دیدبان

اینستاگرام و چهار نکته برای زندگی بهتر هنرمندان

اینستاگرام و چهار نکته برای زندگی بهتر هنرمندان

دیدبان ؛ فرض کنید شما یک بازیگر سینما و تلویزیون هستید و مثل اکثر بازیگران دارای صفحه ای در شبکه اجتماعی هستید. یک روز شایعه ای درباره ممنوع التصویر شدن شما به علت به اشتراک گذاری عکس های نامناسب در صفحه ی شبکه مجازی را می شنوید و مانند شایعه اخیر بعد از چند روز تکذیب می شود؛ اما چرا استفاده نابجا و نادرست از شبکه مجازی باعث می شود تا این شایعات پخش و روزی عملی شود؟

در زیر به چند نکته از آن اشاره می کنیم و از کسانی که در شبکه های مجازی حضور دارند درخواست می کنیم که درعملی شدن این نکات تلاش کنند تا به محیطی امن و سالم در شبکه مجازی دست یابیم.

1.تفاوت شبکه مجازی با شخصیت حقیقی افراد در چیست؟

شاید برخی از شخصیت ها تصورشان بر این باشد که فضای مجازی فضای کاملا شخصی است و کسی حق نظارت ندارد و هم زمان نیز نباید در زندگی کاری آن ها تاثیر بگذارد. در حالی که این فضای مجازی نه تنها شخصی نبوده بلکه کاملا عمومی و دسترسی به این فضا برای همه مقدور می باشد و افکار اشخاص در آن مشخص می شود.

فردی که در فضای حقیقی و در دیدارهای روبرو ظاهر می شود در حقیقت همان شخصی است که مطالب را به اشتراک میگذارد و طبق اصول اخلاقی و عرفی نباید آرا و افکار متضاد با یکدیگر داشته باشد. حال چگونه می شود شخصی که در مقابل دیده ی مردم پوشش نسبتا مناسبی دارد و دم از ارزش ها و اصول می زند در صفحه ی خود در شبکه مجازی تصاویری از خود منتشر کند که حرف ها و عمل های وی را نقض کند؟

2.حفظ کرامت و حرمت شخص در فضای مجازی

در بسیاری از عکس هایی که در صفحه های بازیگران مخصوصا زن وجود دارد، این عکس ها در حالت هایی گرفته شده است که باعث از بین رفتن حرمت آنان می شود. همانگونه که در فضای حقیقی افرادی وجود دارند که کرامت انسانی طرف مقابل برایشان ارزشی ندارد، در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی نیز این افراد حضور دارند.جدای از طرفداران و دوستان این افراد که با دلسوزی دعوت به انتشار عکس های مناسب و پرهیز از انتشار عکس های نامناسب می کنند؛ از بین رفتن اصول اخلاقی در افراد مذکور باعث شده تا حضور پررنگ تری نسبت به سایر اقشار جامعه در فضای مجازی داشته باشند. لذا این افراد نظراتشان را منتشر می کنند که عموما حاوی مطالب غیر اخلاقی و غیر شرعی می باشد و چون برخوردی با آنها صورت نمی گیرد و قابلیت برخورد هم وجود ندارد از این کار ابایی ندارند.در اینجا تنها شخصی که آسیب می بیند و به او توهین می شود شخص بازیگر است که به وی توهین شده است. بدیهی است که یک شخص از این حرف ها آزرده خاطر می شود.جدای از ارزش های دینی و باید و نباید های اخلاقی، اجتماعی و شرعی ، تنها راه رفع این موضوع این است که هنرمندان گرامی برای حفظ کرامت خودشان از اشتراک گذاشتن این تصاویر خودداری کنند. که البته بعضی از عکس ها بسیار زشت و زننده می باشند که از انتشار آنها در اینجا جدا معذور می باشیم.

3.نظارت بر شبکه های اجتماعی

در فضای حقیقی اگر شخصی با ظاهر نامناسب ظاهر شود توسط ارگان های مربوطه مورد بازخواست قرار می گیرد که این موضوع در سراسر کشورها مصداق دارد و فقط مختص کشور ایران نیست.باید به سمت و سویی حرکت کنیم که وقتی شخصی در فضای مجازی نیز مطالب و عکس هایی مغایر با احکام و اخلاق و عرف به اشتراک گذاشت، در ابتدا توسط خود مردم و در انتها توسط ارگان مربوط همچون فضای حقیقی مورد بازخواست قرار گیرد.

 

4.رعایت اخلاق در شبکه اجتماعی

شاید مهم ترین موضوع در فضای مجازی این موضوع باشد که اخلاق و فرهنگ استفاده از شبکه اجتماعی باید به وجود بیاید و آموزش داده شود. ولی مسائلی هست که نیاز به آموزش نداشته و بدیهی است که رعایت این موارد تنها و تنها به اشهاص بر می گردد.

در انتها از تمامی کسانی که در شبکه های اجتماعی حضور دارند مخصوصا اشخاص و چهره های مطرح درخواست می کنیم که به مطالب فوق بیشتر دقت کنند و با رعایت اخلاق مناسب، در بهبود امنیت اخلاقی شبکه های اجتماعی تلاش کنند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران