دیدبان
علی جنتی:

احتمالا 80 درصد مفقودین ایرانی جزء جانباختگان هستند

احتمالا 80 درصد مفقودین ایرانی جزء جانباختگان هستند

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت شکست حصر آبادان و رونمایی از کتاب عکس شوق وصال با اشاره به فاجعه منا اظهار داشت: ضایعه بزرگی که برای جهان اسلام رخ داد نشان‌دهنده عمق بی‌کفایتی آل سعود و سران این کشور است.

جنتی با بیان اینکه این پنجمین بار است که در رمی جمرات تعداد قابل توجهی از زائران جان خود را از دست می‌دهند، افزود: تا کنون هیچگاه عمق فاجعه تا این اندازه نبوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت سعودی اجازه نداده نفرات ما از نزدیک پیکرهای ایرانی‌ها را ببینند و از این رو شناسایی از روی آلبوم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 12 استان کشورمان بیشترین آمار جان باختگان و مفقودین را داشته‌اند، بیشترین خسارت را مربوط به خراسان رضوی دانست و افزود: امیدواریم ظرف چند روز‌ آینده اجساد به کشور بازگردند.

جنتی تأکید کرد: متأسفانه در طول این مدت مقامات سعودی در جنایات بزرگی که مرتکب شدند بر مواضعشان پافشاری کرده‌اند و تبلیغات سنگینی را به راه انداخته‌اند که تقصیر این فاجعه بر گردن خود حجاج است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد:‌ این در حالی است که هیأتی که از سوی ایران برای رسیدگی به وضعیت زائران تعیین شده تا کنون از سوی عربستان مجوز ورود نگرفته‌ و ویزا دریافت نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است وقتی کشوری خود را در چند جبهه از جمله یمن، سوریه و کمک به داعش درگیر می‌کند نتواند واقعه بزرگ حج را مدیریت کند.

جنتی تصریح کرد: تا کنون بیش از 300 نفر از زائران ایرانی مفقود هستند که شاید حدود 70 یا 80 درصد آنها جزء جان باختگان باشند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن