دیدبان

دولت چگونه با افزایش بیکاری از رکود خارج شد؟

دولت چگونه با افزایش بیکاری از رکود خارج شد؟

دیدبان: 15 شهریور 93 بود که رییس جمهور در صحن جامع رضوی خبر خوشی را برای مردم اعلام کرد. او گفت که دوران رکود پایان یافته است و دولت موفق شده هم زمان با کاهش نرخ تورم، اقتصاد را از رکود خارج کند. گزارشی که خیلی زود تیتر یک رسانه های حامی دولت شد.

به گزارش افکارخبر ، حسن روحانی برای این مدعای خود آمار محرمانه ای را سند قرار داد که در آن روزها در اختیار رسانه ها و مردم قرار نداشت و به گفته او گزارش های نهادهای مختلف نشان دهنده این امر مهم بوده است.

حالا بعد از یک سال یکی از متولیان بخش اقتصاد کشور گزارشی ارایه کرده است که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. مرکز آمار و اطلاعات راهبردی گزارشی از وضعیت اقتصادی در ماه پایانی زمستان ۹۳ نسبت به ماه مشابه سال قبل منتشر کرده که بر اساس آن نرخ بیکاری افزایش داشته است.

این مرکز که زیر نظر وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی فعالیت می کند در گزارش خود آورده است که در اسفندماه سال ۹۳ بخش هایی از صنعت از جمله صنعت فولاد، لوازم خانگی، تولید محصولات فولادی و سیمان با کاهش تولید رو به رو بوده اند. در مقابل بخش خودرو و پتروشیمی فرایند افزایش تولید داشته است. گزارش مذکور درباره نرخ بیکاری نیز رشد یک درصدی را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش صنعت ساختمان کشور نیز در رکود بوده به شکلی سطح زیر بنای مسکونی در نقاط شهری بیش از ۳۷ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در همین ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۴.۱ درصد افزایش داشته است.

این گزارش که به صورت رسمی افزایش نرخ بیکاری و همچنین کاهش تولید در کشور را تایید می کند در حالی منتشر شده که دولت یازدهم در تلاش است تا نشان دهد رشد اقتصادی کشور در سال ۹۳ مثبت بوده است. این ادعا علاوه بر شخص رییس جمهور از سوی وزیر اقتصاد و دکتر نیلی، مشاور حسن روحانی نیز مطرح شده است.

این گزارش که در تناقض آشکار با ادعای اقتصاددانان تیم دولت یازدهم است نشان می دهد، درست در زمانی که حسن روحانی ادعا کرده است، اقتصاد در حال رشد بوده و از رکود خارج شده است، نرخ بیکاری در کشور افزایش داشته که نقیض سخن حسن روحانی است.
همه میدانیم که یک اقتصاد زمانی که در رکود فرو می رد با کاهش سطح اشتغال رو به رو می شود و عکس این مساله نیز حاکم است. حال در شرایطی که تعداد مستمری بگیران بیمه بیکاری رو به افزایش بوده و نرخ بیکاری یک درصد (چیزی حدود ۲۵۰ هزار نفر) افزایش می یابد چگونه می توان مدعی خروج از رکود بود؟
اقتصاد بدون رشد صنعت و بدون تحول در بازار مسکن چگونه رشد مثبت داشته است؟ سوالی که هنوز از جانب حسن روحانی و تیم اقتصادیش بدون پاسخ مانده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن