دیدبان

انتقاد نمایندگان سیستان ازسیاسی‌ کاری‌ ابتکار

انتقاد نمایندگان سیستان ازسیاسی‌ کاری‌ ابتکار

به گزارش دیدبان به نقل از مهر، چند روز پیش بود که کمیسیون تخصصی آب در منطقه سیستان با رای مشترک اعضای تصمیم به رها سازی ۱۵ میلیون آب از ذخایر چاه نیمه چهارم در دریاچه هامون به منظور کمک به محیط زیست کرد که رها سازی این مقدار آب با توجه به همزمانی سفر معاون اول رئیس جمهوری به منطقه سیستان بازتاب های بسیاری را در منطقه در پی داشت.

عده ای از فعالان رسانه ای و اجتماعی منطقه سیستان با ایجاد کمپین «ما را ببینید» از این اقدام سیاسی مسئولان برای سرپوش گذاشتند بر روی واقعیت های تلخ سیستان انتقاد کردند، یکی از سایت ها محلی نیز بنا به گفته مردمان سیستان گفته بود که عده ای در حال انتقال دام های زنده از خاش به سیستان هستند تا نشان دهند که زندگی در این خطه همچنان جاری است.

درد هامون را از مردم بپرسید

یک جامعه شناس فعال در این باره به خبرنگار مهر می گوید: هنوز مردم تلخی های ادعای محیط زیست مبنی بر پرآبی هفت ماهه هامون خشکسالی را هضم نکرده بودند که این ادعای مسئولان در رها سازی آب ذخیره بر بغض گلویشان افزود.

مرتضی برزگر مقدم افزود: تا کی سیستان از نگاه سیاسی و بازی های غلط سیاسی می خواهد ضربه بخورد، غم سیستان و هامون آن قدر بزرگ است که کسی را یار نیست، حال که معاون اول رئیس جمهوری با تاکید رهبری معظم انقلاب مبنی بر سفر به سیستان، قصد حضور چند ساعته در این دیار را دارد چگونه است که مسئولان تصمیم گرفته اند از این حضور بهره سیاسی برای تقویت جایگاه خود ببرند.

وی بیان کرد: اگر نگاهی به اطرافت بنگری آدمیانی را می بینی که در خاک غوطه ورند و ماسک بر دهان و بینی دارند تا شاید بتوانند نفسی بکشند و چونان اشباح این طرف و آن طرف می لولند و گاهی هم بر در خانه نشسته و از تو می پرسند خریدار خانه نیستی؟ چون می خواهند از سرزمین آبا و اجدادی بگریزند.

این جامعه شناس افزود: اینجا سرزمینی است که رتبه یک جهان از بیماری سل دارد، آن هم در قرن بیست و یکم و مسئولان به جای گریه با شعف اعلام می کنند اولین کلینیک مجهز مبارزه با سل را امسال افتتاح می کنند و آیا باید با شنیدن این خبر خوشحال شد!؟

برزگر مقدم گفت: دولت با شعار تدبیر و امید آمد تا با تدبیر این سرزمین مسلول‌زده را درمان کند و با ایجاد کارخانه، اعتیاد، بیکاری و شرارت را از فرهنگ جامعه بزداید و ۱۰۰هزار آواره ساحل نشینان دریاچه را برگرداند اما در واقعیت رفتارها به گونه ای دیگر است.

رها سازی آب چاه نیمه ها هیچ توجیه کارشناسی ندارد

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: توجیه رها سازی آب در این برهه زمانی نه از بعد زیست محیطی و نه از بعد کشاورزی اصلا کارشناسی نبوده و بیشتر رنگ و بویش سیاسی است.

سید باقر حسینی گفت: حال که سهمی برای محیط زیست در نظر گرفته شده است چرا در غرب سیستان! بیشتری بازه جمعیتی و چالش ها زیست محیطی را در نقاط اطراف زهک و هیرمند داریم، این رها سازی در غرب و اطراف کوه خواجه آن در هم در آستانه سفر معاون اول شبهه سیاسی را تقویت می کند.

عضو هیات رئیسیه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: اگر قرار بود آبی رها شود در نقطه ای رها می شد که ذره ای باد خاک های کف دریاچه را مهمان ریه های مردم نمی کرد! این آب هیچ اثری بر کاهش ریزگردها نخواهد گذاشت.

نماینده مردم سیستان گفت: از بعد کارشناسی این رها سازی برای کشاورزی نیز اثر گذار نیست، اگر یک ماه و نیم دیگر این اقدام انجام می شد حسب یقین خیر و برکاتش را مردم لمس می کردند.

وی یاد آور شد: تنها نکته مثبت این رها سازی را می توان کمک به دام عشایر عنوان کرد.

مسئولان مرهم درد مردم باشند

دیگر نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: عقب ماندگی سیستان همواره به سبب سیاسی کاری مسئولان استانی بوده که در این دولت به اوج خود رسیده است.

حلیمه عالی گفت: حال که رهبری دغدغه سیستان را داشتند و تاکید کردند که معاون اول به سیستان سفر کند، چگونه است در صدد هستیم واقعیت را انکار کنیم!

وی افزود: رها سازی آب اقدامی سیاسی است، هیچ منطق و کار کارشناسی پشت آن گنجانده نشده، چرا به واسطه ثبات صندلی های خود ۱۵ میلیون متر مکعب آب را از بین بردیم.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن