دیدبان
دکتر نجابت:

تخطئه گزارش کمیسیون برجام شبیه وقایع فتنه سال 88 است

تخطئه گزارش کمیسیون برجام شبیه وقایع فتنه سال 88 است

دیدبان: دکتر حسین نجابت عضو کمیسیون ویژه برجام و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی پایگاه 598، درباره بیانیه 5 نفر از اعضای کمیسیون برجام در مخالفت با گزارش نهایی این کمیسیون گفت: کمیسیون ویژه برجام از افراد شناخته شده ای تشکیل شده است که شش نفر از اعضای کمیسیون امنیت ملی که شامل رئیس، نائب رئیس و سخنگوی کمیسیون می شدند، دو نفر از اعضای هیئت رئیسه مجلس، دو نفر از اعضای کمیسیون انرژی به همراه دیگر اعضا که سابقه وزارت هم داشته اند مانند آقای زاهدی و دیگر دوستان مانند آقای زاکانی که پیشینه خوبی دارند عضو کمیسیون برجام بوده اند و در تهیه گزارش کمیسیون برجام ما همه نقدها ، نظرات و ابهامات اعضا را شنیدیم و مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: طبیعتا در بعضی موارد آرای این 5 نفری که بیانیه داده اند با آرای اکثریت هم خوانی نداشت. در تهیه گزارش مخصوصا در روز آخر نظر همه اعضا و این دوستان تا جایی که قابل قبول بود مورد استفاده قرار می گرفت اما در بعضی موارد هم رای نمی آورد و به هرحال وقتی اختلافی وجود دارد رای گیری انجام می شود و ما همه موارد را رای گیری کردیم و این گزارش با رای اکثریت بوده است.

عضو کمیسیون ویژه برجام تصریح کردند: طبیعی است افرادی که در اقلیت بوده اند بعضی از موارد را نمی پسندند و جای تعجب دارد افرادی مانند آقای بروجردی و حقیقت پور که رئیس و نایب رئیس کمیسون امنیت ملی هستند چنین اقدامی را انجام داده اند. به هرحال طبیعی است که بعضی از نظرات آقایان رای نیاورد و برای مثال کمیسیون امنیت ملی قصد انتشار بیانیه ای دارد؛ آیا همه اعضای کمیسیون با آن موافق اند؟! در همه جلسات و کمیسیون ها عده ای در اقلیت و عده ای در اکثریت هستند و با یکدیگر مباحثه می کنند تا به تفاهم برسند و در صورت به تفاهم نرسیدن رای گیری می کنند و اینجا باید از این دوستان پرسید که آیا مخالفان و کسانی که در اقلیت هستند باید بلافاصله بیانیه صادر کنند؟!

نجابت افزود: آیا واقعا صحیح است که اگر محتوای یک گزارش با نظر ما هم خوانی نداشته باشد آن را تخطئه کنیم؟! بعضی از این افراد حتی حضور منظم و منسجمی در جلسات کمیسیون برجام نداشتند ولی بقیه اعضا بیش از یک ماه به طور دقیق بر روی این مسئله کار کردند و چنین گزارشی را ارائه دادند که  بعضی از قسمتهای آن با تفاهم بوده است و بعضی قسمتهای آن با رای گیری به سرانجام رسیده است.

نماینده مردم تهران با انتقاد از پنج نفر از اعضای کمیسیون برجام که سعی در مخالفت با گزاش این کمیسیون دارند اظهار داشت: آیا اینکه ما بخواهیم اصل کار را تخطئه کنیم به دلیل اینکه  قسمتهایی از این گزارش با نظرات ما هم سو نبوده است شبیه اتفاقی نیست که در فتنه 88 افتاد؟ در فتنه وقتی اسم شخصی از صندوق ها بیرون آمد که مورد نظر و مطلوب عده ای نبود آنها اصل انتخابات را زیر سوال بردند و مدعی تقلب شدند.

وی ادامه داد: این کارها با ابتدایی ترین روشهای دموکراسی و کار گروهی سازگار نیست و در همه جای کشور و دنیا مباحثی مورد بحث قرار گرفته می شود و سپس رای گیری می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده از دو نفر از دوستان بسیار گله دارم و از بقیه افراد انتظار زیادی نباید داشت زیرا در فتنه هم همین گونه عمل کردند و تعجب بنده از این دونفر است که سوابق درخشانی داشته اند. این اتفاق به دلیل فتنه انگیزی و بی تجربگی یکی دو نفر انجام گرفته است و به نظر بنده این اتفاق خلاف اخلاق، دموکراسی و رویه موجود در کشور است.

ایشان درباره بیانیه منتشر شده گفت: در کمیسیون افراد نظر می دادند و گاهی اوقات نظراتشان مورد قبول قرار نمی گرفت ولی می پذیرفتند و سکوت می کردند و بنده از آنها تشکر می کنم. بنده حتی این بیانیه را قابل خواندن نمی دانم زیرا انگیزه این افراد نادرست است و مضحک است که تاکید کرده اند گزارش کمیسیون برجام سیاسی است در صورتی که خود این افراد در یک رفتار کاملا سیاسی و خلاف روند دموکراتیک گزارش کمیسیون برجام را زیر سوال برده اند و مدعی هستند که گزارش کمیسیون برجام سیاسی است!

عضو کمیسیون برجام افزود: از آن مضحک تر این است که یکی از آقایان مدعی شده است که ما به دلیل اینکه به اتحاد نظر مردم و مسئولین درباره برجام نرسیدیم از رهبری عذرخواهی میکنیم درصورتی که اینگونه رفتارها باعث شکستن اتحاد می شود.

ایشان تصریح کردند: ما درباره ارجاع طرح مجلس به کمیسیون امنیت ملی هم همین نظر را داریم و بر این عقیده هستیم که این تصمیم کاملا سیاسی است و نه منطبق بر منطق زیرا منطق حکم می کند افراد شناخته شده و متخصصی که در کمیسیون برجام حضور داشته اند و 40 روز بر روی متن برجام تمرکز داشته اند به آن رسیدگی کنند.

عضو فراکسیون اصولگرایان افزود: خنده دار است که یکی از اعضای هیئت رئیسه می گوبد به دلیل اینکه در کمیسیون برجام دودستگی وجود دارد طرح را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع داده اند! مگر در خود هیئت رئیسه دو دستگی وجود ندارد؟! در همین موضوع ارجاع طرح در هیئت رئیسه دو دستگی وجود داشت و عده ای معتقد بودند که باید کمیسیون برجام به آن رسیدگی کند و عده ای معتقد بودند کمیسیون امنیت ملی صلاحیت رسیدگی به آن را دارد.

ایشان در پایان خاطر نشان کردند: در همه کمیسیون های مجلس به کرات اتفاق افتاده است که درباره موضوعی اتحاد نظر وجود ندارد و اقدام به رای گیری می کنند. این دلایل کاملا غیر منطقی و سیاسی است و به اتحاد نمایندگان در مسئله برجام لطمه می زند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن