دیدبان
در دیدار فرستاده ویژه دولت چین با وزیر اقتصاد کشورمان تفاهم شد

آغاز دور جدید همکاری اقتصادی تهران- پکن

آغاز دور جدید همکاری اقتصادی تهران- پکن

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، علی طیب نیا در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست با اشاره به نقش مثبت چین در مذاکرات هسته ای و دستیابی به شرایط خاص برای توسعه همکاری ها، خطاب به طرف چینی گفت: سفر جنابعالی و حضور مدیران شرکتهای بزرگ چین نشانه ای از علاقه مندی دوطرف برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی می باشد.

وزیر اقتصاد کشورمان تاکید کرد: روابط ایران و چین همیشه روابط سازنده بود و ما این روابط را استراتژیک و راهبردی تلقی می کنیم.

طیب نیا با بیان اینکه ما در آستانه شرایط متفاوت هستیم، تصریح کرد: تحریم ها و محدودیتهایی که در روابط اقتصادی و تجاری کشورمان وجود داشت در آینده نزدیک حذف خواهد شد و  ما وارد فاز جدیدی از نوع همکاری های های سرمایه گذاری با چین خواهیم بود.

وی وسعت سرزمین، جمعیت بالا، برخورداری از منابع طبیعی و نفت و گاز، نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده با دستمزد کاملا رقابتی، موقعیت استراتژیک جغرافیایی برای دسترسی به بازارهای کشورهای همسایه و امنیت و ثبات  موجود در ایران را از جمله ویژگیهای مهم کشورمان برای سرمایه گذاری خارجی برشمرد.

وزیر اقتصاد کشورمان از طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم به عنوان ابتکار ارزشمند رئیس جمهور چین اشاره کرد و گفت: علاقه مندیم مطالعات دقیق تری در این زمینه انجام و نسبت به تهیه و تدارک تفاهم نامه های لازم در این حوزه اقدام نماییم.

طیب نیا در ادامه از آمادگی کشورمان برای نهایی کردن این تفاهمات خبر داد.

طیب نیا در مورد توسعه حمل و نقل ریلی، پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران، پروژه برقی کردن قطار تهران- مشهد، توسعه بندر چابهار و اتصال این بندر به بندرهای آسیای مرکزی توسط راه آهن را از جمله علاقه مندی های دوکشور برای سرمایه گذاری توسط چین عنوان کرد.

در ادامه این دیدار ،فرستاده ویژه دولت و رئیس کمیسیون مدیریت و نظارت دارایی شورای دولتی چین ضمن تشکر از برگزاری این نشست، گفت: ایران کشوری باستانی، متمدن و با فرهنگ درخشان می باشد.

وی هدف از سفر خود را نشان دادن عزم جدی دولت چین برای گسترش روابط اقتصادی در دوران پساتحریم اعلام و عنوان کرد چین در دوران تحریم در کنار ایران بوده است و لذا در شرایط جدید آماده توسعه این روابط است.

"جانگ ای" سه هدف مهم خود و همراهانش که شامل مدیران عامل 18 شرکت بزرگ چین می باشد را توسعه روابط تجاری و بازرگانی، پیگیری آخرین وضعیت همکاری های دوجانبه و تبادل نظر با طرف ایرانی در خصوص راهبردهای جدید برای پیشبرد روابط دوجانبه عنوان کرد.

وی تاکید کرد: دوستی دو کشور بسیار دیرینه است و چین ایران را به عنوان یک شریک تجاری مهم می داند.

فرستاده ویژه دولت و رئیس کمیسیون مدیریت و نظارت دارایی شورای دولتی چین ساخت و ساز مشترک در مورد کمربند اقتصادی جاده ابریشم، ساخت و ساز های زیربنایی، سرمایه گذاری در حوزه توسعه پروژه های حمل و نقل ریلی ایران، پروژه بندر چابهار، همکاری در حوزه انرژی، تجارت نفت خام، صنایع بالادستی نفت و گاز، کشاورزی و شیلات، تولیدی و صنعتی و همکاری های دفاعی را از جمله پروژه‌های مهم برای سرمایه گذاری توسط دولت جمهوری خلق چین عنوان کرد.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران