دیدبان
در دیدار رئیس‌جمهور چین

روحانی: باید نسبت به لغو تحریم‌ها مطمئن باشیم

 روحانی: باید نسبت به لغو تحریم‌ها مطمئن باشیم

به گزارش دیدبان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح دوشنبه به وقت نیویورک در ملاقات با شی جین پینگ رئیس‌جمهوری چین با بیان اینکه خوشحالیم که با همکاری چین و سایر کشورها توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به توفیق دست پیدا کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را که در شرایط سخت تحریم روابط مناسبی با ملت ایران داشته‌اند در دوران جدید فراموش نخواهد کرد و مطمئن هستیم روابط ما با چین به گونه‌ای است که هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند در مناسبات خوب دو کشور تأثیرگذار باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه چین در اجرای توافق هسته‌ای نیز نقش مؤثری خواهد داشت، اظهار داشت: از روزی که قصد داریم توافق را اجرا کنیم باید نسبت به عملیاتی شدن همه محورهای توافق، از جمله لغو تحریم‌ها و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مطمئن باشیم.

روحانی بر توسعه روابط و همکاری‌های مشترک میان ایران و چین تأکید کرد و افزود: امیدواریم تفاهمات اجلاس شانگهای برای تشکیل 7 گروه کاری هر چه زودتر عملیاتی شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی و پس از لغو تحریم‌ها و حضور شرکت‌های اروپایی در تهران علاقمندیم شرکت‌های چینی نیز برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های ایران وارد رقابت شوند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و چین می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله احداث شهرک‌های صنعتی و فناوری و امور زیر بنایی تعاملات خوبی داشته باشند.

روحانی با بیان اینکه ایران و چین می‌توانند در زمینه انرژی هم قراردادهای بلندمدتی با یکدیگر داشته باشند، گفت: آماده مشارکت در طرح مهم چین برای جاده ابریشم هستیم و در دیگر بخش‌ها از جمله ترانزیت، توسعه بندر چابهار و انتقال خط آهن این منطقه به خراسان، همکاری‌های ایران و چین حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور بر ضرورت تعامل کشورهای منطقه از جمله ایران و چین در زمینه مبارزه با تروریزم و افراطی‌گری در خاورمیانه و شرق آسیا، تصریح کرد: تفکرات افراطی و خشونت، خطر بزرگی برای هر دو منطقه است که هم باید از تجربه‌های مشترک یکدیگر استفاده کنیم و همه گونه همکاری‌ داشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه چین می‌تواند از ظرفیت‌های خود برای حل سایر مسائل منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات استفاده کند، گفت: امروز در یمن شاهد وضعیت فاجعه‌بار انسانی هستیم و چین می‌تواند با نگاهی نوع‌دوستانه و انسانی به یمن در راستای حل بحران در این کشور اقدام کند.

رئیس‌جمهور بر بررسی دقیق توافقات و زمینه‌های همکاری میان ایران و چین توسط کمیسیون مشترک دو کشور و تنظیم سریعتر اسناد همکاری راهبردی تأکید کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن