دیدبان

برنامه کامل سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل

برنامه کامل سخنرانی های مجمع عمومی سازمان ملل

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، تالار مجمع عمومی ساختمان سازمان ملل در نیویورک در جریان نشست امسال که با شعار «سازمان ملل در هفتاد سالگی، تعهد تازه‌ای برای اقدام» برگزار می‌شود، میزبان سران کشورهای متعددی از جمله رئیس جمهوری اسلامی ایران است.

هفتادمین نشست سالانه مجمع عمومی به واسطه حضور سران کشورهایی چون چین و روسیه و همزمانی سخنرانی آن‌ها با سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا و ایران، از سوی بسیاری از رسانه‌ها، «هیجان‌انگیز‌ترین» نشست مجمع عمومی در یک دهه گذشته توصیف شده است.

توافق هسته‌ای و مبارزه با تروریسم اصلی‌ترین موضوعات مورد بحث

این نشست اولین گردهمایی سران کشورها پس از اعلام جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ است و به همین جهت انتظار می‌رود نمایندگان بسیاری از کشورها بخشی از سخنرانی خود را به این مسئله اختصاص دهند.

علاوه بر این، تحولات هفته‌های گذشته در سوریه، از جمله گسترش حضور نظامی روسیه در این کشور که با واکنش آمریکا مواجه شده، مجمع عمومی را به فرصتی برای اظهار نظر نمایندگان کشورها در این رابطه بدل کرده است.

به غیر از سخنرانی رئیس‌جمهور ایران، از جمله مهمترین سخنرانی‌ها در نشست امسال مجمع عمومی، مربوط به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه خواهد بود. این اولین بار در یک دهه گذشته است که پوتین شخصا در مجمع عمومی حاضر می‌شود. گفته می‌شود که احتمال دارد وی در این سخنرانی طرح خود برای ایجاد ائتلافی جدید برای پایان دادن به بحران سوریه را مطرح کند.

وضعیت عراق و یمن و همچنین موضوعات زیست محیطی، تغییرات جوی کره زمین، امنیت سایبری و احتمالا بحران اوکراین از جمله دیگر موضوعاتی است که تصور می‌شود در دستور کار سخنرانان نشست امسال باشد.

حادثه اخیر در جریان برگزاری مراسم حج هم می‌تواند واکنش نمایندگان برخی از کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.

برنامه نشست امسال

بر اساس آخرین نسخه از برنامه‌ای که سازمان ملل منتشر کرده، نشست اصلی مجمع عمومی امسال، پس از نطق بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، مطابق معمول ۷۰ سال گذشته، با سخنرانی رئیس‌جمهور برزیل و پس از آن رئیس‌جمهور آمریکا در صبح روز ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) آغاز می‌شود. سخنرانی‌ها نهایتا با نطق نماینده پالائو در ظهر روز ۱۱ مهر (۳ اکتبر) خاتمه می‌یابد.

علاوه بر رئیس‌جمهور آمریکا، شین جی پینگ رئیس‌جمهور چین (که اولین حضورش را تجربه می‌کند)، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه همگی قرار است در نشست صبح روز افتتاحیه سخنرانی کنند، که همین مسئله به روز اول این نشست اهمیت دوچندان بخشیده است.

نشست‌ها در نوبت صبح ساعت ۹ تا ۱۳ به وقت نیویورک (۱۷:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت تهران) و در نوبت عصر ساعت ۱۵ تا ۲۱ (۲۳:۳۰ تا ۵:۳۰ بامداد) برگزار می‌شوند و به طور متوسط در هر روز بیش از ۳۰ نفر سخنرانی خواهند کرد.

البته عدم رعایت زمان معمول سخنرانی از سوی برخی از سخنرانان، عمدتا هر سال موجب می‌شود تا نشست‌‌های صبح تا وقت ناهار ادامه یابد و نشست‌های عصر هم تا دیر وقت به طول بیانجامد. هر سخنران باید طبق قاعده ظرف ۱۵ دقیقه به سخنرانی خود پایان دهد، قاعده‌ای که چندان هم رعایت نمی‌شود؛ طولانی‌ترین سخنرانی تاریخ مجمع عمومی مربوط به فیدل کاسترو رهبر سابق کوبا است که در سال ۲۶ سپتامبر ۱۹۶۰، ۴ ساعت و ۲۹ دقیقه مداوم سخنرانی کرد.

در نشست امسال، اغلب کشورها، از جمله تمامی کشورهای روز اول، در سطح سران یا نخست‌وزیر شرکت کرده‌اند و تعدادی نیز وزیر خارجه یا نماینده خود در سازمان ملل را به عنوان سخنران معرفی کرده‌اند.

بر اساس برنامه، آقای روحانی سخنران هشتم نوبت صبح روز افتتاحیه است و اگر تغییری در برنامه نشست و چینش سخنرانان ایجاد نشود، احتمالا وی حدود ساعت ۱۱ به وقت نیویورک (۱۹:۳۰ به وقت تهران) پشت تریبون قرار گیرد.

در ادامه آخرین نسخه، برنامه کامل سخنرانی‌های نشست اصلی مجمع عمومی سازمان ملل (دارای اصلاحاتی نسبت به برنامه اولیه که پیشتر منتشر شده بود) آمده است.

برنامه کامل سخنرانی ها را از اینجا ببینید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن