دیدبان
بی کفایتی آل سعود در برگزاری مناسک حج و بی ارزشی جان مسلمانان

رقابت آل سعود با اسرائیل بر سر مسلمان کشی

رقابت آل سعود با اسرائیل بر سر مسلمان کشی

دیدبان: صحبت از حکومتی است که تنها نامی از اسلام و مسلمانی را با خود به یدک می کشد و در عمل هیچ بویی از اسلام نبرده است. حمله به کشور فقیر و استقلال طلب یمن،‌ همراهی با صهیونیست ها، حمایت مالی و تبلیغاتی از گروه های تروریستی و تکفیری مانند داعش، بر افروختن شعله جنگ در سوریه و عراق، تخصیص بودجه سالانه برای گسترش وهابیت و مقابله باهمه گیرشدن تشیع در منطقه؛ این ها تنها تعدادی از جنایت هایی است که سران عیاش رژیم نفت خوار سعودی در حق امت مسلمان منطقه انجام داده اند و حالا باید به این فهرست سهل انگاری و ناکارآمدی در برگزاری مراسم حج را هم اضافه کرد. سهل انگاری که موجب سقوط جرثقیل بر سر حجاج و کشتن بیش از صد نفر از حجاج شد و یا کشتار اخیر 2000 حاجی در منا در اثر بی تدبیری که 134 نفر از آنان ایرانی بوده اند. البته این اتفاقات تازگی ندارد و مانند آن طی سه دهه اخیر بار ها اتفاق افتاده است و باعث مرگ حجاج در طی سه دهه اخیر شده است.(1) این حادثه موجب شد بی کفایتی آل سعود در برگزاری این آیین الهی بیش از گذشته برای همگان روشن شود. در این نوشته قصدمان این است که با مروری تاریخی بر حوادث رخ داده در جریان برگزاری مراسم حج بی تدبیری خاندان حاکم عربستان را برای خوانندگان عزیز بنمایانیم.

زائرکشی در حرم امن الهی

آل سعود بجای تامین امنیت حجاج کشورهای اسلامی بدنبال تامین منافع آمریکا و اسرائیل است و در این راه حتی از کشتن زائران خانه خدا در مکه ابایی ندارد. در نهم مردادماه سال 1366 که ایرانی ها آن را حج خونین می نامند، پس از پایان مراسم برائت از مشرکین که طبق روال هر ساله پس از انقلاب اسلامی ایران به صورت علنی در خیابان ها و نه در چادرهای مخصوص اجرا می شد نیروهای امنیتی سعودی بی مقدمه حجاج را با باتوم و گازهای اشک آور مورد حمله قرار می دهند و آن ها را به رگبار می بندند. در همین حین نیز از ساختمان های اطراف اشیاء سنگین مانند سنگ و گلدان به سمت حجاج پرتاب می شود که باعث می شود تعداد تلفات بیشتر شود. در این روز خونین حدود 400 زائر شهید شدند که حدود 325 نفر آنان، حجاج ایرانی بودند.(2) جدای از واکنش حضرت امام به کشتار حجاج در همان سال، امام امت در پیام به ملت ایران بعد از پذیرش قطعنامه(جام زهر) بار دیگر به این موضوع اشاره کردند و تکلیف را مشخص نمودند: "اگر ما از صدام بگذریم، اگر ما از همه کسانى که به ما بدى کردند بگذریم، نمى توانیم از مسئله حجاز بگذریم. مسئله حجاز یک باب دیگرى است، غیر مسائل دیگر. و لازم است زنده نگه داشتن این روز، روزى که این خیانت شد به اسلام." (3)

تلف شدن حجاج در پی ازدحام و آتش سوزی

یکی از نکات لازم در مدیریت مراسم های با جمعیت میلیونی اندیشیدن چاره برای جلوگیری از ازدحام و به وجود آمدن ترافیک است چرا که اگر بی تدبیری شود موجب زیر دست و پا له شدن افراد ضعیف تر می شود و آن ها را به کام مرگ می کشاند. از اتفاق این حادثه بدلیل بی کفایتی دست اند کاران مراسم حج بار ها اتفاق افتاده است و جان چندین هزار زائر را گرفته است. اولین بار در سال 1369 بود که در یکی از تونل‌های مکه در حدود سه هزار حاجی به دلیل ناتوانی مهندسان و عدم تعبیه سیستم تهویه در تونل و همچنین بسته شدن انتهای تونل به دلیل عبور هیئت وزیر کشور سعودی، بر اثر خفگی و فشار جمعیت کشته و مصدوم شدند.(4) سانحه مشابه بعدی چهار سال بعد در سال 1373 نیز  ازدحام زائرین در نزدکی پل جمرات در منا، 270 کشته برجای گذاشت. این حوادث هیچ کدام برای سعودی ها تجربه نشد و دو بار دیگر به دلیل ازدحام و فشار در رمی جمرات جمعا حدود 430 نفر کشته شدند.(5)

سهل انگاری سعودی ها دو بار موجب آتش سوزی در خیمه های حجاج شده است. بار اول در سال 1376 در صحرای منا خیمه های حجاج آتش گرفت که به قیمت کشته شدن 340 حاجی و مجروحیت 1500 نفر تمام شد. بار دوم نیز در سال اخیر بود که خیمه‌های مخصوص اسکان حجاج در صحرای عرفات در مکه مکرمه طعمه حریق شد؛ خوشبختانه تلفات جانی در پی نداشت. علاوه بر این ها حوادث دیگری مانند فرو ریختن ساختمان هتل نیز در مکه روی داده است که آن هم تلفات جانی در پی داشته است.

سقوط جرثقیل در صحن مسجد الحرام

اما در جدیدترین سند بی کفایتی آل سعود، جرثقیلی را از سر سهل انگاری! روی سر حجاج بیت الله الحرام انداختند و 108 نفر  از آنان را تا کنون به کام مرگ کشانده و 238 نفر را زخمی کردند. متاسفانه از بین کشته ها 11 نفر هموطنمان بودند. پس از این حادثه رسانه های سعودی خود را به آب و آتش زندند که آن را توجیه کنند و عامل اصلی را سرعت زیاد طوفان وانمود کنند. در این راستا شبکه العربیه مدعی شد ، سرعت باد در لحظه وقوع حادثه 65 کیلومتر بر ساعت بوده است. اما واقعیت چیست؟ آیا طوفان دلیل اصلی سقوط جرثقیل بوده یا عامل دیگری در کار بوده است؟

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت دلیل این حادثه را اینگونه شرح می دهد: این جرثقیل بزرگترین جرثقیلی بود که نصب شده بود که مته‌های بزرگی که شنی تانک داشتند را این جرثقیل بلند می‌کرده است، به طوری که حدود 100 تن بار را بلند می‌کرده است؛ لذا این جرثقیل با طوفان نمی‌توانست دچار حادثه شود. ماجرا  از این قرار بود که ماموریت این جرثقیل به اتمام رسیده بود و در نظر داشتد که آن را جمع کنند لذا بخشی از بتن‌هایی که به عنوان پایه جرثقیل عمل می‌کرده است را برداشته بودند که با وقوع طوفان همزمان شد و این اتفاق افتاد. این جرثقیل ابتدا روی سقف طبقه سوم افتاد که ما در آن طبقه زائری نداریم، سپس روی طبقه دوم افتاد و در نهایت بازوی جلوی آن روی ضلع شرقی مقام ابراهیم افتاد. (6)

حال این سوال را سعودی ها باید پاسخ دهند که چرا مهندسان طرح تمهیدات لازم را نیاندیشند؟ مسئولان طرح عمرانی باید آن را به مکان دیگری منتقل می کردند (جرثقیل امکان جابجایی داشته است) یا پایه های نگهدارنده آن را در هنگام طوفان دوباره محکم و تثبیت می کردند. سعودی ها پس از این حادثه که عامل اصلی آن سهل انگاری و بی کفایتی جنایتکارانه خودشان بوده است، حتی یک عذرخواهی ساده نکردند و اعلام کردند خداوند حجاج را کشته و آن را قضا و قدر الهی دانستند و یا اینکه یکی از مفتی های عربستان سقوط جرثقیل را به دلیل سجده دانسته است. (7)

سودای پادشاهی پسر ملک سلمان و قربانی شدن 2000 حاجی در منا

سودای پادشاهی و سوء مدیریت در نگاه خوش بینانه، دومین حادثه حج سال 1394 را رقم زد . الدیار لبنان فاش کرده است که حقیقت این است که هنگام ازدحام حجاج در منا، محمد بن سلمان تصمیم گرفت در این مراسم شرکت کند، پس با کاروانی شامل 200 نیروی ارتشی و 150 نیروی پلیس که از همه طرف آن را اسکورت می‌کردند وارد جمعیت شد و به مرکز منا رسید. در این لحظه جهت حرکت حجاج تغییر و حتی به جهت عکس حرکت اولیه تبدیل شد تا به سرعت ازدحام شدیدی میان حجاج حاصل شد. فاجعه از همین‌جا آغاز شد و پسر شاه سفرش را پایان داد و بازگشت اما فاجعه خیلی بزرگ بود. حجاج به همدیگر فشار می‌آوردند و ناخودآگاه بر زمین می‌افتادند حال آنکه هزاران حاجی دیگر آنان را زیر پا له می‌کردند و شمار کشته‌ها از 10 و 20 حاجی شروع شد تا اکنون که رقم به بیش از 2000 کشته رسیده است. متاسفانه در این حادثه 134 نفر از حجاج ایرانی جان خود را باختند. با اینکه شاه بی کفایت عربستان دستور پنهان نمودن علت این فاجعه را داده است اما عمق فاجعه و خون مظلومان نگذاشت کار رسانه ای و آدرس غلط جلوی افشای این واقعیت را بگیرد .

سقوط پنکه در صفا و مروه

در آخرین برگ دفتر بی کفایتی آل سعود، سقوط یک پنکه سقفی در صفا و مروه باعث ایجاد زحمت برای حجاج زائران بیت الله الحرام شد. گرچه خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشته و چهار زائر ایرانی مجروح شده در این حادثه هم در اثر ازدحام بر اثر سقوط پنکه به صورت سرپایی مداوا شدند اما این موضوع را هم می توان در کنار ناتوانی همه جانبه این کشور در برگزاری این مراسم تلقی نمود.

اربعین و جمعیتی بیش از بیست میلیون در امنیت کامل

بی تدبیری سعودی ها وقتی بیشتر به چشم می آید که این اتفاقات با دریافت هزینه های گزاف و سابقه چندین ساله برگزاری مراسم رخ می دهد. کشورهای دیگر این چنین مراسمی را با تعداد چند برابر شرکت کنندگان در حج در شرایط بسیار ناگواری به بهترین نحو انجام می دهند و کوچک ترین تلفاتی هم در پی ندارد. سال گذشته در کشور جنگ زده عراق، در میان تهدیدهای مکرر داعش، مراسم باشکوه اربعین با شرکت بیش از 20 میلیون نفر، به بهترین نحو برگزار شد. در این گردهمایی بزرگ نه تنها هیچ حادثه ای مانند حوادث حج روی نداد بلکه با درایت و اقتدار تمام امنیت زائران حسینی به بهترین شکل تامین شد. این در حالی است که جمعیت حجاج بیت الله الحرام از دو سه میلیون نفر تجاوز نمی کند و با این حال سعودی ها توان مدیریت آن را ندارند. حتی در مراسم ارتحال حضرت امام(ره) و یا نماز جمعه هایی که رهبرانقلاب آن را اقامه می کنند جمعیتی نزدیک به دومیلیون نفر در آن شرکت کرده ولی هیچ یک از اتفاقات ناگوار حج مانند روی نمی دهد.

سخن آخر

جدای از مباحث فوق و خصوصا کشتار مظلومانه حجاج در منا که جهان اسلام را عزادار نمود و همچنین تعرض های اخیر به حجاج در فرودگاه همانند تعرض به یک طلبه و یا جسارت به دونوجوان ایرانی که منجر به قطع اعزام افراد برای حج عمره شد،می توان گفت رویکرد اصلی این رژیم مرتجع و نفت خوار نه تنها حفط جان مسلمانان نیست بلکه مسلمان کشی است و گویی در این موضوع با رژیم صهیونیستی در حال رقابت هستند. جدای از بی اهمیت بودن جان مسلمانان در ایام حج، کمی آن طرف تر، همین افراد به طور علنی و با تمام قوا در حال برنامه ریزی و فکر تدارک حمله تازه برای ریختن خون مظلومان یمن هستند تا آنجا که پادشاه بی کفایت عربستان در روز قربانی شدن 2000 حاجی در منا گفت، ما بازهم به یمن حمله می کنیم. این در حالی است که در چندماه سپری شده از حمله عربستان به یمن، تاکنون بیش از پنج هزار نفر از مظلومان یمنی جان خود را از دست داده اند. حفظ و رونق وهابیت و خدمت به صهیونیست ها در نگاه سران آل سعود بیشترین اهمیت را دارد. به نظر دیدبان در واکنش به این بی کفایتی در برگزاری مناسک حج، حداقل کاری که دولت های مسلمان در اعتراض به بی کفایتی آنان می توانند انجام دهند، محکومیت دیپلماتیک آنان در عدم توانایی مدیریت مناسک و شعائر حج است. آل سعود اگر خود توانایی اداره حج را ندارد آن را به گروهی از متخصصان و مهندسان کشورهای اسلامی بسپارد تا به زیباترین شکل آن را مدیریت کنند یا حداقل اگر شهامت چنین کاری را ندارد در اداره امور خود از مشاوره افراد خبره در امور از کشورهای مسلمان بهره ببرد.

منابع:

1. http://www.tabnak.ir/fa/news/531508

2. http://www.farhangnews.ir/content/92869

3. صحیفه امام، ج‏20، ص: 370و 371

4. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/858176

5. http://www.entekhab.ir/fa/news/225528

6. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/862619

7. http://www.tasnimnews.com/Home/Single/858176

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن