دیدبان

تحصیل زیر سقف های نامن

تحصیل زیر سقف های نامن

به گزارش دیدبان به نقل از عصر هامون، کم کم به آغاز سال تحصیلی و هیاهوی دانش آموزان نزدیک می شویم. اما در حالی صدای پای مهر و مهربانی به مشام می رسد که عده ای از دانش آموزان امسال هم نگران سقف های بالای سرشان هستند.

در حالی تنها چند روز دیگر به آغاز سال تحصیلی ۹۵ و شور و شوق بچه ها از آغاز کلاس ها و دیدن دوستانشان بیشتر نمانده است که باید به این نکته توجه داشته باشیم که حوزه آموزش به عنوان حیاتی ترین قسمت هر جامعه باید با دقت و نظارت تیزبینانه ای رصد شود رها کردن این قسمت استراتژیک هر جامعه می تواند پیامد های منفی بدنبال داشته باشد.

۲۸۵ مدرسه خشتی و گلی در سیستان و بلوچستان وجود دارد

اما کاستی های مهم ترین رکن آموزش کشور گویا با آغاز سال تحصیلی جدید هم پایان ندارد در همین رابطه علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در جلسه شورای آموزش و پرورش که در شهرستان نیکشهر برگزار شد، بیان داشت: ۲۸۵ مدرسه خشتی و گلی و ۴۷ مدرسه کپری در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

همیشه با آغاز سال تحصیلی تعداد زیادی از دانش آموزان خود را برای ورود به مدرسه آماده می کنند اما گویا امسال هم قرار است خانواده دانش آموزان سیستان و بلوچستانی در دانه هایشان را با ترس و دلهره برای کسب علم راهی مدارس کنند.

حال با اشاره به اینکه مسیر توسعه و پیشرفت هر کشور با علم و دانایی محقق می‌شود لازم است مسئولان توجه بیشتری نسبت به توسعه زیر ساخت های آموزشی داشته باشند تا دانش آموزان پر تلاش این استان بتوانند در محیطی امن و با آسایش دست به قلم شوند و آینده ای درخشان را برای محروم ترین خطه کشور رقم بزنند.

تحصیل با چاشنی ترس و دلهره

نماینده نیک شهر، چابهار و کنارک درباره مدارس فرسوده در حال تخریب این سه شهرستان می‌گوید: هنوز مدارس کپری، استیجاری، خشت و گلی، فرسوده و رو به تخریب زیادی در این شهرستان‌ها‌ و بخش‌های تابعه و روستاهای آنها وجود دارد که وضعیت نگران‌کننده‌ای دارند و باید نوسازی و بازسازی شوند.

یعقوب جدگال به مشکلات این گونه مدارس اشاره می‌کند و می‌افزاید: در بحث مدارس استیجاری با فشار صاحبان این منازل که خواستار انتقال دانش‌آموزان و تخلیه منازل و اتاق‌هایشان هستند، مواجه‌ایم؛ هرچند بیشترین مشکل مربوط به مدارس فرسوده و خشت و گلی است که آرامش و امنیت را از دانش‌آموزان سلب کرده است.

وی با بیان این‌که هیچ اطمینانی به مدارس خشتی و فرسوده این مناطق هنگام بارندگی نیست، تصریح می‌کند: پیامد درس خواندن در این مدارس برای دانش‌آموزان، افت تحصیلی، نگرانی مداوم و سلب آرامش و امنیت است، حال آن که فرزندان این سرزمین نیز از هوش و استعداد بالایی برخوردارند. به گفته این نماینده مجلس، اکنون مدرسه روستای بگ در بخش قصرقند نیک شهر که ۴۵ سال قدمت دارد، به حدی خراب و فرسوده است که سقف آن در حال ریزش است و کافی است اندک بارانی ببارد تا کل مدرسه روی سر دانش‌آموزانش آوار شود. مدرسه لاتی دان در روستای لاتی دان در بخش مرکزی شهرستان چابهار نیز وضع بهتری ندارد و در حال تخریب است.

شرایط تحصیلی دانش آموزان در سیستان و بلوچستان خوب نیست

هرچند پایگاه خبری عصرهامون با وجود تماس های فراوان با علیرضا راشکی مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان پاسخی دریافت نکرد اما وی چندی پیش و در گفتگو با فارس با تاکید بر اینکه استان سیستان بلوچستان از نظر فضای آموزشی در آخرین رده قرار دارد، گفت: ما در استان به ۸۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی نیاز داریم که با روند فعلی حدود ۱۰ سال این کار طول خواهد کشید اما امیدواریم با همت و تلاش مسئولان بنیاد برکت این زمان کاهش یافته و فاصله زیاد فضای آموزشی ما با استان مطلوب هم کاهش یابد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان از تحصیل ۵۶۰ هزار دانش آموز با ۲۳ هزار کلاس درس در این استان خبر داد و گفت: شرایط تحصیلی دانش آموزان در استان خوب نیست، چرا که به ازای هر دانش آموز ۳.۰۱ متر مربع فضای آموزشی داریم در حالی که متوسط این فضا در کشور ۴.۷ متر مربع است و در استان یزد که بالاترین فضای آموزشی را برای هر دانش آموز دارد، ۸.۸ متر مربع است.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران