دیدبان

پیش بینی وال استریت ژورنال ازعواقب حادثه منا

پیش بینی وال استریت ژورنال ازعواقب حادثه منا

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی با موضوع انتقادات ایران از مدیریت عربستان سعودی بر مراسم حج، نوشته است که بروز فاجعه روز پنج‌شنبه در سرزمین منا که به مرگ صدها زائر منجر شد، کیفیت تدابیر ایمنی ریاض برای برگزاری حج را زیر سوال برده است.

در بخشی از این گزارش، با اشاره به حادثه دو هفته قبل سقوط یک جرثقیل در مسجد الحرام، آمده است که حادثه روز پنج‌شنبه «سوالاتی را در مورد تمهیدات ایمنی انجام شده توسط مقامات سعودی ایجاد می‌کند. آن‌ها می‌گویند ۱۰۰ هزار نیروی امنیتی مستقر شده و ۵۰۰۰ دوربین مدار بسته هم در شهر مقدس نصب شده تا بر روند حج نظارت داشته باشد. مقامات سعودی تلاش می‌کنند تا انتقادات شدید مطرح شده از سوی ایران را رد کنند و در عین حال به دنبال تحقیق هستند تا مشخص کنند که چه اتفاقی افتاده است.»

وال‌استریت‌ژورنال با بیان اینکه بروز این حادثه تنش‌های دیپلماتیک میان تهران و ریاض را نیز افزایش داده، نوشته است که مقامات سعودی تلاش کرده‌اند که انتقادات تهران را پاسخ دهند و در این مسیر حتی به اتهام‌زنی به زوار ایرانی و مقصر معرفی کردن آن‌ها هم روی آورده‌اند.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارشش در مورد آثار این رخداد بر وضعیت داخلی عربستان هم نوشته است: «تئودور کاراسیک مشاور ارشد موسسه تحلیل کشورهای خلیج (فارس) می‌گوید حتی تا قبل از این حادثه، عملکرد اقتصادی شاه سلمان و جنگ یمن موجب شده بود تا تنش داخل عربستان سعودی، افزایش یابد. با فاجعه حج، تلاش برای مقصر یابی، تشدید شده است.»

بنا بر این گزارش، روایت زخمی‌ها نشان می‌دهد که حادثه پس از آن رخ داده که گروهی از زائران، به دلیلی نامشخص خلاف جهت حرکت کرده‌اند و نهایتا جمعیت در حال رفت و گروه در حال برگشت با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

«ناصر خلیفه» از زوار عراقی است که به وال‌استریت‌ژورنال گفته است: «مردم راهشان را تغییر داده و داشتند به سمت ما می‌آمدند. آن‌ها می‌دویدند و می‌گفتند پلیس به آن‌ها گفته است که بازگردند. ما آن وسط گیر کرده بودیم.»

احمد زائر اهل الجزایر هم روایت مشابهی تعریف کرده و می‌گوید نیروهای پلیس با دیدن به هم ریختن اوضاع و شروع زمین خوردن زوار، فریاد می‌زدند که «بایستید» و همزمان مردم یکی پس از دیگری روی هم می‌ریختند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن