دیدبان
الجزیره انگلیسی بررسی کرد؛

«برجام» بستری برای تغییرات سیاسی و فرهنگی در ایران!

«برجام» بستری برای تغییرات سیاسی و فرهنگی در ایران!

به گزارش دیدبان به نقل از جام ، با شروع مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب، تحلیل های مختلفی از سوی ناظران و رسانه ها صورت گرفت و در این میان خطر رخنه فرهنگ غرب و نفوذ سیاسی از روزنه برجام و توافق هسته ای بارها از سوی ناظران مطرح گردیده است.

 

 

وب سایت انگلیسی الجزیره (Aljazeera) در گزارشی با عنوان "توافق هسته ای ایران یک انقلاب نیست" نوشت: «بعد از 36 سال و به شکست انجامیدن تلاش های زیادی برای به ثمر رسیدن یک کانال دیپلماتیک مستقیم بین ایران و آمریکا، موفقت آمیز بودن مذاکرات بین المللی اخیر و تاثیر توافق برجام در سیاست های داخلی ایران نباید دست کم گرفته شود.

شکی نیست که توافق هسته ای ایران به روابط بین ایران و غرب کمک بزرگی خواهد کرد و این روابط منجر به آزادی بیشتر در جامعه فرهنگی و سیاسی داخلی ایران خواهد شد.»

 

 

الجزیره در ادامه نوشت: «البته تاثیر توافق هسته ای ایران، نباید بیش از اندازه بزرگ نمایی شود و بعید است که این توافق منجر به تغییرات بنیادی در ایران شود و در پی آن باعث ایجاد توازن سیاسی و ایدئولوژیکی بعد از انقلاب ایران شود.»

 

 

این وب سایت در ادامه افزود: «در ارزیابی بلند مدت توافق برجام و تاثیر آن بر ایران، باید به دو نکته مهم اشاره کرد:

ابتدا اینکه ایران مانند دیگر سیستم های سیاسی زمینه انجام انقلاب را دارد

و دوم اینکه ایران از بروز انقلاب جلوگیری نخواهد کرد.

 

اکنون با انجام توافق برجام مرکزیت حزب اصلاح طلب در ایران قدرتمندتر شده و ایران در آستانه آزمون بسیار مهمی نیز قرار دارد زیرا این کشور در ماه فوریه انتخابات مهم مجلس را پیش رو دارد و در صورت پیروزی اطلاحات در این انتخابات، روحانی می تواند به انتخابات آینده ریاست جمهوری امیدوار تر شود و پیروزی وی می تواند بستر تغییرات در ایران را بیشتر فراهم کند.»

 

 

الجزیره افزود: «مخالفان توافق هسته ای در ایران خود را در حال از دست دادن موقعیت های مهم می بینند. آنها با مخالفت خود نظری بر خلاف عموم مردم ایران دارند و در صورتی که بخواهند در انتخابات مجلس پیروز شوند، باید از انتقادات مردم کاهش دهند البته آنها  در عرصه سیاسی ایران ناپدید نمی شوند و تنها به دنبال فرصتی مناسب هستند تا وارد میدان رقابت شوند.

 

 

در صورتی که دولت اوباما نتواند و یا نخواهد از توافق هسته ای برای ایجاد روابط دیگر با تهران استفاده کند، خصومت بین ایران و آمریکا می تواند مسیر را برای مخالفان هموار کند در این صورت انتقادات تندتری از سوی این طیف متوجه دولت روحانی خواهد شد.»

 

 

الجزیره در پایان افزود: « برخی در ایران بر این باورند که با آسوده خاطر شدن آمریکا از دیگر جنبه های ایران، آمریکا به دنبال تغییر رژیم ایران خواهد بود. رهبر عالی ایران نیز هشدار داده است که نفوذ و رخنه سیاسی و فرهنگی غرب بسیار خطرناک خواهد بود. در صورتی که توافق برجام مشکلات اقتصادی ایران را حل کند، شرایط داخلی ایران متفاوت خواهد شد و تغییرات زیادی در جامعه ایران بوجود خواهد آمد، اما نباید انتظار تغییرات اساسی و فوری در ایران را داشت، چرا که چنین انتظاری غیرواقعی است و می تواند خطرناک باشد.»

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن