دیدبان

عمر کارت‌ های سوخت، تا آخر آبان

عمر کارت‌ های سوخت، تا آخر آبان

به گزارش دیدبان به نقل از جام جم ، بیژن حاج محمدرضا، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور، با انتقاد نسبت به فعالیت کارت های سوخت گفت: در حال حاضر چیزی حدود ۸۰ درصد سوختی که در جایگاه های سوخت توزیع می شود، به نرخ آزاد است بنابراین مشخص نیست ماهیت کارت های سوخت چیست و استفاده از آنها چه توجیهی دارد؟

آماری از کارت های سوخت به دست نمی آید

وی افزود: اگر هدف از اجرای این طرح، کسب آمار خودروها بود، قطعا بعد از گذشت ۹ سال این امر محقق شده است. لذا وقتی آمار در اختیار داریم و مشخص است چه تعداد دستگاه خودرو تولید می شود، پس می توان این تعداد را به مجموعه آمار نخست اضافه کرد تا همیشه آمار در اختیار داشته باشیم.


حاج محمدرضا با تاکید بر این که هیچ گاه آمار دقیق و تفکیک شده ای از سامانه سوخت کشور به دست نیامده است، اظهار کرد: این بدان معنی است که این سامانه کارکرد ویژه ای ندارد. ضمن این که بنزین چندانی در کارت ها باقی نمانده و قرار بود در خرداد بنزین موجود در کارت ها منقضی شود که این موضوع تا پایان شهریور و بعد از آن تا پایان آبان تمدید شد، اما بعد از آن بنزین های سهمیه ای دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.


رئیس انجمن جایگاه داران تصریح کرد: چیزی حدود دومیلیارد و ۴۰۰ لیتر تعهد در کارت های سوخت به مردم داشتیم که براساس آمار در حال حاضر چیزی حدود ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین در دست مردم وجود دارد.


وی در زمینه با مشکلاتی که این کارت ها بعد از حذف سهمیه بندی برای جایگاه ها به وجود آورده اند، گفت: ایرادی که این کارت ها دارد این است که وقتی دیگر بنزین سهمیه ای در کارت ها وجود ندارد، عملیات سوختگیری را مختل می کنند. در واقع طی ۹ سال گذشته همه رانندگان، کارت سوخت داشتند و در هر ردیف جایگاه سوخت نیز یک کارت آزاد دست کارگر داشتیم که به راحتی کار سوختگیری انجام می شد، اما اکنون ۸۵ درصد خودروها بنزین آزاد می زنند و موتورسیکلت ها هم که دیگر سهمیه ندارند.


حاج محمدرضا تاکید کرد: بنابراین استفاده از کارت سوخت فقط باعث ازدحام و ترافیک در جایگاه ها می شود که تبعات زیادی برای ما به همراه دارد. چون تعداد کارت ها محدود است و همه می خواهند بنزین آزاد بزنند و این موضوع عملیات سوختگیری را با تاخیری نیم ساعته همراه می کند.

توزیع بیشترین سوخت در جایگاه بزرگراه رسالت

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر فروش در جایگاه ها روزانه چیزی حدود ۳۰ تا ۵۰ هزار لیتر است گفت: جایگاه هایی مانند یادگار امام به طور متوسط در روز ۱۵۰ هزار لیتر سوخت می فروشند و جایگاه واقع در بزرگراه رسالت شرق هم که بزرگ تر از جایگاه یادگار امام است، فروش بیشتری نسبت به آن دارد. به این معنا که این جایگاه چیزی حدود ۲۰۰ هزار لیتر بنزین در روز فروش دارد.


وی تصریح کرد: ضمنا جایگاه کن، زمانی پرفروش ترین جایگاه ایران بود، اما در حال حاضر این دو جایگاه جایگزین آن شدند.

نیمی از بنزین کشور در تهران می سوزد

حاج محمدرضا در ادامه با اشاره به میزان مصرف بنزین استان تهران گفت: استان تهران با میانگین مصرف روزانه نزدیک به ۱۴ میلیون لیتر بنزین، رتبه نخست کشوری را دارد. به عبارت دیگر، استان تهران معادل ۱۷ استان کشور مصرف دارد و این یعنی نیمی از بنزین کشور در استان تهران مصرف می شود.


وی در رابطه با مشکلات فنی که جایگاه ها با آن دست به گریبان هستند، گفت: مشکلات فنی جایگاه ها بیشتر به نارسایی Pos ها مربوط است. چرا که اگر به عنوان مثال تلمبه ها ایراد داشته باشند این مشکلات به راحتی برطرف می شود و به هر حال اگر چند عدد از تلمبه ها هم دچار مشکل شوند، می توان از دیگر تلمبه های جایگاه استفاده کرد.


رئیس انجمن جایگاه داران ادامه داد: اما هنگامی که Pos یا سرورها دچار ایراد می شوند، مشکلات نرم افزاری برای جایگاه ها به وجود می آید و کل عملیات را مختل می کند و تعویض سرورها هم چیزی حدود شش میلیون تومان برای جایگاه دار هزینه در بر دارد. ضمن این که دستگاه ها قدیمی است و پیدا کردن آن در بازار کار راحتی نیست.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران