دیدبان

سوالی که کارشناسان باید پاسخ دهند،روحانی ازدانش آموزان پرسید!

سوالی که کارشناسان باید پاسخ دهند،روحانی ازدانش آموزان پرسید!

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۵ در جمع دانش‌آموزان اظهار داشت: آغاز سال تحصیلی را به شما دانش‌آموزان، مدیران، مسئولان آموزش و پرورش، پدران و مادران و همه جامعه فرهیخته ایران زمین تبریک می‌گویم.

وی با بیان اینکه ما دو بهار در کشورمان داریم که یک بهار آن در آغاز فروردین شروع می‌شود و دیگری بهار علم و دانش است که در مهرماه آغاز می‌شود ادامه داد: بهار فروردین بهار طبیعت است و در آن همه درختان، بوته‌ها و زمین زنده و شکوفا می‌شود و دنیای اطراف ما با طراوت شده و دل‌انگیزی و فرح‌بخشی آن ما را خوشحال می‌کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اول مهر بهار دیگری است، بهار علم، بهار اندیشه، مدرسه، دانشگاه و بهار یادگرفتن است.

روحانی در این زمینه یادآور شد: آغاز زندگی علم و دانش در مهر با شروع سال تحصیلی آغاز می‌شود و گل مهر چقدر از گل فروردین زیباتر، معطرتر و برای ما دل‌انگیز‌تر است.

وی با بیان اینکه بهترین محیط ما باید محیط علم و مدرسه باشد، ادامه داد: این محیط را دانش‌آموزان و معلمان با یکدیگر می‌سازند. شما دانش‌آموزان فقط به مدرسه نیامدید که کتاب بخوانید و تکلیف منزل شما را بر اساس آن تنظیم کنند. این که چیزی یاد بگیرید و در پایان سال امتحان دهید و بعد به کلاس بالاتر بروید.

رئیس جمهور خطاب به دانش‌آموزان تاکید کرد: دبستان باید محیط شناخت شما باشد. شناخت بهتر دنیا، جهان و کشورتان و اینکه فکر کنید آینده زندگی‌مان را چگونه به کار گیریم.

وی با بیان اینکه کلید یادگیری و فراگیری علم و دانش و پیشرفت سوال است، گفت: از همه چیز سوال کنید و از سوال کردن در هیچ شرایطی خجالت نکشید، دانش‌آموزی، دانش‌آموز همکلاسی، دوست و هم نیمکتی خود را به خاطر یک سوالی که شاید دقیق و یا به جا نبوده است مورد استهزاء و تمسخر قرار ندهید و همه همدیگر را به سوال کردن تشویق کنید.

روحانی ادامه داد: سوال کنید و بپرسید چرا درس خواندن ما به این شکل است و چرا ما باید به این شکل سال تحصیلی را آغاز کنیم و چرا پایان آن به اینکه شکل است. سوال کنید که چرا محیط زیست ما اینگونه است و همیشه به فکر بهتر بودن باشید و در حال ایده‌دادن جدید باشید.

وی افزود: اگر با سوال کردن جامعه خود را بهتر بشناسید و درباره محیط زیست و زندگی عادی‌تان بپرسید و تحقیق کنید، جامعه را بهتر می‌شناسید و برای آینده خودتان بهتر برنامه‌ریزی می‌کنید.

رئیس جمهور افزود: تمام تلاش پدران، مادران شما، دولت شما، مسئولان شما و همه کشور برای آینده شماست.

روحانی افزود: امروز که من شما را می‌بینم به این معنی است که در دو دهه و ۲۰ سال بعد در جمع شما متخصصان کاردان، پزشکان، کارگران ماهر، هنرمندان و افراد دیگری در شغل‌های مختلف حضور خواهند داشت و هر کدام باید شغلی را برعهده بگیرید و آن را به بهترین نحو انجام دهید.

وی افزود: اگر همه به فکر آینده بهتر کشور باشیم و سوال کنیم چرا وضع ما اینگونه است و بهتر نیست و حتی کشور خودمان را با دیگر کشورها مقایسه کنیم و بپرسیم گذشته برای ما چه کردند پدران، اجداد، شهدا، ایثارگران ما چه کردند آنهایی که انقلاب کردند و آنهایی که در راه انقلاب شهید شدند از آنهایی که تلاش علمی کردند بپرسیم و یاد بگیریم اینگونه بهتر به فکر آینده خواهیم بود و می‌توانیم آینده بهتری برای کشورمان داشته باشیم و بدانید که همه چیز در گرو علم و دانش است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از فرصت مدرسه به بهترین وجه استفاده کنید و بدانید آینده در گرو شغل و خدمت شما به کشور است و از همین کلاس‌ها و یادگرفتن‌ها، سوال کردن‌ها، مطالعه‌کردن‌ها به وجود می‌آید و این فرصت‌ها را قدر بدانید.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دانش‌آموزان یادآور شد: دانش‌آموزان سراسر کشور. پسران و دختران عزیزم. همه دانش‌آموزان و ۱۳ میلیونی که امروز درس و مشق‌تان آغاز می‌شود، دانشگاهیان و همه باید بدانید با تلاش بزرگی که ملت بزرگ ما انجام داد و دیپلمات‌های ما انجام دادند و پیروزی هسته‌ای امروز فضای جدیدی پیش روی کشور و ملت ما قرار گرفته است و امید ما این است که غل و زنجیرهایی نابجایی که دشمن ما روی زندگی مردم ما بسته بود باز شود و ما منتظر آن روز در هفته‌ها و ماه‌های آینده هستیم.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: فضای جدیدی برای کار بیشتر، فعالیت بیشتر استفاده از امکانات بیشتر کشور فراهم شود و رشد بیشتری داشته باشیم و به امید ترقی بیشتر هستیم هرگز نباید از شرایط زندگیتان راضی باشید و همیشه باید به فکر شرایط بهتر باشیم. دنبال شرایط بهتر بودن می‌تواند مسیر زندگی ما را بهتر کند.

رئیس جمهور در ادامه به طرح سوال پرسش مهر گفت: پرسش مهری که امسال من از شما دارم و انتظار دارم مثل سالهای پیش که به آن پاسخ دادید به پرسش امسال هم پاسخ دهید این است که از نظر شما دانش‌آموزان عزیزی که سرمایه اصلی کشور هستید بعد از انجام توافق هسته‌ای با ۶ کشور بزرگ دنیا چه فرصت‌های تازه‌ای پیش روی کشور ما گشوده می‌‌شود.

روحانی گفت: از نظر شما فرصت‌هایی جدیدی که از لحاظ علمی، فضای دانش، محیط کار، اقتصاد، روابط با همسایگان و دنیا در پیش روی ملت قرار می‌گیرد، چیست و شرایط بهتری که باید در زندگی داشته باشیم چگونه است.

وی افزود:‌از نظر شما شرایط و فضا برای حل مشکلات محیط زیست، مشکلات آب، خاک، اشتغال و جوانان ما در این بین ایجاد خواهد شد چیست؟

رئیس جمهور افزود: به هر حال ما فکر می‌کنیم پایان تحریم‌ها و در ماه‌های آینده فرصت‌هایی پیش روی ما قرار خواهد گرفت از نظر شما فرصت‌های پیش روی ما چیست و چگونه باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن