دیدبان
گزارش ارزیابی اطلاعاتی تل‌آویو؛

آیا ایران جبهه مستقیم مبارزه با اسرائیل را گشوده است؟

آیا ایران جبهه مستقیم مبارزه با اسرائیل را گشوده است؟

دیدبان به نقل از مشرق :مهم‌ترین مسائلی که در دیدگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی ارائه شده از سوی "ایلی بن مائیر" رئیس بخش مطالعات شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل به مناسبت آغاز سال جدید عبری، منتشر شده، عدم وضوح در نظارت و اطلاعات از تحولات موجود در منطقه است. علت آن نیز تغییرات رو به رشد نقشه تهدیدات منطقه است که می‌تواند منجر به بروز اشتباه در ارزیابی‌های اطلاعاتی شود. علاوه بر این که ابزارهای تحلیل اطلاعات به ‌کار رفته نیز قدیمی است و نیاز به نوآوری دارد.

نمونه‌ای که بیشترین دلالت‌ها را در شرایط کنونی دارد، اوضاع سوریه است. سرویس جاسوسی اسرائیل در گذشته از شرایط مناسب‌تری برای بازخوانی واقعیت‌های موجود در این کشور برخوردار بود، چرا که دولت‌هایی در این عرصه حضور داشتند که واکنش‌ها و ابعاد و مواضع مشخصی را انتخاب می‌کنند، اما امروزه گروه‌های تروریستی گاهی دچار تفرقه و اختلاف شده و گاهی با هم متحد می شوند. مهم‌ترین موضوع از نظر افسر مسئول طراحی ارزیابی‌های اطلاعاتی برای مسئولان رژیم صهیونیستی این است که " سوریه به عنوان یک دولت با وجود حضور در نقشه، وجود خارجی جدی ندارد" ازاین ‌رو سوالاتی مانند اینکه چه اتفاقی در سوریه خواهد افتاد، زیاد مطرح نیست. 

بن مائیر در مورد اوضاع سوریه معتقد است که چیزی به نام مرحله بعد از بشار اسد وجود ندارد. وی می‌گوید: ما تلاش می‌کنیم تمامی سناریوها را مشخص کنیم، تغییراتی که انجام می‌شود چگونه رخ می‌دهد و شرایطی که منجر به این تغییرات می‌شود چیست؟ این ژنرال صهیونیستی مدعی است که مداخله ایران در سوریه در حال افزایش است و در کنار آن حضور روسیه نیز پررنگ‌تر از قبل دنبال می‌شود. این موضوع تنها در زمینه حمایت از دولت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه مطرح نیست،‌ بلکه در مبارزه با داعش نیز دنبال می‌شود. روسیه بشار اسد را بهترین گزینه حاضر در عرصه نمی‌داند، اما معتقد است که باید بر ضد پدیده اسلام افراط‌گرا، مبارزه کند، چرا که درغیر این‌ صورت آنها را در داخل کشور خود نیز خواهد دید. بن مائیر در این راستا به تجاوز انجام شده اخیر بر ضد نیروهای روسی در قفقاز که هفته گذشته انجام شد، اشاره کرد.

این گزارش به حضور روسیه در سوریه و تاثیرات آن اشاره کرده و توضیح می‌دهد که این پیامد نیز مانند موارد دیگر فرصت‌ها و تهدیداتی دارد. بن مائیر توضیح می‌دهد که تطابقی در منافع حزب‌الله لبنان و روسیه و ایران در سوریه وجود دارد. آنها به دنبال حمایت از بشار اسد و کمک به وی برای مبارزه با داعش هستند.


 

آیا ایران جبهه مستقیم مبارزه با اسرائیل را باز کرده است؟ / آماده انتشار
 

ایران فعالیت خود در منطقه را توسعه داده است
روزنامه الاخبار لبنان نوشت: موضوع مهمی که در حال حاضر رژیم صهیونیستی با آن مواجه است توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و غرب است، این موضوع همچنان در محافل اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل مورد بررسی قرار دارد و این رژیم به همین علت است که با نگرانی شدیدی با آن تعامل کرده و آن را تغییراتی گسترده توصیف می‌کند. گزارش مذکور تأکید دارد که "ممکن است ما نسبت به برخی تأثیرات این توافق واقف باشیم، اما عمق تأثیرات دیگر آن را متوجه نمی‌شویم." بن مائیر می‌گوید یکی از این تأثیرات پیامدهای این توافق بر روند فعالیت‌های ایران در خاورمیانه و به‌ ویژه سوریه است. با وجود اینکه تحریم‌ها هنوز از میان برداشته نشده است اما می‌توان تغییرات ملموس در مواضع ایران شامل ورود بیشتر در مخاطرات منطقه‌ای را مشاهده کرد. مهم‌تر نمونه این فعالیت‌ها را می‌توان در بلندی‌های جولان دیده که مداخلة مستقیم ایران در عملیات بر ضد رژیم اسرائیل افزایش یافته است.

این تحلیلگر صهیونیستی می‌افزاید: ایرانی‌ها دست‌بسته نیستند. آنها سطح خطرات خود را افزایش داده اندآنها بیش از پیش بر روی گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان سرمایه‌گذاری می‌کنند. فشارهای اقتصادی که در گذشته سخت بود، کاهش پیدا کرده است. ما معتقدیم آنها می‌دانند از طریق این توافق‌نامه برخی اموال را به دست می آورند،‌به همین علت به خود اجازه می‌دهند در برخی مناطق نظیر بلندی‌های جولان در سوریه و یمن و مناطق دیگر پا را روی پدال گاز گذاشته و فشار دهند. ما اعتقاد نداریم که آنها به دنبال تغییر سیاست‌های ویژه خود در حمایت از تروریسم[!] هستند. آنها حتی این حمایت را در مناطق متعددی افزایش دادند.

این گزارش راهبردی رژیم صهیونیستی در عین حال ایران را تهدیدی موجودیتی برای اسرائیل نمی‌داند و معتقد است اگر ایران سلاح اتمی در دست داشت، قدرت تخریب کامل اسرائیل را داشت. اما این سلاح‌ها در اختیار ندارد. وی مدعی است که تمامی توانمندی‌های ایران برای در اختیار گرفتن سلاح اتمی در آینده از این کشور سلب نشده است.

 

آیا ایران جبهه مستقیم مبارزه با اسرائیل را باز کرده است؟ / آماده انتشار
 


این تحلیلگر صهیونیست تأثیرات منفی ایران برای رژیم صهیونیستی را بیش از کشورهای دیگر در منطقه دانست و افزود که این تاثیرات در سطح راهنمایی یا انجام کمک‌های مالی و تسلیحاتی به برخی گروه ها در منطقه ادامه پیدا می‌کند. این کارشناس صهیونیستی معتقد است ایران در ماه‌های اخیر تأثیرگذاری خود بر حماس را افزایش داده و این تأثیرگذاری در گروه جهاد اسلامی نه تنها در جولان بلکه در نوار غزه نیز افزایش پیدا کرده است.


سال 2016 سال افزایش تهدیدات فراروی اسرائیل است

این گزارش صهیونیستی در ادامه به اوضاع کرانه باختری و تشکیلات خودگردان فلسطین اشاره کرده و با وجود اینکه اسامی زیادی برای جانشینی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وجود دارد، نظر دادن در مورد سرنوشت وی را رد کرده است. وی ممعتقد است: نگرانی نسبت به ادامه هماهنگی‌های امنیتی بین تشکیلات خودگردان و اسرائیل وجود ندارد، چرا که تهدیداتی که فراروی تشکیلات خودگردان و اسرائیل وجود دارد، از جمله حماس تقریباً مشترک است و بخشی از این هماهنگی‌های امنیتی ناشی از علاقه آنها به ما نیست، بلکه براساس منافع آنها است. من اعتقاد دارم که منافع مشترکی بین ما در شرایط کنونی افزایش پیدا می‌کند.

این ژنرال صهیونیستی در ادامه به مشکلات و پیچیدگی‌های ناشی از متغیرات روزافزون منطقه‌ای اشاره و تأکید کرد که این روند می‌تواند به بروز اشتباهاتی در ارزیابی‌های اطلاعاتی منجر شود. وی در مورد سال جدید عبری گفت:‌شاید موضوع کمی خنده‌دار به نظر برسد،‌اما ما دیگر گزارش‌های جاسوسی سالیانه را نمی‌دهیم، بلکه تعداد بیشتری گزارش منتشر می‌کنیم. ما در سال جاری 2 ارزیابی ارائه کردیم و من اعتقاد دارم که در سال جدید لااقل باید یک گزارش دیگر آن اضافه کنیم. من صریحاً نمی‌توانم بگویم چه اتفاقاتی در سال 2016 خواهد افتاد، اما می‌توانم از برخی روندها صحبت کنم. سال آینده سال کاهش تهدیدات نظامی و افزایش فعالیت‌های خصمانه در انواع و رویکردهای مختلف خواهد بود. پول‌های ایران بزرگ‌ترین تأثیر را در این روند خواهد داشت.

آیا ایران جبهه مستقیم مبارزه با اسرائیل را باز کرده است؟ / آماده انتشار

حزب‌الله قوی‌ترین سازمان منطقه‌ای است
تحلیلگر مسائل راهبردی رژیم صهیونیستی در پاسخ به سؤالی پیرامون بزرگترین منبع نگرانی سرویس‌های جاسوسی اسرائیل گفت که به نظر می‌رسد در ابعاد نظامی حزب‌الله لبنان قوی‌ترین سازمان در منطقه است و می‌تواند بیشترین آسیب‌ها را به اسرائیل بزند. این حزب مهم ترین سازمان منطقه است. البته ما نسبت به سال 2006 از آمادگی بیشتری برخوردار هستیم،‌اما قطعاً حزب‌الله نیز توانمندی‌های خود را توسعه داده است. همچنین حماس نیز در حال ترمیم کردن خود است.

بن مائیر معتقد است که حماس از طریق احیای مجدد یا تقویت توانمندی خود به دنبال آماده کردن خود برای جنگ آینده است، البته به علت اقدامات اسرائیل و فعالیت‌های مصر موانعی در این روند به وجود آمده است و زمان طولانی‌تری نیاز دارد تا به روال گذشته بازگردد. علاوه بر این که مناقشات داخلی حماس پیرامون تأثیرگذاری ایران و دیگر بازیگران است. حماس مانند گذشته سعی دارد در هر دو عرصه بازی کند، آنها می‌خواهند روابط مستحکمی با ایران داشته باشند و در عین حال از پول عربستان سعودی نیز برخوردار شوند.

این تحلیلگر صهیونیستی در مورد گروه تروریستی انصار بیت‌المقدس شاخه داعش در صحرای سینا نیز توضیح داد:  این گروه در ابتدا به نظر می‌رسید حرکتی ضد اسرائیلی باشد، اما ارزیابی‌های کنونی نشان می‌دهد که هدف اصلی آن مصر است، آنها تلاش دارند بر ضد ما کاری انجام ندهند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن