دیدبان
مسیر سهل ممتنع اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم

اصولگرایان، زودتر تصمیم قطعی بگیرند!

اصولگرایان، زودتر تصمیم قطعی بگیرند!

دیدبان: حدود پنج ماه دیگر، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار می شود و جریان های مختلف سیاسی خود را برای انتخابات اسفندماه آماده می کنند. برخی از گروه های سیاسی البته مدت ها قبل تلاش می کردند فضای کشور را انتخاباتی کنند و هنوز چند روز از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نگذشته بود که سخن از انتخابات اسفند 94 می گفتند. با این همه هر چند تلاش برای ایجاد فضای انتخاباتی در کشور دو سال قبل از موعد انتخابات یقینا اقدام قابل دفاعی نیست و هیچ گاه چنین رویکردی را نمی توان در راستای منافع ملی تحلیل کرد. اما امروز و در شرایطی که فقط پنج ماه تا انتخابات آینده باقی مانده است، آرایش انتخاباتی گرفتن جریان های مختلف سیاسی و اتخاذ مواضعی با همین رویکرد از سوی سیاسیون، امری طبیعی محسوب می شود. یکی از محورهای اصلی همه انتخابات ها، اصولگرایان هستند که به ویژه در انتخابات های مجلس، معمولا با استقبال جامعه مواجهه شده اند. این جریان که در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 به دلیل آرایش انتخاباتی عجیب، در ناباوری انتخابات را به حریف واگذار کرد؛ حالا تلاش می کند رویکردی متفاوت نسبت به دو سال قبل اتخاذ کند تا بتواند بار دیگر پیروز انتخابات شود. در آخرین تحولات پیرامون آرایش انتخاباتی اصولگرایان، طیف های مختلف اصولگرایی از لزوم وحدت و ارائه لیستی واحد در انتخابات آتی سخن گفته اند. در ادامه نگاهی به وضعیت کنونی گروه های مختلف اصولگرایان چند ماه قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می اندازیم:

ائتلاف اصولگرایان

بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و در شرایطی که آرایش انتخاباتی تامل‌برانگیز اصولگریان موجبات واگذاری عرصه به حریف را به وجود آورد، گروه های مختلف اصولگرایی به فکر اتحاد و انسجام هر چه بیشتر و پرهیز از ارائه لیست های متعدد افتادند. در همین راستا جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اصولگرایان تحول خواه (متشکل از جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی) و همچنین جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری که اضلاع اصلی اصولگرایان محسوب می شوند برای نزدیک کردن هرچه بیشتر مواضع خود به یکدیگر و پرهیز از دامن زدن به اختلاف ها، گام هایی را برداشتند و جلساتی را جهت نیل به این مهم برگزار کردند. در این مسیر آیت الله مصباح یزدی، جامعه روحانیت مبارز به رهبری آیت الله موحدی کرمانی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رهبری آیت الله یزدی؛ نقشی بی بدیل دارند. به همین جهت جلسات مشترک این سه نفر و تصمیمات با محوریت آن ها، مرکز ثقل وحدت اصولگرایان شده و اخبار امیدوار کننده ای در این راستا به گوش دوستداران و دلسوزان انقلاب اسلامی می رسد. با این وجود، هرچند گروه های اصلی و موثر اصولگرایان در این مثلث وحدت حضور دارند و امید می رود ادامه این روند، نتایج قابل توجهی برای اصولگرایان داشته باشد؛ اما گستردگی جریان اصولگرا موجب شده تا این گونه به نظر برسد که برای موفقیت بیشتر این جریان در انتخابات آینده، به اضافه شدن دیگر طیف های اصولگرا  به مرکز ثقل وحدت این جریان که با محوریت آیت الله مصباح یزدی، آیت الله موحدی کرمانی و آیت الله یزدی تشکیل شده است نیاز باشد.

علی لاریجانی

رئیس مجلس هشتم و نهم با توجه به تاثیرگذاری که به عنوان رئیس مجلس در دو دوره متوالی در عرصه سیاسی کشور دارد، از جمله افرادی است که می تواند به ائتلاف اصولگرایان اضافه شود. علی لاریجانی که به واسطه کیفیت موضع گیری هایش در فتنه سال 88 و همچنین مواضعی که این روزها در نوع مواجهه با دولت یازدهم به ویژه در موضوع مذاکرات هسته ای، اتخاذ کرده است فاصله اش را با اصولگرایان افزایش داده اما همچنان این امکان را دارد تا به ائتلاف اصولگریان اضافه شود. البته به نظر می رسد لاریجانی خود نیز در حال رصد فضای کنونی جهت تصمیم گیری نهایی است. رئیس مجلس نهم که در طول دو سال گذشته از حامیان موثر دولت یازدهم بوده است، موضع گیری هایش پیرامون مذاکرات هسته ای دولت با غرب، موجب شده تا از احتمال ائتلاف وی و دولت در انتخابات مجلس سخن گفته شود. نوع مواجهه رسانه های حامی دولت یازدهم با لاریجانی نیز این احتمال را افزایش داده است. با این همه، رئیس مجلس به خوبی می داند که تصمیم وی مبنی بر ائتلاف با دولت در انتخابات آتی، بخشی از ماجرا است و وی نمی تواند به چنین ائتلافی اعتماد کامل داشته باشد؛ چرا که از طرف دیگر، دولت یازدهم ممکن است ائتلاف با اصلاح طلبان را بر ائتلاف با لاریحانی ترجیح دهد. با این وجود، رئیس مجلس هشتم و نهم به خوبی می داند که اگر بخواهد خود را به ائتلاف اصولگرایان اضافه کند، باید هر چه زودتر تصمیم بگیرد و زمان زیادی برای این تصمیم ندارد. به ویژه که بخش قابل توجهی از اصولگریان به ویژه در بدنه این جریان، انتقادهای جدی به مواضع و رویکرد علی لاریجانی دارند.

محمد باقر قالیباف

شهردار تهران که مدت مدیریت وی در شهرداری تهران، برای وی یک رکورد محسوب می شود؛ هرچند در دو انتخابات ریاست جمهوری سال های 84 و 92، عرصه را به رقبا واگذار کرد اما در مدیریت شهری تهران عملکرد قابل قبولی از خود به جای گذاشته است و یکی از چهره های تاثیرگذار سیاسی اصولگرا محسوب می شود. محمد باقر قالیباف نیز از جمله افرادی است که هرچند نسبت به انتخابات آینده مجلس تا کنون اظهار نظر خاصی از وی شنیده نشده است اما چندی قبل خبرهایی مبنی بر تشکیل حزب سیاسی توسط وی در رسانه ها منتشر شد. در هر صورت قالیباف که کارنامه مدیریتی و اجرایی ده ساله اش در مدیریت شهر تهران از نقاط قوت برجسته وی محسوب می شود و وی را به چهره های تاثیرگذار عرصه سیاسی کشور تبدیل کرده؛ یکی از افرادی است که می تواند به ائتلاف اصولگرایان اضافه شود و در انتخابات آینده مجلس تاثیرگذار باشد.

سعید جلیلی

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی هرچند در انتخابات ریاست جمهوری سال 92، مورد حمایت جبهه پایداری انقلاب اسلامی قرار گرفت، اما هیچ گاه از اعضای تشکیلاتی جبهه پایداری نبوده و وی نیز از جمله افراد موثر در جبهه اصولگرایان است که می تواند در انتخابات آینده مجلس نقش آفرین باشد. با این همه تا کنون موضعی از وی در رابطه با انتخابات مجلس دهم شنیده نشده و مشخص نیست برنامه وی و حامیانش برای انتخابات آینده چیست. اما به نظر می رسد اضافه شدن جلیلی به ائتلاف اصولگریان که با محوریت آیات عظام مصباح یزدی، موحدی کرمانی و یزدی شکل گرفته است؛ می تواند پیامدهای مثبتی برای وی و این ائتلاف داشته باشد. نقطه قوت جلیلی در مسیر یاد شده این است که شاید بتوان گفت وی نسبت به لاریجانی و حتی قالیباف چالش کمتری جهت اضافه شدن به ائتلاف مذکور دارد.

جبهه یکتا

جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی که به اسم اختصاری یکتا معروف است، گروهی است که توسط وزاری دولت های نهم و دهم تشکیل شده و آن ها که نسبت به عملکرد سال های پایانی محمود احمدی نژاد منتقدد هستند، حال جبهه یکتا را تشکیل داده اند. هرچند برخی از اعضای این جریان مدعی شده اند قرار نیست در انتخابات مجلس لیستی ارائه بدهند ولی اعلام موجودیت این تشکل چند ماه قبل از انتخابات نمی تواند بی ارتباط با انتخابات باشد. به همین جهت، این جریان نیز از دیگر گروه های اصولگرا هست که برای اینکه بتواند در انتخابات آتی نقش قابل توجهی داشته باشد باید زودتر تکلیف خود را با ائتلاف اصولگرایان مشخص کند. البته به نظر می رسد جایگاه و فلسفه شکل گیری این جریان به گونه ای است که احتمال اضافه شدنش به ائتلاف اصولگرایان در مقایسه با دیگر گروه های یاد شده، بیشتر است.

سخن پایانی

در شرایطی که چندین ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقیمانده، نگاهی به عملکرد انتخاباتی اصولگرایان در این ماه های اخیر نشان می دهد که عملکرد این جریان در مقایسه با سال های اخیر از وضعیت بهتری برخوردار است و خبرهای امیدوار کننده ای از جلسات ائتلاف گروه های اصلی اصولگرا به گوش می رسد و امید می رود در انتخابات آتی شاهد انسجام حداکثری گروه های مختلف اصولگرایان باشیم. اصولگرایان باید بدانند که دارای وظایف سنگینی در قبال بدنه اجتماعی خود و دلسوزان انقلاب اسلامی هستند و رقم خوردن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 هم چیزی جز ماحصل عملکرد ناصواب و غیرقابل دفاع گروه های مختلف اصولگرایی نبود. لذا اصولگرایان اگر از عملکرد و آرایش انتخاباتی عجیب خود در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری عبرت بگیرند و اشتباهات گذشته را بار دیگر تکرار نکنند؛ می توانند به پیروزی حداکثری در انتخابات آینده امیدوار باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن