دیدبان

انتخاب اعضای غیردائم جدید شورای امنیت

انتخاب اعضای غیردائم جدید شورای امنیت

به گزارش دیدبان ، ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: این اتفاق در حالی رخ داده که دیپلماسی جهانی تحت الشعاع تنش‌ها با روسیه و خشونت‌ها در خاورمیانه قرار دارد.

دو کشور سنگال و اروگوئه از جمله پنج کشوری بودند که روز پنج شنبه توانستند آراء لازم برای به دست آوردن کرسی غیردائم شورای امنیت سازمان ملل را در یک رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل به دست آورند.

این پنج کشور پس از آنکه گروه‌های منطقه‌ای از آنها حمایت کردند با مخالفتی علیه کاندیداتوری خود برای کرسی غیر دائم شورای امنیت مواجه نشدند. با این حال آنها همچنان مجبور بودند تا دو سوم از مجموع آراء را به خود اختصاص دهند.

نخستین نتایج حاکی از آن بود که کشور سنگال بیشترین تعداد آراء را با ۱۸۷ رای به دست آورده و پس از این کشور نیز اروگوئه با ۱۸۵ رای قرار داشت.

همچنین کشور ژاپن ۱۸۴ رای، مصر ۱۷۹ رای و اوکراین ۱۷۷ رای در مجمع ۱۹۳ عضوی سازمان ملل کسب کردند.

گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل از کاندیداتوری اوکراین برای کرسی این شورا خشمگین شود.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین بعد از اعلام نتایج رای گیری در مطلبی در شبکه فیس بوک نوشت: این رای گیری امکانات جدیدی برای اوکراین به منظور حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود به وجود می‌آورد.

همچنین پاولو کلیمکین، وزیر امور خارجه اوکراین نیز این نتایج را تحسین کرد و روز پنج شنبه را یک روز بسیار مهم برای اوکراین خواند.

اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل از اول ژانویه دوره دو ساله خود را آغاز کرده و جانشین کشورهای چاد، شیلی، اردن، لیوانی و نیجریه خواهند شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن