دیدبان

صدهزار خودروی بدون مشتری

صدهزار خودروی بدون مشتری

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق، در بخشی از نامه وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع به روحانی درباره اوضاع رکودی اقتصاد کشور، به وضعیت نامناسب کارخانجات خودروسازی داخلی اشاره شده است.
در این نامه آمده است: «در صنعت خودرو صورت‌های مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.»
* واقعیتی که چند ماه تکذیب می‌شد
اعتراف صریح وزرای دولت درباره انبار شدن 100 هزار خودروی داخلی در حالی است که طی ماه‌های اخیر سایر مقامات دولتی و مدیران شرکت‌های خودروساز این واقعیت را خصوصا پس از آن که چندی پیش یکی از مقامات دولتی به این واقعیت اشاره کرد تکذیب می‌کردند.
اواخر مردادماه امسال اکبر ترکان مشاور ارشد روحانی و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد اعلام کرد: «تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند».
پس از آن نیز رسانه‌ها، تصاویر ماهواره‌ای از انبار یکی از خودروسازان منتشر کردند که حداقل 10 هزار خودرو در آن پارک شده بود. 
نامه ای که جایی برای تکذیب انبار کردن خودروها نگذاشتبا این حال، مسئولان وزارت صنعت و مدیران شرکت‌های خودروساز با صراحت آمار و ارقام اعلام‌شده درباره انبار شدن خودروها را تکذیب کردند.
از سوی دیگر، کمپین اجتماعی «نه به خرید خودروی صفر» نیز روی فروش خودروسازان اثرگذار شد؛ اما مسئولان این اثرگذاری را نیز تکذیب کرده و وانمود کردند که فروش خودرو در شرایط طبیعی قرار دارد.
به عنوان مثال، 8 شهریور مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع" گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی دهیم، شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است.
هاشم یکه زارع د رخصوص بالا بودن قیمت خودرو گفته بود: قیمت خودرو براساس یک آنالیز است و براساس آنالیز، قیمت خودرو نمی تواند کاهش یابد.
یکه زارع در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه خودروسازان دلیل افزایش قیمت های خود را در سال های اخیر اعمال تحریم می دانستند، در حال حاضر که مقرر شده تحریم ها رفع شود، چه زمانی قیمت خودرو را کاهش می دهید؟ گفت: دراین موضوع باید به قیمت دلار توجه کرد که با کاهش جدی روبرو نبوده،بنابراین باید به میزان کاهش قیمت ارز برای کاهش قیمت خودرو توجه شود.
یکه زارع درپاسخ به این سوال مبنی براینکه به چه دلیل با افزایش تیراژ خودرو تلاش نمی کنید قیمت خودرو در بازار متعادل شود، گفت: تیراژ ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی همیشه متناسب با تقاضا است.
 وی درپاسخ به این سوال مبنی بر اینکه، آیا انبارهای ایران خودرو پُر از خودروهای صفر کیلومتری است که خریدار ندارد؟ تاکید کرد: چه کسی این را گفته است؛عکس‌های ماهواره ای از پارکینگ‌های ایران خودرو مربوط به بهمن ماه سال 92 است و جهت اطلاع شما می گویم نسبت به تولید روزانه تنها سه هزار خودرو اضافه داریم.
یکه زارع در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا با توجه به کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع"، امکان دارد قیمت خودرو را کمی کاهش دهید؟ گفت: به هیچ عنوان قیمت خودرو را کاهش نمی دهیم، شما توجه کنید قیمت کدام کالا در این چند سال اخیر کاهش یافته است.
وی ادامه داد: در موضوع کمپین "خریدن خودرو صفر ممنوع" آدم های مختلف وجود دارند،مردم درباره خریدن یا نخریدن  خودرو حق دارند که هر تصمیمی بگیرند، اما ما به کسانی که اهداف دیگری دراین زمینه دارند، توجه نمی کنیم به دلیل اینکه یک عده دوست دارند خودرو از خارج وارد بشود و عده ای نیز مقاصد سیاسی را دراین رابطه دنبال می کنند.
نامه ای که جایی برای تکذیب انبار کردن خودروها نگذاشتیکه زارع افزود: اگر قیمت دلار 1000 تومان شود،ما نیز قیمت خودرو را کاهش می دهیم ولی این موضوع عملی نمی شود.
یکه زارع همچنین در گفتگوی دیگری نیز اظهار داشت: در حال حاضر ماندگاری خودرو در انبارهای ما، سه روز بیش از قبل شده است. ما روزی دو هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو تولید می کنیم و الان با توجه به شرایط به وجود آمده، بین شش تا هفت هزار دستگاه به موجودی انبارمان اضافه شده است. به عبارت بهتر، در حال حاضر شش هفت هزار خودرو بیش از گذشته در انبارهای شرکت وجود دارد، بنابراین آن ۸۰ هزار دستگاهی که گفتید، به ایران خودرو مربوط نیست.
در همین‌باره یک مقام مسؤول در گروه خودروسازی سایپا نیز به انکار انبار شدن خودروهای تولیدی این شرکت پرداخته و گفته است: انبار کردن خودرو توسط خودروسازان راست نیست، چراکه نگهداری هر دستگاه خودرو نیازمند 25 مترمربع فضای پارکینگی است.
وی با اشاره به رقم اعلام شده 80 هزار دستگاه خودروی انبار شده از سوی خودروسازان ادامه داد باتوجه به نیاز 25 مترمربعی هر دستگاه خودرو برای پارک،‌ حساب کنید این تعداد خودرو چه میزان فضای پارکینگی می‌خواهد که در عمل غیرممکن است.
این مقام مسؤول با تصریح اینکه خودروسازان حتی در تحویل خودروهایی که پول آن را از قبل گرفته‌اند نیز تأخیر می‌کنند بنابراین روشن است که امکان انبار کردن خودرویی وجود ندارد، افزود: شایعات مطرح درباره انبار کردن خودرو مربوط به پارکینگ ایران‌خودرو در نزدیکی کارخانه ارج است که تعداد خودروهای موجود در این پارکینگ نیز به 2 هزار دستگاه نمی‌رسد.
اینک برخلاف همه آن تکذیب‌ها، 4 وزیر که در میان آنها وزیر صنعت به عنوان عالی‌ترین تصمیم‌گیر حوزه صنعت خودروسازی نیز به چشم می‌خورد، رقم انبار شدن خودروهای داخلی را 100 هزار عنوان کرده‌اند.
رقم تولید خودروی کشور در سال گذشته 1/1 میلیون بود و در حالت خوشبینانه در سال جاری به 2/1 میلیون خودرو خواهد رسید.
به عبارت دیگر تولید ماهانه خودروسازان در سال جاری حداکثر 100 هزار خودرو خواهد بود. با توجه به این آمار، انبار شدن 100 هزار خودرو به معنای آن است که معادل یک ماه تولیدات خودروسازان داخلی به فروش نرفته است.
اقدامات اخیر ایران‌خودرو و سایپا در ارائه شرایط بی‌سابقه فروش خودرو به صورت اقساطی و تحویل فوری نیز نشان می‌دهد که انبار شدن ده‌ها هزار خودرو در پارکینگ این دو شرکت، حقیقت دارد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن