دیدبان
کوشکی:

آیا زانو زدن مقابل امیر کویت پیکر حاجیان را بازگرداند؟

آیا زانو زدن مقابل امیر کویت پیکر حاجیان را بازگرداند؟

استاد دانشگاه تهران در گفتگو با «نسیم» با اشاره به فاجعه منا و سخنرانی صبح امروز رئیس جمهور در فرودگاه مهرآباد درباره فرآیند بازگشت پیکرهای مطهر حاجیان قربانی شده در این واقعه اظهار داشت: رئیس جمهور نکته ای را صبح امروز در فرودگاه مطرح کردند و گفتند که با سعی و تلاش وزارت خارجه بود که پیکر حاجیان به کشور بازگشتند. رئیس جمهور در این سخنان هم ابتدا از وزیر خارجه تشکر کردند.

وی ادامه داد: این سخنان برای بنده بسیار عجیب بود و متاسفانه برخلاف واقعیتی که همه مردم ایران و همه جهان شاهد بودند، رئیس جمهور بحث بازگشت پیکرهای حجاج را محصول تلاش های وزیر امور خارجه و دولت دانستند و برخلاف عرف، اخلاق و رویه موجود از وزیر خارجه تشکر کردند. سوال این است که تلاش های وزارت خارجه به غیر از چند درخواست از وزیر خارجه سعودی برای ملاقات بود که همه آنها پاسخ منفی دریافت کرد؟ آیا درخواست های مکرر آقای ظریف و پاسخ های منفی عادل الجبیر باعث بازگشت پیکر حجاج ایرانی شد؟

این استاد دانشگاه تهران همچنین بیان کرد: وقتی که وزرای دولت دو روز در فرودگاه باقی می مانند و حتی اجازه ورود به عربستان را پیدا نمی کنند، باید پرسید که آیا این تلاش ها نتیجه داد و پیکر های حجاج بازگشت و بایستی از این تلاش ها قدردانی کرد؟ آیا دولت آقای روحانی اصلا اعتباری در سطح منطقه و جهان داشت که با آن بتواند پیکرهای حجاج را برگردانند؟

وی با ابراز تاسف از این اتفاق گفت: با کمال تاسف باید گفت که دولت آقای روحانی مصداق جدی دولت راستگویان شدند، چنانکه باید عنوان کرد تمام جهان شاهد این بودند که مسئولان دولت آقای روحانی حتی اجازه ورود به سعودی یا حتی اجازه  دیدار اتفاقی  با وزیر خارجه این کشور را نیافتتند، چه برسد به اینکه بتوانند مذاکره کنند و پیکرها را به تهران بازگردانند.

کوشکی در پایان تاکید کرد: آقای روحانی با چه حقی نتیجه ای که فقط و فقط به برکت موضع گیری قاطعانه رهبری معظم انقلاب به دست آمد را به وزیر خارجه و دولت خود منتصب می کنند و برخلاف ادب و اخلاق ابتدا از وزیر خارجه و دولت خودشان تشکر می کنند و در انتها از رهبری و تدابیر ایشان. همه شاهد بودند تا قبل از موضع گیری رهبری سعودی ها هیچ نگاهی و هیچ جایگاهی برای دولت آقای روحانی قائل نبودند و حتی با زانو زدن آقای وزیر مقابل امیر کویت هم نتیجه ای حاصل نشد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن