردید پای میز مذاکره خب یک رزمایش کوچک برایتان آماده می‌کنم ببینم نَه قدرت جهانی، بلکه یک کشور منطقه (عربستان) را بیاور پای میز!
 
عباسی با اشاره به عکس منتشر شده از محمد جواد ظریف در کنار امیر کویت که زانو زده است، گفت: آن عکس خفت بار منتشر شد که وزیر خارجه ما نشسته بغل میز در سازمان ملل دارد به امیر کویت التماس می‌کند؛ جان مادرت یا شیخنا درخواست کن که ما را بپذیرند و نپذیرفتند. 
 
وی افزود: این است بازی؛ به تعبیر رهبر معظم انقلاب که انقلابی ساده انگار و بی خیال؛ بیخیال‌ها که سرشان به زندگی خود گرم است و ساده انگار‌ها هم همین دوستان هستند؛ البته نیرو‌های انقلابی وظیفه‌ خودشان را انجام دادند و فریادشان را زدند و کار خودشان را انجام دادند و اجرشان پیش خدا محفوظ هست ان شا الله. 
 
عباسی با اشاره به اینکه فردا‌ها حقانیت کار برجام مشخص می‌شود، گفت: دوستان عزیز این عجله‌ای که مجلس و دولت در موضوع برجام کرد؛ سال دیگر این موقع برگردید ببینید چه تاثیری در زندگی مردم داشته است، قرار هست چه اتفاقی بیافتد؟ یک ۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌هایمان بلوکه است آزاد بشود، یک ۵۰ میلیارد دلار نفت بفروشیم بیشتر و یک ۵۰ میلیارد دلار هم خارجی‌ها بیایند و سرمایه گذاری کنند در کشور می‌شود ۱۵۰ میلیارد دلار، اقتصاد ما که مشکلش با این ۱۵۰ میلیارد دلار حل نمی‌شود. 
 
این کار‌شناس مسائل سیاسی افزود: آن ۵۰ میلیارد دلار که سال بعد دیگر نخواهد بود ۵۰ میلیاردی که از دارایایی‌هایمان آزاد می‌شود ما که خیلی دارایی بلوکه شده نداریم که هر سال ۵۰ میلیار دلار آزاد شود، نفت هم که زیاد بخواهیم بفروشیم، قیمت نفت الان ۵۰ دلار است از سوی دیگر گیریم هم شما سرمایه گذاری خارجی ۵۰ میلیارد دلار بیاوری که به هیچ وجه نمی‌شود بیاورید؛ این سرمایه گذار خارجی که نمی‌آید پول مفت بدهد به تو، در ازای این پول می‌خواهد پول از این کشور ببرد، عملاً این ۱۵۰ میلیارد دلار دوباره تورم را بال می‌برد نتیجه این هست که شما دیروز تورم داشتی امروز رکود داری. 
 
عباسی ادامه داد: فردا هم می‌شود رکود و تورم. این هست که اصلاً شما نگران برجام و تصویبش در ۲۰ دقیقه و این دست حرف‌ها نباشید؛ آنچه که برای شما عبرت هست در صحنه‌ سیاسی، ببینید که چطور بعضی از جناح‌های سیاسی ما خودشان را با این گزاره‌های این چنینی از چشم مردم می‌اندازند و از چشم خدا. 
 
وی در پایان سخنانش بازهم به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اشاره کرد و گفت: جمله آخرم این هست در این قضیه اصل خطر در قطع نامه ۲۲۳۱ هست اساساً وقتی قطع نامه ۲۲۳۱ تصویب شد و نهایی شد برای همه کشور‌های دنیا ضمانت اجرایی دارد، برای همه کشور‌ها و کلیه دولت‌ها قطع نامه ۲۲۳۱ لازم الاجرا است برای همه؛ سرگرم شدن آن‌ها در کنگره آمریکا که تصویب کنند یا نه و سرگرم شدن مجلس ما به اینکه این را اینجا تصویب کنند یا نه به نظر من کار بیهوده‌ای بود چون برجام برای ما و آمریکایی‌ها ضمانت اجرا ندارد؛ اما چیزی که برای همه ضمانت اجرا دارد قطع نامه ۲۲۳۱ است و این قطعنامه ۲۲۳۱ هست که مسئله هست. 
 
عباسی تصریح کرد: ناظر به این قضیه که قطع نامه ۲۲۳۱ یقه‌ی ما را گرفته است و دیگر یقه‌ی ما دست دشمن هست یکی دو سال دیگر بگذرد ان شا الله، صبر استراتژی در جمهوری اسلامی بالا هست، دوسال دیگر هم می‌گذرد و بچه‌هایی که تشک خودشان را خیس نمی‌کنند و نصف شب بلند می‌شوند و پز می‌دهند به پدر و مادرشان که هنوز خبری نیست بهش می‌گویند که شب دراز هست، حالا شب دراز هست، قرار هست ۱۰ سال صبر کنیم ببینیم دو سال اول چه می‌شود! 
 
وی ادامه داد: مگر ما بخیلیم امیدواریم این برجام به نتیجه برسد و آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها، فرانسوی‌ها این و آن بیایند اینجا بعد توسعه پایدار برگزار بشود، خیلی اتفاق‌ها بیفتد ما که بخیل نیستیم؛ اما اگر نشود، اگر نشود، این دوستانی که این خنده‌های دیپلماتیک را می‌زنند آن موقع آن‌ها می‌دانند و ما، چون که ما نمی‌نشینیم که قاسم سلیمانی و حسین همدانی و یک عده آدم دیگر بروند خونشان را در سرزمین‌های دیگر برای امنیت این کشور بدهند، بعد این دوستان بگویند حالا نشد!
 
عباسی گفت: صبر استراتژیک داشته باشید. خدا برای رسوا کردن دشمنان خودش مثل آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها، چون رهبری هم گفتند که من اعتماد ندارم به این‌ها در مذاکرات برای اینکه مشخص بشود و مردم بدانند چرا رهبری اعتماد نداشت یعنی به قول حضرت علی (ع) که در مورد معاویه فرمود قداره یعنی هر پیمانی که ببندد می‌شکند، مردم نیاز به یکی دو سال وقت دارند تا این چهره‌ آمریکا و انگلیس را هم نسل جدید ما بشناسد؛ بنابراین اصلاً نگران نباشید اصلاً به نظر من وقتی که در مجلس برای برجام گذاشتند بیهوده بود، با بودن قطعنامه ۲۲۳۱ اصلا برجام دیگر به محاق رفته است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن