دیدبان
محمدجواد لاریجانی:

همه از دولت انتظار دارند مانع سوء استفاده غرب از برجام شود

همه از دولت انتظار دارند مانع سوء استفاده غرب از برجام شود

دیدبان: موضوع چرایی تاکید بر کلید واژه نفوذ دشمن در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۳ مهرماه با حضور محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه محمدجواد لاریجانی درباره چرایی تاکید بر کلید واژه نفوذ گفت: مذاکرات هسته ای و نتایج آن پوشش وسیع جهانی داشت و رسانه های غرب به نحو وسیعی روی آن کار می‌کردند.

وی ادامه داد: طبیعتاً اگر مقصود اجازه دادن به ایران یا قبول این که ۴ الی ۵ هزار سانتریفیوژ در ایران کار کند این چیزی نبود که غربی‌ها خیلی دوست داشته باشند آن را پوشش دهند بنابراین قطعاً چیز دیگری بوده که آن‌ها دوست داشتند این موضوع را پوشش دهند چرا که اجازه به ایران برای داشتن ۴ الی ۵ هزار سانتریفیوژ مطلب مورد علاقه آن‌ها نبوده است.

لاریجانی اضافه کرد: ما از همان ابتدا دیدیم که غرب و آمریکا ایده ای را پخش می‌کنند و آن این است که ایران بعد از ۳۷ سال مقاومت مجبور شد در برابر رهبری آمریکا زانو بزند و آمریکا را جدی بگیرد که البته در برخی قسمت‌های اسناد مذاکرات این زمینه فراهم شده لذا آمریکایی‌ها می‌خواهند از این مذاکره چیزی را به دنیا اعلام کنند تحت این عنوان که ایران در استراتژی مقاومت خود شکست خورده است.

وی به تشریح استراتژی مقاومت اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها معتقدند که مسئله رهبری‌شان در دنیا یک مسئله کلیدی است و برای القای رهبری خود به دنیا همه جور هزینه می‌کنند و پایه این تفکر و توهم نیز این است که آن‌ها از نظر نظامی، اقتصادی و تبلیغات توانایی بالایی دارند پس به نظر خودشان برای رهبری چیزی کم ندارند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه تصریح کرد: البته در برابر این ادعای رهبری کشورهایی چون چین و روسیه هستند که مقاومت می‌کنند و فلسفه آن‌ها هم به گونه ای مبتنی بر همین عوامل است.

وی ادامه داد: در کنار این کشورها یک جایی در دنیا نیز وجود دارد که در مقابل این رهبری یا استکبار مقاومت می‌کند و فلسفه دیگری دارد و آن ایران است، ایران کشور توانمندی است ولی در فلسفه مقاومت متکی به این توان نیست بلکه یک تزی در مقابل طاغوت دارد که حتی اگر این تز را حماس در غزه امتحان کند پیروز می‌شود و این برای آمریکا خطرناک‌تر از کشوری است که او با منطق خودش مقابل او می‌ایستد.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان این که این چیزی است که آمریکا به هیچ وجه توان مقابله با آن را ندارد یادآور شد: تاکید بر مسئله نفوذ قبل از جریان هسته ای وجود داشت و بعد از آن هم خواهد بود منتهی تاکید بر این مسئله در مقطع کنونی به این دلیل است که آمریکایی‌ها قصد دارند مسئله هسته ای را به مسائل دیگر مرتبط کنند.

همه از دولت انتظار دارند مانع سوء استفاده غرب و آمریکا از برجام شود

ادامه داد: بحث مذاکرات هسته ای و اسناد مربوطه در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان طی طریق کرده که البته در این روند نظرات مختلفی وجود دارد.

وی اظهار داشت: برخی‌ها با این مذاکرات مخالف بودند که خود بنده نیز در این گروه قرار دارم بعضی‌ها نیز معتقد بودند که کار بزرگی صورت گرفته که این نظر را می‌توان در دولت مشاهده کرد و نظر برخی‌ها نیز بینابین است که مجلس شورای در این گروه جای می‌گیرد.

لاریجانی ادامه داد: این دوره گذشت اما بعد از این مناقشات ما عده واحده ایی هستیم و به دنیا ثابت می‌کنیم که پشت سر جمهوری اسلامی و مسئولین خواهیم بود و دولت هم باید احساس کند همه آن‌هایی که مواضع مختلف راجع به مذاکرات داشتند از این پس حامی او هستند البته همه از دولت انتظار دارند که این نتایج را به ثمر برسانند و جلوی سوء استفاده های آمریکا و غرب را در اجرای برجام بگیرند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: تشدید کمیسیون برجام در مجلس کار بسیار خوبی بود و برای اولین بار بود که در کشور ما برجام به طور رسمی مورد بررسی قرار گرفت و مردم از محتوای آن مطلع شدند ضمن این که مذاکره کنندگان با حضور در کمیسیون مطالبشان را عنوان کردند لذا به اعتقاد بنده این کار مجلس کار شایسته و بزرگی بود.

وی ادامه داد: اقدام مجلس در تصویب برجام کار شایسته ای بود چرا که اگر برجام در مجلس رد می‌شد برای دولت خوب نبود.

لاریجانی تاکید کرد: همه باید به دولت کمک کنیم که توافق به خوبی انجام شود و جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با اشاره به قطعنامه ۲۲۳۱ مبنی بر این که ایران در دوره‌های آینده باید سعی کند موشک‌های بالستیک نداشته باشد گفت: موشک‌های ما از توانمندی‌های بسیار بالایی برخوردار هستند.

وی با اشاره به این که غربی‌ها از تمام فرصت‌ها برای نفوذ در لایه‌ها و زمینه های مختلف سوء استفاده خواهند کرد ادامه داد: در بین مسئولین و

ما از همان ابتدا دیدیم که غرب و آمریکا ایده ای را پخش می‌کنند و آن این است که ایران بعد از 37 سال مقاومت مجبور شد در برابر رهبری آمریکا زانو بزند و آمریکا را جدی بگیرد که البته در برخی قسمت‌های اسناد مذاکرات این زمینه فراهم شده لذا آمریکایی‌ها می‌خواهند از این مذاکره چیزی را به دنیا اعلام کنند تحت این عنوان که ایران در استراتژی مقاومت خود شکست خورده است.

حتی افراد فرهیخته کسانی هستند که در تصمیم گیری موثر واقع شدند.

لاریجانی با بیان این که این عده آمریکا را بد می‌دانند و می‌گویند اگر با آمریکا کل کل کنیم ضربه می‌خوریم پس باید با آن‌ها کنار بیاییم تا مسائل حل شوند به عبارتی این عده می‌گویند که تصمیماتشان از روی عقلانیت است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این که این نوع تصمیم گیری خطرناک‌ترین مسئله ای است که مسئولان می‌توانند گرفتار آن شوند اضافه کرد: مشکل اقتصادی ما در این نیست که آمریکا کشورمان را تحریم کرده است بلکه به خاطر مرض مزمن اقتصادی است.

وی با بیان این که علی رغم همه فشارها به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم ادامه داد: در زمینه های دفاعی و نفوذ دستمان باز است.

لاریجانی با اشاره به این که ایران امروزه در منطقه کشوری موثر و قوی است بیان کرد: ما به دنبال درد سر نیستیم اما مقاومت می‌کنیم و قصد هجمه به هیچ کشوری نداریم.

استقلال مفهومی سیاسی دارد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر این که رهبری آمریکا و آقایی آن‌ها را نمی‌پذیریم گفت: عده ای می‌گویند که استقلال دوره‌اش گذشته است و اکنون دنیای تعامل است این در حالی است که آن‌ها نمی‌فهمند که استقلال مفهوم سیاسی دارد یعنی ما باید تصمیم بگیریم لذا ما نمی‌گوییم استقلال یعنی این که تعامل با دنیا نداشته باشیم.

تغییر حکومت توهینی عظیم به یک ملت است

وی با بیان این که ما در کشورمان خودمان تصمیم می‌گیریم بیان کرد: رهبران آمریکا می‌گویند باید در ایران حکومت تغییر یابد لذا تغییر حکومت در کشور توهین عظیم به یک ملت است. و کسانی که چنین اظهارنظرهایی را می‌کنند باید از مدار تعامل خارج کنیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا آمریکا در عمل، تحرک نسبت به ایران و یا این که در تئوری و برنامه ریزی این گونه است اظهار داشت: آمریکایی‌ها در عمل دست از کار بر نمی‌دارند لذا هر جا فرصت پیدا کنند دست به اقداماتشان می‌زنند.

لاریجانی با اشاره به نحوه نفوذ آمریکا ادامه داد: آمریکایی‌ها برای این که بتوانند به اهدافشان برسند بر ذهن مسئولین نفوذ پیدا می‌کنند و نمونه آن فتنه سال ۸۸ است.

اقتصاد مقاومتی استراتژی دقیقی است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به این که صحبت‌های برخی از مسئولین و بزرگ کردن آثار تحریم از سوی آن‌ها می‌تواند آمریکایی‌ها تشویق کند گفت: اقتصاد مقاومتی مورد تاکید مقام معظم رهبری شعار نیست لذا اقتصاد مقاومتی اقتصاد سطح پایین نیست بلکه استراتژی بسیار دقیقی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با آمریکا پیرامون مسائل هسته ای ادامه داد: مذاکرات هسته ای بنا بود صرفاً راجع به مسائل هسته ای باشد اما آمریکایی‌ها چند زنگوله دیگر مانند مسائل نظامی به آن اضافه کردند.

لاریجانی با تاکید بر این که آمریکایی‌ها در عمل باج گیری فراوانی را برای خود طراحی کرده‌اند گفت: آن‌ها اول می‌خواهند لب ما را با کاهش تحریم‌ها تر کنند لذا به محض این که بخواهیم جلوی آن بایستیم می‌خواهند بگویند که در امر برجام تخلفات انجام داده‌ایم و لازم نیست تخلفات سند داشته باشد لذا آن‌ها دو الی سه چیز درست می‌کنند و نهایتاً در کمیته مورد نظرشان قرار می‌دهند و شروع به باج گیری می‌کنند.

دولت باید با قدرت جلوی باج‌گیری‌های آمریکا را بگیرد

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر این که دولت باید با قدرت جلوی باج‌گیری‌ها را بگیرد عنوان کرد: ما نباید اجازه باج‌گیری را در لایحه مختلف نفوذ سیاسی ، اقتصاد، نظامی امنیتی و افکار عمومی را بدهیم.

وی با اشاره به این که برخورد آمریکا با روسیه و چین متکبرانه است گفت: آمریکا در مسئله سیطره‌اش در دنیا چارچوب کاری دارد.

لاریجانی با بیان این که ما نسبت به آمریکا حساس هستیم افزود: هر چه ملت و مسئولین نسبت به زیاده‌طلبی آمریکا حساس باشند چارچوب آن‌ها تأثیر کمتر خواهد گذاشت.

آمریکایی‌ها باج گیری‌های فراوانی برای ایران طراحی کرده‌اند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با تاکید بر این که آمریکایی‌ها باج گیری‌های فراوانی را برای ایران طراحی کرده‌اند خاطر نشان کرد: ما از مذاکره با آمریکا نمی‌ترسیم بلکه این مسئله استراتژی و سیاست محسوب می‌شود

وی با اشاره به این که ما آمریکا را قوی نمی‌دانیم که خود را بر تحمیل کنند گفت: حکومت ما از جنس حکومت آن‌ها نیست زیرا توانمندی‌های ما از فلسفه منبعث شده است.

دستگاه دیپلماسی باید هر کشوری را که ادعای تغییر نظام در ایران را دارد از لیست تعامل خارج کند

لاریجانی با تاکید بر این که دستگاه دیپلماسی باید هر کشوری را که ادعای تغییر نظام در ایران را دارد از لیست تعامل خارج کند عنوان کرد: آمریکا در قواره ای نیست که راجع به حقوق بشر کشورهای دیگر به خصوص ایران صحبت کند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه آمریکا مهد نژاد پرستی است ادامه داد: حقوق بشر یکی از مکانیزم‌های نفوذ و فشار است.

وی با اشاره به این که حقوق بشر دلسوزی برای فریب است بیان کرد: این مسئله چارچوبی برای اعمال فشار و نفوذ است.

لاریجانی با بیان این که آمریکا اعتقادی به کرامت انسانی ندارد افزود: خشونت داعش، خشونت غربی ، صهیونیستی است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون پرونده جیسون رضاییان ادامه داد: پرونده این فرد قضایی است به طوری که پرونده جیسون دارای چند بعد است که یکی از آن‌ها مربوط به ارتباطش با مراکز تصمیم گیری می‌شود.

وی با اشاره به این که سیستم قضایی ما دقیق و روشن به جرایم این فرد رسیدگی می‌کند گفت: ایرانیانی که در آمریکا دستگیر شده اند متهم به نقض تحریم هستند لذا آن ها باید آزاد شوند زیرا جرمی نکرده‌اند و اتهام واهی به آن‌ها زدند.

لاریجانی افزود: آن‌ها می‌خواهند سیستم قضایی‌مان را سیستم معامله قلمداد کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که قضیه نفوذ را مسئولین چقدر جدی گرفته‌اند گفت: هر چه مسئله نفوذ را جدی‌تر بگیریم استقلال و توانمندی‌های کشورمان را در آینده تضمین کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه باید زمینه‌های نفوذ را برای آمریکا سلب کنیم گفت: صدا و سیما برنامه های موفقی دارد پس فضای سایبری فضایی میدانی برای نیروهای پرتوان حزب اللهی است.

لاریجانی با بیان اینکه مسئولان هنوز مسئله نفوذ را جدی نگرفته‌اند گفت: آنها معتقد هستند و باید راهکار بیندیشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن