دیدبان

نقش شاهزاده‌های سعودی در حادثه سقوط جرثقیل در مکه

نقش شاهزاده‌های سعودی در حادثه سقوط جرثقیل در مکه

به گزارش دیدبان به نقل از جهان ، پایگاه اینترنتی بخش فارسی شبکه العالم گزارش داد عربستان سعودی که پیشتر علت سقوط جرثقیل را تندباد اعلام کرده بود، اکنون شرکت بن لادن را که مسئول نظارت بر طرح توسعه حرم است، مقصر اعلام می کند.

به گزارش این پایگاه، "سلمان بن عبدالعزیز" -- پادشاه عربستان -- در همین راستا دستور داد فعالیت های شرکت بن لادن متوقف شود و از امضای طرح های جدید خودداری شود. اعضای این شرکت نیز تا پایان تحقیقات ممنوع الخروج شدند و برای قربانیان حادثه سقوط جرثقیل نیز دیه در نظر گرفته شد.

این پایگاه اینترنتی تصریح کرد: تحقیقاتِ صورت گرفته درباره حادثه حاکی از آن است که شرکتِ پیمانکار توسعه حرم بر خلاف توصیه های شرکتِ سازنده جرثقیل عمل کرده است. شرکت سازنده جرثقیل توصیه کرده بود بازوی اصلی جرثقیل در مواقعی که از آن استفاده نمی شود و یا هنگام بروز تندباد، پایین آورده شود.زیرا در چنین شرایطی، باز ماندنِ آن اشتباه است.

به گزارش این پایگاه، کمیته تحقیق همچنین توصیه کرد، تمام جرثقیل های موجود در حرم مورد بازبینی قرار گیرند و سلامتی و ایمنی تمام آن ها بررسی شود.

العالم در ادامه افزود: گزارش کمیته تحقیق به عناصر دیگری که در شکل گیری این حادثه خونین دخیل بودند، اشاره ای نکرد. به گزارش این پایگاه اینترنتی، یکی از عناصری که در این حادثه دخیل بود، فساد اداری و چیرگی شاهزاده ها بر قرارداد طرح های توسعه حرمین شریفین است.

منابع آگاه فاش کردند شاهزاده های سعودی توصیه های طرف های مختلف در خصوص برچیدن جرثقیل ها و مصالح ساختمانی را از اطراف حرم مکه نادیده گرفتند. برخی کارشناسان طرح های توسعه حرم مکه، از تبدیل شدن این منطقه به عاملی برای سرمایه گذاری و درآمدزایی شاهزادگان خبر دادند.

به گزارش پایگاه بخش فارسی العالم، این اطلاعات با افشاگری های "مجتهد" -- کاربر معروف توئیتر که به افشای رازهای مگوی خاندان حاکم معروف است -- همخوانی دارد. مجتهد چند هفته پیش فاش کرد، "محمد بن سلمان" -- پسر پادشاه و جانشین ولیعهد— می کوشد شرکت بن لادن را کنار بزند و امور تمامی طرح های توسعه حرمین شریفین در مکه و مدینه منوره را به دست گیرد.

پایگاه اینترنتی العالم در پایان نوشت: با توجه به این حقایق و به منظور جلوگیری از تکرار فاجعه های مشابه سقوط جرثقیل در حرم مکه، باید مسئول و عامل اصلی این فاجعه شناسایی، معرفی و بازخواست شود.

زیرا حرم مکی، محل تردد میلیون ها نفر از حجاج خانه خداست که باید بدون هرگونه ترس و نگرانی به ادای مناسک شان بپردازند. اگر عربستان، چنین کاری نکند، باید اداره امور حج را به کشورهای اسلامی واگذار کند تا امور حج و حرمین شریفین تحت نظر سازمان همکاری اسلامی و به دور از منافع شخصی شاهزاده های جاه طلب و مال دوست اداره شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن