دیدبان

گزارش وال استریت ژورنال: تحلیلی از نقش ترکیه در شکسته شدن تحریم ها علیه ایران

گزارش وال استریت ژورنال:
تحلیلی از نقش ترکیه در شکسته شدن تحریم ها علیه ایران

به گزارش"دیدبان" به نقل از  تریبون مستضعفین، وال استریت ژورنال روز گذشته در گزارشی به بررسی نقش ترکیه در شکسته شدن تحریم‌های غربی علیه ایران پرداخته است:

صادرات ترکیه

ترکیه در روز جمعه اذعان کرد که افزایش صادرات طلای این کشور در سال جاری مربوط به واردات گاز طبیعی از ایران است و این نشان می‌دهد که آنکارا نقش جدی در نقض تحریم‌هایی آمریکایی علیه تهران دارد.

ادامه‌ی این معاملات تجاری یکی از جالب‌ترین مثال‌ها برای استفاده‌ی ایران از روش‌های خلاقانه برای خراب کردن گام به گام تحریم‌های غربی در برابر برنامه‌ی هسته‌ای ایران اعمال شده است که در بخش بانکداری جهانی متمرکز شده است.

این خبر توسط علی‌باباجان معاون نخست وزیر و مهمترین تعیین‌کننده سیاست اقتصادی ترکیه در پاسخ به پرسش کمیته بودجه‌ی مجلس اعلام شده است.

ایران تامین کننده ۱۸ درصد گاز طبیعی و ۵۱ درصد نفت ترکیه است. اما از آنجا که بر اساس تحریم‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا، پرداخت دلار و یورو ممنوع است، ترکیه برای تعاملات مالی خود با ایران از لیره استفاده می‌کند. هرچند لیره در بازار بین‌المللی توان کمی برای خرید می‌دهد، اما برای خرید طلا از ترکیه بسیار ایده‌آل است. اما دولت ترکیه مشخص نکرده است که دولت ایران این طلا را چگونه منتقل می‌کند.

باباجان می‌گوید: در حقیقت صادرات طلا به ایران پرداختی است که در قبال خرید گاز طبیعی ما انجام می‌شود. ما این را به صورت لیره در حساب ایران در ترکیه واریز می‌کنیم، اما نمی‌دانیم ایران آن را چگونه منتقل می‌کنند.

تحلیل‌گران می‌گویند: هرچند چگونگی این امر معلوم نیست، اما مقیاس عمل گسترش چشمگیر آن نشان می‌دهد که ایران نقش جدی در این امر دارد.

اظهارات آقای باباجان کمک کرد تا جنبه‌هایی از سیاست تجاری امروز ترکیه درباره رشد غیرطبیعی صادرات ترکیه به ایران از ماه مارس معلوم شود. از آن زمان که ایران از شبکه پرداخت جهانی سوئیفت قطع شد، به طور موثر امکان تعاملات مالی جهانی از این کشور سلب شده بود.

ترکیه ۶/۴ میلیارد دلار طلا در نه ماهه‌ی اول امسال به ایران صادر کرده است، در حالی که در سال ۲۰۱۱ این میزان تنها ۵۴ میلیون دلار بوده است. با توجه به داده‌های رسمی صادرات ترکیه به همسایه‌ی شرقی‌اش سه برابر شده است که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. ایران ۶۰ درصد صادرات طلای ترکیه را در اختیار دارد و بعد از آن نوبت به امارات متحد عربی می‌رسد که ایران ۳۰ درصد آن را در اختیار دارد.

این گزارش در پایان آورده است: در حالی که روابط تهران و آنکارا به طرز فزاینده‌ای پیچیده شده است به خصوص قیام‌های عربی سیاست خارجی این دوکشور را در مقابل هم قرار داده است، اما این دو همسایه علاقه‌ی متقابلی برای حفظ روابط تجاری سالم دارند. در طول درگیری‌های سوریه ایران از رئیس جمهور بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی که ترکیه پشت شورشیانی ایستاده است که به دنبال سرنگونی رژیم حاکم در دمش هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن