دیدبان

اوحدی: احتمال افزایش آمار جانباختگان حادثه منا وجود دارد

اوحدی: احتمال افزایش آمار جانباختگان حادثه منا وجود دارد

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، سعید اوحدی در ارتباط تلفنی با شبکه خبر سیما افزود: براساس آخرین بیانیه مرکز پزشکی حج و زیارت به ما اعلام شد که کار جستجو در مراکز طبی ، درمانی و بیمارستان های عربستان سعودی به پایان رسیده است اما به نظر می رسد آمار جانباختگان افزایش یابد و ما براساس تعداد اجسادی که از زائران عزیزمان تحویل می گیریم و آماری که در سطح رایانه ما وجود دارد ملاک عمل ما خواهد بود و لذا بر اساس آماری که از اجساد گرفته می شود عمل خواهیم کرد.

وی همچنین به دستاوردهای سفر وزیر بهداشت کشورمان به عربستان اشاره کرد و گفت: روز گذشته متعاقب سفر رسمی آقای دکتر هاشمی دو جلسه بسیار سنگین با مقامات مسئول در عربستان برگزار شد.

اوحدی افزود: در جلسه نخست که هیئت کمیته عالی پیگیری این فاجعه دردناک در آن حضور داشتند به درخواست مشخص وزیر بهداشت کشورمان سه پیشنهاد ، به تحقق پیوست.

وی گفت: آنها در اقدام نخست متعهد شدند که بدون اجازه جمهوری اسلامی ایران و بدون درخواست بستگان جانباختگان این حادثه تلخ حتی یک جسد در عربستان دفن نشود و آنها در بیانیه وزارت بهداشت عربستان هم بر این موضوع تاکید کردند.

اوحدی افزود: همچنین مقرر شد انتقال اجساد جانباختگانی که تشخیص هویت شده بودند هر چه سریعتر تشریفات قانونی اش انجام شود و بر همین اساس عربستان مکلف شد طی همین روزها کارهای قانونی برای انتقال اجساد را انجام دهد و امیدواریم در روزهای نزدیک نخستین گروه از این اجساد پاک که قربانی بی تدبیری مسئولان عربستان شدند به کشور انتقال یابند.

وی گفت: درخصوص زائرانی که اطلاعاتی از آنها در دست نداشتیم هم براساس استدل های تخصصی و فنی آقای دکتر هاشمی در جلسه دومی که با همتای عربستانی خود داشت مقرر شد که چون فرآیند تشخیص هویت در عربستان طولانی است اجساد زائران ایرانی که حتی تشخیص هویتشان صورت نگرفت به ایران منتقل شوند تا فرآیند تشخیص هویت در ایران انجام شود و وزیر بهداشت عربستان و معاونان وی کاملاً متقاعد شدند تا این پیشنهاد وزیر بهداشت کشورمان را عملی کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن